لوگو انگلیش کلینیک
10 روش تقویت دامنه لغات انگلیسی کودکان در خانه

10 روش تقویت دامنه لغات انگلیسی کودکان در خانه

03/01/25 13 دقیقه برای مطالعه 981

در طی سال هایی که انگلیش کلینیک در بحث زبان انگلیسی فعال بوده است خانواده ها همیشه یک سوال را برای تقویت دانش زبان انگلیسی فرزندان از ما پرسیده اند. چگونه فرزندانمان زبان انگلیسی را یاد بگیرند؟ اگر شما نیز مانند بسیاری از خانواده ها قصد دارید به فرزندان خود زبان انگلیسی را آموزش دهید بنابراین، بهتر است دامنه ی لغات آن ها را در خانه تقویت کنید. به عنوان یک پدر و مادر شما می توانید به دختر و پسر خود لغات و عبارات جدید را با استفاده از این ترفدها آموزش دهید! تغییر بسیار کوچکی در امور عادی زندگی و اختصاص دادن یک زمان خاص به انگلیسی نه تنها دامنه ی لغات آن ها را تقویت می کند بلکه قابلیت جمله سازی آن ها را تاحدی زیادی قوی تر می کند. 

 

  1. برچسب زدن!
  2. حروف آهن ربایی

 

در بسیاری از مدارس و کلاس های زبان انگلیسی ، اساتید به منظور اینکه بتوانند رابطه ای میان لغت و آن شی ء ایجاد کنند اسم آن را به زبان انگلیسی بر روی اشیاء می زنند. به عنوان مثال: ساعت (Clock) ، صندلی (Chair) ، درب (Door) ، تخته (Whiteboard). شما نیز می توانید همین کار را برای تقویت دامنه لغات فرزندانتان بکنید. 

بر روی وسایلی که فرزندان شما از آن ها زیاد استفاده می کنند یا به صورت مکرر آن ها را مشاهده می کنند تمرکز کنید. هر چقدر فرزندان شما این لغات را بیشتر ببینند امکان اینکه آن را نیز به خاطر بسپارند بیشتر می شود. اگر از کودکان بخواهید در نوشتن و چسباندن این برچسب ها به شما کمک بکنند این کار و تمرین سبب می شود آن ها بیش از گذشته بر روی این لغات تمرکز کنند و فرصت مناسبی نیز ایجاد کرده اید تا آن ها نوشتن و تلفظ کردن را تمرین کنند. 

برچسب ها یا نشانه ها همچنین در آموزش لغات پیچیده فوق العاده کمک می کنند. یک فهرست یا جدولی را برای خودتان ایجاد کنید ، لغت ها را در داخل آن بنویسید سپس بر روی یک دیوار که قابل مشاهده نیز هست بچسبانید ، برخی از والدین بر روی تخت یا دیوار کنار تخت فرزندان می چسبانند. هر دفعه مطالب این فهرست را از فرزندان خود بپرسید و یادآور آن ها شوید. به عنوان مثال؛ 

?...........How do you spell

چطور لغت ......... را اسپل (هجی) می کنی؟

?............What is another word for

لغت دیگه ای برای ..........چیست؟

?Can you tell me what.............means

به من می تونی بگی معنی ....... چیه؟

 

یکی از اصلی ترین مشکلات زبان آموزان مخصوصا برای کودکان املاء و اسپل لغات است این مسئله حتی برای کودکانی که در آمریکا و بریتانیا متولد می شوند نیز وجود دارد. این مسئله از آنجایی نشات می گیرد که زبان انگلیسی "زبان فنوتیک" نیست. در زبان انگلیسی هر لغتی که مشاهده می کنیم یا می نویسیم را تلفظ نمی کنیم و همین امر مخصوصا برای فرزندان بسیار گیج کننده می باشد.

ابتدا تعدادی حروف مغناطیسی تهیه کنید سپس آن ها را بر روی وایت بردهای مغناطیسی یا یخچال برای فرزندان بچسبانید و از فرزندان خود بخواهید اسپل و املاء صحیح لغات را با این حروف درست کنند، از آنجایی که الفبای زبان فارسی با انگلیسی بسیار متفاوت است به فرزندان خود زمان بیشتری برای تمرین بدهید

به منظور تمرین ابتدا لغات بسیار ساده مانند اسامی خودتان یا اسم بچه ی خود را بنویسید سپس اسم حیوانات را تمرین کنید تا کودکان بتوانند بهتر ارتباط برقرار کنند. سپس به کودکان خود یاد بدهید در خلوت خود این تمرینات را به صورت مکرر انجام دهند. اگر اشتباهات آن ها را مشاهده می کنید خیلی مستقیم و صریح به آن ها نگویید ابتدا بلند برای آن ها تلفظ کنید سپس از آنها بخواهید کار خود را با تلفظ شما چک کنند. اگر می خواهید دانش فرزندان خود را بررسی کنید می توانید لغات را به اشتباه کنار هم قرار دهید و از آن ها بخواهید لغات را درست کنند. 

 

نظر بدهید

 شاید برای بسیاری صحبت با خود ، کاری بسیار احمقانه به نظر برسد ولی اگر به کودکان خود دقت کنید آن ها صحبت های شما را بازگو می کنند و به صورت طوطی وار حتی اگر مخاطب آن ها شما نباشید آن ها را تکرار می کنند. اگر نمی دانید چه چیزی به آن ها بگویید کارهایی را که در اطراف خانه انجام می دهید را بلند بلند تکرار کنید تا آن ها با شنیدن صحبت های شما با زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوند. 

افراد انگلیسی زبان برای اینکه زبان انگلیسی زبان آموزان را تقویت کنند کاری مشابه را انجام می دهند که امروزه آن را "Communicating" می گویند. اگر در اشپزخانه هستید و در حال آماده کردن صبحانه برای دوستان خودتان هستید سعی کنید کارهایی را که انجام می دهید را به زبان انگلیسی به صورت مونولوگ بیان کنید. مکالمه ی شما به این صورت می شود؛ 

First, I have to put the butter in the pan. Where is the butter? Oh, here it is

(ابتدا باید کره را در ماهیتابه قرار بدم. خوب کره کجاست؟ خوب، این جاست!)

 

Next, I’ll crack the eggs into the pan. Where are the eggs? Here they are! Crack

(بعدش، تخم مرغ را داخل ماهیتابه می شکونم. تخم مرغ ها کجا هستن؟ خوبی اینجا هستن! شکستم!

 

Now I’ll put the egg in the pan and fry it. I think I’ll do two eggs. One for you, one for me

(حالا تخم مرغ را تو ماهیتابه میزارم و سرخش می کنم. فکر کنم دو تا تخم مرغ بشکونم. یکی برای تو یکی هم برای خودم.

 

Here, can you throw away the egg shells for me. Thank you

پوست تخم مرغ رو بنداز بیرون. ممنون !

 

دقت کنید برخی از لغات مانند تخم مرغ و کره چندین مرتبه تکرار شده است. هر چقدر فرزند شما به این صورت لغات را بهتر بشنود توانایی او برای صحبت نیز تقویت خواهد شد. 

 

سوالات متعدد بپرسید

کودکان اغلب برای آغاز مکالمه با مشکل روبرو هستند. این می تواند نشات گرفته از دامنه لغات محدود آن ها باشد یا اینکه از اشتباه کردن واهمه دارند حتی گاهی اوقات آن ها ایده ای برای صحبت کردن ندارند. بهترین راه حل برای این مسائل پرسیدن سوالات متعدد از آن ها است!

در مورد موضوعاتی که برای فرزندان شما جذاب است سوالاتی را بپرسید. این سوالات باید پاسخ هایی بیشتر از بله یا خیر داشته باشند و آن ها را مجبور کند تا جمله سازی کنند. بهترین سوالی که شما می توانید از بچه های خود بکنید "Why?" است. 

?What game are you playing? How do I play too

چی داری بازی می کنی؟ منم می تونم بازی کنم؟ 

 

Who’s the character with the big red nose? Is he a bad guy? Why

شخصیت با بینی بزرگ قرمز کیه ؟ آدم بدی هست؟ 

 

Who’s your favorite character? What do you like about him? Why

شخصیت مورد علاقه ات کیه؟ چه چیزی را در مورد اون دوست داری؟ چرا؟ 

 

هنگامی که شما از کودکان سوالی را می پرسید در اصل آن ها را وادار می کنید تا پاسخ سوالات را به شما بدهد آن ها چاره ای جز پاسخ به سوالات ندارند. ولی یک مسئله را نیز همیشه به یاد داشته باشید اگر آن ها را بیشتر تحت فشار قرار دهید ممکن است از زبان انگلیسی متنفر شده و آهسته آهسته از یادگیری آن سر باز بزنند. 

 

برای پاداش بازی کنید

اگر فرزند شما خیلی مشتاق یادگیری زبان انگلیسی نیست شما می تونید تمرین های یادگیری زبان انگلیسی را به یک بازی تبدیل کنید. حتما قبل از اینکه بازی را شروع کنید برای برد فرزندتان یک هدیه یا پاداش آماده کنید. معمول ترین شرایط این بازی ها تکمیل کردن 5 سوال کوتاه یا بدست آوردن 10 امتیاز از کل بازی است. اگر پسر یا دختر شما بازی را تکمیل کرد و توانست امتیاز لازم را بدست بیاورد پاداش های خیلی کوچک به او بدهید مثلا 15 دقیقه بازی با گوشی یا پختن غذای مورد علاقه ی آن ها!

  • یکی از بهترین بازی ها با کودکان بازی فلش کارت هست ، شما لغات حیوانات را بر روی فلش کارت بنویسید سپس در سطح زمین این لغات را پهن کنید 5 دقیقه به کودک خود زمان دهید تا لغات را حفظ کند بعد از آن با نشان دادن حیوانات از آن ها بخواهید تا فلش کارت مرتبط را به شما نشان دهند.
  • یکی از بازی های محبوب خانواده ها دستور دادن به فرزندان است "ولی نه هر دستوری!" به کودکان خود به انگلیسی بگویید "بینی خود را لمس کن" “touch your nose” یا "بپر" “jump” این دستورها نه تنها برای کودکان هیجان ایجاد می کند بلکه با چندین لغت متعدد نیز آشنا می شوند.

هدف اصلی شما بردن یا باختن بچه ی شما نیست. تشویق فرزندان برای انجام دادن مکرر تمرین ها هست. حتی زمانی که فرزند شما نزدیک به بردن بود نیز او را برنده اعلام کنید تا او برای بازی ها بعدی مشتاق تر شود. 

 

رقابت ایجاد کنید

اگر شما دارای بیش از یک فرزند هستید، حتما متوجه شده اید که آن ها همیشه نسبت به یکدگیر حس رقابت دارند! از این فرصت نهایت استفاده را بکنید ابتدا یک تخته وایت برد برای خود تهیه کنید اسامی فرزندان خود را بر روی آن ها بنویسید جدولی را تهیه کنید که نتیجه ی تمرین های زبان آن ها هست و برای هر یک بر اساس تمرین آن ها نمره ای در نظر بگیرید. 

اگر تنها یک بچه دارید بهتر است با دوستان خود که آن ها نیز صاحب فرزند هستند صحبت کنید و این حس رقابت را با دوستان خود ایجاد کنید. آخر هر هفته برنده ی رقابت های زبان انگلیسی را اعلام کنید تا تلاش کنند در هفته ی آینده موفق تر ظاهر شوند!

سعی کنید در تمرین های زبان انگلیسی روحیه ی کار تیمی را بین فرزندان خود ایجاد کنید، آن ها را به نحوی آماده کنید تا بتوانند تمرین ها را با همکاری یکدیگر انجام دهند. برای فعالیت های تیمی و موفقیت آن ها در این تمرین نیز هدیه ی جداگانه در نظر بگیرید. 

 

یک مرتبه در روز با یکدگیر مطالعه کنید

فرزندان شما عاشق داستان هستند؟ خواندن داستان در کنار یکدیگر یکی از بهترین روش ها برای تقویت گرامر  و دامنه لغات است. روزانه حداقل 15 دقیقه زمان برای کتاب خواندن با فرزندان خود صرف کنید. یکی از سوال های اصلی برای والدین داستان هایی هستند که باید برای فرزندان بخوانند. سعی کنید از کتبی استفاده کنید که در کشورهای انگلیسی زبان برای کودکان چاپ می شوند و اگر فرزند شما 4 سال دارد کتبی را که برای 2 ساله ها چاپ شده است را برای این کار انتخاب کنید. اگر در کتاب عکس هایی نیز وجود دارد با کودکان خود در مورد آن ها صحبت کنید و نظرات آن ها را بپرسید. به آن ها اجازه بدهید تا قدرت حدس خود را افزایش دهند. 

زمان خواب یکی از بهترین زمان ها برای خواندن داستان است، اما این کار را برای لحظه ی آخر نگذارید چون خستگی باعث می شود فرزند شما نتواند بر روی لغات و موضوع داستان تمرکز کند. 

 

نگاهی به اپ های تلفن همراه بیاندازید

امروزه کودکان زمان زیادی را بر روی آیپد و تلفن های همراه صرف می کنند. اپ هایی که برای تقویت دامنه لغات شما تهیه شده اند و به کودکان شما کمک می کنند روز به روز در حال افزایش هستند. این کار در کنار دیگر برنامه های آموزشی می تواند برای فرزندان شما یک فعالیت مفرح باشد. این دو اپ تقریبا محبوب ترین اپ ها در دنیا برای کودکان هستند؛ 

 

Duolingo

شاید معروف ترین اپ برای تقویت دامنه لغات برای شما همین اپ باشد. اگر قصد دارید روزانه به مدت 15 دقیقه لغات را تمرین کنید این اپ بهترین انتخاب شما است. اگر سطح زبان فرزند شما بالا هست بهتر است معنای لغات را نیز به انگلیسی بخوانید

 

Memrise

این اپ یکی از اپ هایی است که با بهره گیری از بازی فلش کارت ها درست شده است. یادگیری لغات جدید را برای کودکان مفرح می کند! این اپ به انگلیسی و 13 زبان دیگر در دسترس است. 

 

آهنگ 

اگر فرزند شما به گوش کردن آهنگ در خانه علاقه ی زیادی دارد به فهرست آهنگ ها ی مورد علاقه ی آن ها موزیک های انگلیسی اضافی کنید! بعضی از آهنگ هایی که در فیلم های دیزنی استفاده می شوند و با ریتم همراه هستند در کنار موزیک سبک پاپ برای کودکان بسیار مناسب هستند. 

تعداد زیادی از اساتید زبان انگلیسی آهنگ های Ed Sheeran را برای آموزش دادن زبان انگلیسی انتخاب می کنند. 

 

بیرون بروید

شما در هرجایی می توانید زبان انگلیسی را تمرین کنید در خانه یا در بیرون از خانه! اگر همراه با فرزند خود به سفر یا پارکی می روید از فرصت به دست آمده استفاده کنید تا لغات جدید را با هم تمرین کنید. 

  • لغاتی را که مرتبط با شرایط شما هست حتما قبل از رفتن به آن مکان تمرین کنید. به عنوان مثال؛ باغ وحش، کنار دریا، یا استادیوم فوتبال. هر بار که شما به یکی از این مکان ها می روید فهرستی از لغاتی را که به این مناطق مرتبط هستند را به کودکان خود بدهید. این لغات باید از ساختاری با شرایط موجود مرتبط باشد.
  • بازی "من می بینیم" را با فرزندان خود بازی کنید. تصور کنید به یک مکان تفریحی رفته اید ناگهان به بچه ی خود می گویید من "کیفی را می بینم که پشت آن حیوانی با حرف  C در آن نقاشی شده است." حالا فرزند شما باید این حیوان را حدس بزند.

 

کلام آخر

یکی از اهدافی که تیم انگلیش کلینیک دنبال دستیابی به آن است علاوه بر آماده کردن شما با استفاده از دوره های زبان انگلیسی ، آموزش روش ها و تمرین هایی است که به شما کمک می کنند تا زبان انگلیسی را به فرزندان خود آموزش دهید. از آنجایی که زبان انگلیسی به صورت روزافزونی در حال گسترش است آموزش این زبان به فرزندان خود کمک می کند تا آینده ای درخشان برای آنها رقم بخورد. مادران و پدران در سنین پایین بهترین معلمین برای فرزندان هستند از این رو ما در انگلیش کلینیک تلاش می کنیم شما را برای این شرایط آماده کنیم. 

 

بهترین سن برای یادگیری زبان کودکان

چرا کودکان باید زبان انگلیسی را یاد بگیرند؟

آموزش زبان انگلیسی به کودکان همراه با بازی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic