لوگو انگلیش کلینیک
آموزش زبان انگلیسی به کودکان همراه با بازی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان همراه با بازی

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 1453

هنگامی که در فرهنگ عامیانه صحبت از بازی می شود ، به ندرت ذهن خانواده ها به سمت آموزش زبان جدید یا حتی آموزش امور درسی می رود ، اولین امری که افراد به آن فکر می کنند معمولا فعالیت های تفریحی ای است که والدین با فرزندان خود برای گذرندان وقت انجام می دهند. 

در کلاس های آموزش زبان انگلیسی بازی ها می توانند به عنوان فعالیتی اولیه قبل از آغاز کلاس ها به شمار بیایند این بازی ها کمک می کنند ذهن کودکان برای آموزش مفاهیم گرامری و لغوی آماده تر شوند. در برخی از موارد نیز می توان کل درس  را از طریق بازی ها آموزش داد. فعالیت هایی که شامل نقش بازی کردن و اجرای صحنه های واقعی دنیا است نیز جزئی از این بازی ها محسوب می شوند. نقش بازی ها در آموزش امروزه فراتر از آن چیزی است که شما می توانید تصورش را بکنید. در سرتاسر دنیا برای آموزش زبان دوم به کودکان مجموعه فعالیت هایی تعریف می شوند تا ذهن و فکر کودکان برای یادگیری زبان دوم آماده تر شود. 

در سال 2011 تحقیقی توسط زبان شناس مشهور انگلیسی Auman صورت گرفت که نشان می داد هر چه درگیری زبان آموزان بیشتر شود توانایی یادگیری آن ها نیز بالاتر می رود در کودکان این درگیری در هنگام بازی کرد چه به صورت دیجیتال و چه به صورت غیر دیجیتال به بالاترین حد خود می رسد! این تحقیق را دو محقق آمریکایی در سال 2014 گسترش دادند و به نتایج جالب تری در مورد فرایند بازی کردن و تعامل آن با یادگیری رسیدند. بر اساس تحقیق صورت گرفته بازی کردن نه تنها توانایی ذهنی کودکان را تا حد زیادی افزایش می دهد بلکه در بهبوبد توانایی ذهنی و جسمی آن ها نیز تاثیر مستقیم دارند بر این اساس کودکانی که با اعضای خانواده ی خود بیشتر بازی کرده اند و یا برادر یا خواهر دوقلویی دارند موارد آموزشی را به مراتب بهتر از دیگر کودکان آموزش دیده اند. 

 

برای کودکان بازی یک تفریح نیست ، بلکه امری بسیار جدی است 

شاید بسیار از افراد بر این باور باشند که بازی تنها تفریحی است که کودکان برای گذراندن زمان انجام می دهند ولی امروزه تحقیقات آکادمیکی صورت گرفته است که نشان می دهد بازی تنها یک فعالیت برای گذراندن وقت نیست کودکان از بازی کردن خود یاد می گیرند و تاثیر بازی بر روی آموزش کودکان غیر قابل انکار است ؛ حتی تاثیر بازی ها در یادگیری افراد بزرگسال نیز در مواردی غیر قابل انکار است. 

روان شناسان ادراکی ، پزشکان و محققین امور کودکان بر این باور هستند که بازی ها کلید اصلی کسب مهارت و بزرگ شدن کودکان هستند. اولین بار این مسئله در سال 1896 بود که توسط کارل گروس این موضوع مورد بررسی قرار گرفت ، او بر ایت باور بود که کودکان بسیاری از مهارت های زندگی را با  بازی کردن یاد می گیرند در مقاله ای او بیان می کند "کودکان مهارت هایی را که بلد هستند را ابتدا از والدین آموخته و سپس از طریق بازی آن ها را عملی می کنند" این فرایند یادگیری به آن کمک می کند تا : 

  • بر اساس آزمون و خطا آن ها راه حل مشکلات خود را پیدا کنند.
  • معنی مفاهیم انتزاعی را کشف کنند
  • تعامل اجتماعی را بررسی کنند.
  • استراتژی ها، حرکات و زمان بندی مناسب را مورد آزمون قرار دهند.
  • اعتماد به نفس و مهارت های جدید را در خود ایجاد کنند.

 

بالا بردن توانایی انجام این کارها است که به کودکان در سنین بالا کمک می کند تا مهارت های مختلف از جمله یادگری زبان را کسب کنند. آلبرت انیشتن یک مرتبه باید کرد "بازی بالاترین روش تحقیق است" تحقیقات جدید نشان می دهند او اشتباه نکرده است. آلبرت انیشتن از کودکی با مهارت های داستان سرایی و خلاقیت شناخته می شده است له گفته ی خود او این مهارت ها نشات گرفته از بازی های کودکانه ای بوده که او در آلمان انجام می داده است. یکی از بزرگترین روان شناسان کودکان بنجامین سپاک آمریکایی است که می گوید "کودکان بازی های دشوار را انتخاب می کنند زیرا برای آن ها چالش برانگیز تر هستند. آن ها عاشق به چالش کشیدن خود و مهارت های فردی خود هستند" 

 

شکلاتی بر روی بروکلی

اصطلاح " شکلاتی بر روی بروکلی" برای تلفیق دو امر مثبت که نتیجه ی منفی ای دارند استفاده می شود در این بخش ما قصد داریم دو بخش مثبت بازی و یادگیری را زمانی که به صورت اشتباهی با هم ترکیب می شوند مورد بررسی قرار دهیم. در بخش گیمیفیکیشن (بازی‌وارسازی) از این اصطلاح برای استفاده ی نادرست از ابزار بازی برای تدریس اشاره دارد. یکی از بهترین نمونه های آن ترکیب بازی دیجیتال دارت با تدریس گرامر است که در وب سایت های مختلف نیز آن را مشاهده می کنید ، در این بازی زبان آموز باید ابتدا یک سوال گرامری را پاسخ دهد تا بتواند یک مرتبه دیگر پرتاب داشته باشد. با وجود اینکه استفاده از بازی سبب می شود مفاهیم خشک و دشوار گرامری را به آسانی تدریس کنیم ولی این روش سبب می شود تمرکز زبان آموزان بیشتر بر روی بازی باشد تا مفاهیم تدریس شده! آن ها تلاش می کنند به پرسش ها بدون فکر کردن پاسخ بدهند تا تنها بازی کنند. 

با وجود اینکه استفاده بسیاری جزئی از بازی برای جذاب کردن یادگیری زبان انگلیسی بسیار فعالیت هوشمندانه ای است ولی تلاش کنید بازی ها را به نحوی تدوین کنید تا تمرکز کودکان بر روی بازی معطوف نشود. ذهن ک.دکان مانند شما عمل نمی کند آن ها باید متوجه شوند هدف شما از انجام یک فعالیت چیست ، اگر آن ها نتوانند میان بازی و یادگیری تفاوت قائل شوند این امر می توانند به در آینده نیز یادگیری آن ها را با مشکلاتی مواجه سازد. 

 

اعتبار 100 درصدی

همانطور که در مقاله ی پیش از این در مقاله ی گمیفیکیشن گفته شد ، این تکنیک برای یادگیری زبان انگلیسی فوق العاده موثر است ولی چرا این تکنیک تا این حد در یادگیری زبان انگلیسی موثر است؟ آیا بازی های کامپیوتری از اعتبار کافی برای آموزش زبان انگلیسی برخوردار هستند؟ یکی از اصلی ترین مسائلی که سبب می شود کودکان با بازی کردن زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرند اعتبار بازی و روشی است که برای یادگیری زبان از آن استفاده می شود بر اساس تحقیق های صورت گرفته بازی های زیادی هستند که کمک می کنند شما زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرید ولی بسیاری از آن ها مناسب سن کودکان نیستند در این پست تلاش کردیم برای شما بازی هایی که مناسب کودکان نیز هستند معرفی کنیم. 

 

Influent

یکی از بازی هایی که مناسب نوجوانان و افراد بالای 12 سال است ، این بازی که به صورت ماجراجویی و پازل است مملو از لغات ، صفات و افعال آموزنده است. این بازی را در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان برای آموزش زبان انگلیسی و تقویت درک مطلب کودکان دو زبانه استفاده می کنند. 

 

“Professor Garfield: Reading Ring”

یکی از بازی هایی که بر اساس کارتون معروفی ساخته شده است و مناسب کودکان بالای 8 سال با کمی دانش زبانی است ، این بازی داستان های جذاب گارفیلد را می گوید که بسیاری از فرزندان ما با آن خاطره دارند. 

 

Built in Minecraft

یکی از بازی هایی که با کمک دانشگاه کمبریج و مخصوصا آموزش زبان انگلیسی ساخته شده است. این بازی با بیان داستانی و محیط گرافیکی بسیاری ساده تمرکز خود را بر روی آموزش زبان به افرادی که زبان انگلیسی را در سطح  مبتدی هستند گذاشته است. پیشنهاد می شود کسانی که سطح ی مبتدی دوره های آنلاین انگلیش کلینیک را گذرانده اند یک مرتبه به این بازی نگاهی بیاندازند تا بتوانند بهتر با این بازی ارتباط برقرار کنند. هدف ساخت این بازی برتباط برقرار کردن میان تجربیات زبان آموزان با دنیایی است که تنها زبان حاکم بر آن انگلیسی است. 

 

“Bubbles”

 بازی فوق العاده جذاب برای افراد مبتدی ، این بازی که به زبان آموزان کمک می کند تا جمله سازی را بهتر یاد بگیرند ، این بازی تنها بر روی جمله سازی تمرکز ندارد بلکه تلاش می کند شما را با حیوانات ، رنگ ها ، ورزش ها ، شغل ها و لغاتی که در کل به زندگی روزمره ما ارتباط دارد آشنا کند. این بازی برای تقویت گرامر و درک مطلب شما تهیه شده و بسیاری از زبان آموزان در سرتاسر دنیا از آن استفاده می کنند. توجه داشته باشید این بازی بسیار اعتیاد آور است. 

 

کلام آخر 

بازی یکی از روش هایی بوده است که از دیرباز برای آموزش مهارت های زندگی استفاده می شده است ولی با گسترش تکنولوژی و تغییر سبک بازی ها کودکان کمتر به جنبه ی آموزشی آن ها دقت کرده اند و بیشتر تلاش کرده اند موارد سرگرم کننده ی آن ها را در نظر داشته باشند. در آموزش به کودکان و نوجوانان از آن جا که دسترسی به بازی ها بیشتر از گذشته شده است بازی های رایانه ای می تواند نقش بسزایی را بازی کند به عنوان مثال در بازی World of Warcraft توانایی صحبت با هم تیمی ها است که سبب می شود به مراحل بالاتری در بازی برسید. هدف ما در انگلیش کلینیک فارغ از برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی آشنایی و علاقه مند کردن زبان آموزان با روش هایی است که در یادگیری زبان انگلیسی نقش اساسی بازی می کنند. بازی های آنلاین یکی از مواردی است که در کمتر آموزشگاه زبان آنگلیسی بر روی آن کار شده یا اصلا به آن اشاره شده است. در بسیاری از روش های آموزش سنتی بازی یکی از مورادی است که زبان آموزان را از یادگیری زبان انگلیسی دور کرده و سبب می شود در یادگیری با مشکل روبرو شوند. 

 

بهترین سن برای یادگیری زبان کودکان

چرا کودکان باید زبان انگلیسی را یاد بگیرند؟

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic