لوگو انگلیش کلینیک
همه چیز درباره آموزش زبان انگلیسی به سالمندان

همه چیز درباره آموزش زبان انگلیسی به سالمندان

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 1597

اگر جزء آن دست از سالمندانی هستید که بر این باور هستند یادگیری زبان انگلیسی برای آنها غیر ممکن است پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و سپس از تصمیم خود تجدید نظر کنید. در این تحقیق ما با استفاده از تحقیقات علمی و تجربیات شخصی خود در آموزش به سالمندان تلاش خواهیم کرد به بررسی آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان پرداخته که نه تنها یادگیری زبان انگلیسی برای این افراد غیر ممکن نیست بلکه در برخی از موارد فرایند یادگیری در سالمندان ساده تر از افراد میانسال است. 

یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالان می تواند مزایایی مانند افزایش اعتماد به نفس ، امید به زندگی ، درگیری با افراد جامعه و کاهش احساس تنهایی را به همراه داشته باشد. ولی از آنجایی که باور عمومی در جامعه بیان می کند که یادگیری زبان انگلیسی برای افراد بالای 60 سال غیر ممکن است این افراد کمتر به سمت یادگیری زبان دوم می روند ، ولی تحقیقات و تجربیات سال ها تدریس من به عنوان یک مدرس آنلاین و خصوصی نشان داده است که بزرگسالان همانند افراد میان سال قادر به یادگیری زبان انگلیسی هستند، اگر در شرایط درست و با برنامه ی مناسب یادگیری را آغاز کنند. 

 

تجارب زندگی 

افراد مسن بالای 60 سال معمولا مملو از تجربه های مختلف هستند و زمانی که وارد کلاس می شوند شما باید با آن ها بر اساس این تجارب صحبت کنید. من همیشه به زبان آموزان خود در موسسه های آموزشی می گویم که داشتن افراد مسن در کلاس زبان انگلیسی یکی از بهترین اتفاق هایی است که می توان در طول تدریس با آن مواجه شد. این افراد معمولا فضای کلاس را با صحبت در موارد تجارب خود تغییر می دهند. دقیقا همین تجارب زندگی است که برای خود آن ها نیز یک برگ برنده است و سبب می شود در یادگیری زبان انگلیسی از آن استفاده کنند. شما نیاز ندارید به افراد مسن و پا به سن گذاشته مفاهیم خشک گرامری را توضیح بدهید آن ها پیش از اینکه وارد کلاس شوند این مفاهیم را به خوبی می دانند. 

 

انگیزه ی قوی 

یکی از دلایل موفقیت هر فرد در یادگیری زبان انگلیسی انگیزه ی افراد است ، بسیاری از کسانی که برای یادگیری زبان انگلیسی اقدام می کنند تنها یک هدف دارند گرفتن مدرک و مهاجرت، ولی این مسئله در مورد افراد مسن صادق نیست. آن ها تنها به دنبال یک چیز هستند و آن نیز یادگیری است؛ زمانی که در موسسات آموزش زبان انگلیسی را انجام می دادم همیشه از این افراد به عنوان بمب انرژی و انگیزه یاد می کردم. آن ها به یک انگیزه و دلیل بیرونی نیاز ندارند تا یک کار را انجام دهند بلکه آن ها یک عامل خودجوش درونی دارند که در هر شرایطی آن ها را به سمت هدف خود سوق می دهد. تجربه ی من نشان داده است در حالی که نوجوانان و گاهی نیز میان سال ها به دنبال بهانه ای هستند تا در کلاس ها شرکت نکنند افراد مسن و بالای 60 سال به دنبال بهانه ای هستند که بیشتر در کلاس ها حاضر باشند. 

 

عناصر اجتماعی 

تحقیقات صورت گرفته بر روی 50 تن از افراد مسنی که در کلاس های آموزش زبان دوم شرکت کرده اند نشان داده است که این افراد به دلیل اینکه بیشتر با هم سن های خود صحبت می کنند و ارتباط نزدیک تری دارند تلاش می کنند از این ارتباط به نحو احسنت استفاده کنند و در صحبت های خود با هم سن ها از موارد آموزش دیده استفاه کرده و به زبان انگلیسی صحبت کنند. این مورد در افراد بین 15 تا 25 سال تا 30 درصد و در افراد میان سال تا 80 درصد کمتر از افراد مسن است! 

 

رفتار

سال ها تجربه ی من در آموزش زبان انگلیسی نشان داده است که زبان آموزان سالمند و مسن در یادگیری نسبت به اساتید و هم کلاسی های خود بسیار مودب بوده و رفتار مناسبی را از خود نشان می دهند. در اتاق اساتید معمولا در مورد برخورد این افراد صحبت می کنند که چگونه حضور آن ها در کلاس درس  سبب می شود تا جو کلاس تغییر کند. 

این نوع رفتار سبب می شود تا اساتید نسبت به این افراد احترام و توجه بیش از حدی داشته و آن ها را بیشتر نسبت به یادگیری تشویق کنند. این رابطه ی دو طرفه میان استاد و زبان آموز در فرایند زبان شناسی به آن عامل روان شناسانه گفته می شود که آموزش یک زبان را تا 24 درصد بهینه تر می کند. بر خلاف باور عمومی یادگیری زبان انگلیسی تنها شامل  تمرین و کلاس درس نیست عوامل بسیار قوی تری نیز در این فرایند درگیر هستند ، که روان شناسی و رابطه ی استاد با زبان آموز جزء اصلی آن است. 

 

کمک به دانشجویان به شنیدن 

تا بدین جا در مورد مواردی صحبت کردیم که زبان آموزان مسن انجام می دهند ولی در کلاس زبان وظایفی نیز هست که اساتید زبان باید آن را انجام دهند تا این دست از زبان آموزان بتوانند راحت تر در مسیر یادگیری قرار بگیرند. مسئله ای که در مورد وضعیت جسمی این افراد قابل توجه می باشد، این است که آن ها گاهی اوقات مشکل شنیداری دارند و اساتید باید چندین مسئله را دقت کنند؛ 

  • آهسته و آرام صحبت کنند و به نحوی باشند که لب و چهره ی آن ها مشخص باشد
  • صدای فایل های صوتی و تصویری را بر اساس نیاز آن ها تنظیم کنند.
  • متون لیسنینگ را چندین بار تکرار کنند
  • از اینکه کلاس ها صداهای اضافی نداشته باشند اطمینان حاصل کنید

 

کمک دانشجویان به دیدن 

بینایی افراد با بالا رفتن سن نیز کاهش می یابد، بینایی نیز در آموزش نقش بسیار مهمی بازی می کند اگر بخواهم دقیق بگویم 80 درصد یادگیری افراد از طریق مشاهده است اگر اساتید به این افراد دقت کافی نکنند مشخص است نتیجه مورد نظر را نیز نخواهند گرفت. 

  • پرینت برگه ها را  بزرگ تر از دیگر موارد بگیرید
  • مطمئن شوید زبان آموزان مسن به تخته خیلی نزدیک باشند
  • با دست خط بزرگ بر روی تخته بنویسید
  • مطمئن شوید نور کلاس به اندازه کافی است تا چشمان آن ها کمتر اذیت شود.

 

تحرک

با بالا رفتن سن قدرت تحرک و انعطاف پذیری افراد نیز کند می شود و ممکن است افراد دچار آرتروز و رماتیسم نیز شوند. این مسئله می تواند باعث کند شدن در جابجایی و حرکت افراد مسن در کلاس شود به منظور برطرف کردن این مشکلات ما پیشنهاد میدهیم که اساتید برخی تغییرات را در کلاس درس اعمال کنند. 

  • مطمئن شوید که زبان آموزان مسن در جلوی تخته بنشینند
  • اگر برای آموزش فعالیت هایی در نظر می گیرید که زبان آموزان باید تکان بخورند این فعالیت را برای آن ها در نظر نگیرید

 

حافظه

تحقیقات نشان داده اند که با گذر سن بهبود ادراکی ، یادگیری ، قدرت حل مشکلات نیز همراه با موارد بالا کاهش پیدا می کنند. به منظور اینکه قدرت یادگیری افراد روند نزولی نگیرد اساتید زبان انگلیسی موظف هستند برخی از اقدامات را انجام دهند. 

  • به این زبان آموزان اجازه بدهید برای انجام تکالیف خود زمان بیشتری را صرف کنند.
  • اساتید باید برای این زبان آموزان سیستمی را طراحی کنند که بر اساس آن بتوانند به صورت منظم موارد گرامری، لغوی و ساختاری را تکرار کنند.
  • تمرین های تقویت حافظه را در کلاس خود جای دهید. از ابزار تصویری و صوتی برای تقویت حافظه به نحو احسنت استفاده کنید.

 

افزایش اعتماد به نفس/کاهش استرس

تجربه ی شخصی من نشان داده است که افراد نسبت به یادگیری زبان انگلیسی امید بیشتری دارند تا کسانی که در سنین پایین یادگیری زبان انگلیسی را شروع می کنند. 

بسیاری از زبان آموزان مسن تر از شکست می ترسند و بیشتر از زبان آموزان جوان مضطرب هستند ، این مسئله تحت تاثیر دو عامل روان شناختی می باشد؛ ابتدا اینکه آن ها با ایده ی کلی اینکه افراد مسن قادر به یادگیری زبان جدید نیستند اخت شده اند و هنوز به توانایی های خود ایمان ندارند دوم اینکه تجربه های پیشین آن ها در یادگیری زبان انگلیسی ناموفق بوده است.  زبان آموزان مسن پیش از اینکه یادگیری خود در کلاس های زبان را آغاز کنند باید ابتدا نسبت به محیط جدید خود احساس امنیت کنند. مدرس در آموزش زبان انگلیسی به افراد مسن نقش کلیدی را بازی می کند او باید قادر باشد اضطراب آن ها را کاهش داده و اعتماد به نفس آنها را نیز برای یادگیری افزایش دهد. 

در اینجا برخی از کارهایی که معلمان می توانند برای کاهش استرس و ایجاد اعتماد به نفس در زبان آموزان مسن انجام دهند آورده شده است:

  • انگیزه ی زبان آموزان مسن را از یادگیری زبان انگلیسی پیدا کرده و روش مناسب را بر اساس آن تنظیم کنید
  • از روش های مختلف تلاش کنید رابطه ی سنتی استاد با زبان آموز را تغییر داده و رابطه ای را ایجاد کنید که بر اساس نیازهای زبان آموز باشد
  • در ابتدا تلاش کنید تمرکز خیلی زیادی بر روی تصحیح اشتباهات آنها نگذارید تا آن ها بتوانند اعتماد به نفس از دست رفته ی خود را پیدا کنند.
  • از امتحانات زمان بندی شده که ممکن است زبان آموزان مسن را مضطرب کند ، اجتناب کنید.
  • به زبان آموزان مسن زمان بیشتری برای تکمیل فعالیت ها بدهید.
  • فضای دوستانه و آرام را در کلاس ترویج کنید.

 

کلام آخر 

تجارب ما در انگلیش کلینیک ثابت کرده است که یادگیری زبان انگلیسی توسط افراد مسن دشوار و غیر ممکن نیست شما تنها باید شرایط را بر اساس نیز آن ها مهیا کرده و سپس کمک کنید آن ها به نتیجه دلخواه خود برسند. ما در انگلیش کلینیک تلاش کردیم این شرایط را به بهترین شکل ممکن برای این دسته از زبان آموزان آماده کرده و در این مسیر به آنها کمک کنیم. سال ها آموزش ما در فضای اینترنت به ما کمک کرده تا در دوره مکالمه زبان انگلیسی خود مسائلی را دخیل کنیم که به این دست از زبان آموزان کمک شایانی کرده باشیم. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic