لوگو انگلیش کلینیک
بهترین سن برای یادگیری زبان کودکان

بهترین سن برای یادگیری زبان کودکان

03/01/09 13 دقیقه برای مطالعه 1538

امروزه یادگیری و تسلط به زبان دوم (مخصوصا زبان انگلیسی) دیگر یک مزیت رقابتی تلقی نمی شود بلکه دلیل اصلی موفقیت در کسب و کار و تحصیل شما است. بر اساس تحقیقی که سازمان یونیسف انجام داده است بیش از 84 درصد از خانواده های آسیای شرقی یادگیری زبان انگلیسی را برای کودکان خود اولین و اصلی ترین دلیل موفقیت می دانند. ولی سوالی که برای بسیاری از والدین به وجود می آید این  است که، چه سنی برای یادگیری زبان دوم مناسب  ترین زمان محسوب می شود؟ 

سال های زیادی زبان شناسان همراه با روان شناسان کودک تلاش کردند زمان مناسب برای یادگیری زبان دوم را مشخص کنند ولی هیچ زمان بر روی یک سن توافق نکردند. داده های زبان شناسان در دهه ی اول قرن بیست و یک نشان می دهد بهترین زمان بری یادگیری زبان دوم 3 تا 4 سالگی است ولی گروه دیگر روان شناسان بر این باور بودند که کودکان 5 تا 6 سال زبان دوم را بهتر یاد خواهند گرفت. در سال 2014 بود که تیم متشکل از زبان شناسان و روان شناسان دانشگاه آکسفورد تمامی پیش فرض های قبلی را کنار گذشته و تصمیم گرفتند تحقیق جدیدی را بر روی سن یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را در کودکان آغاز کنند. بر اساس نتایج اولیه ی این گروه تحقیقاتی سن آموزش زبان دوم برای تمامی کودکان یکسان نیست! چگونه می توان تشخیص داد کودک شما آماده ی یادگیری زبان دوم است؟ هر کودک استعدادها و توانایی های خاصی دارد و این وظیفه ی والدین است که تشخیص دهند آیا کودکان برای یادگیری زبان دوم آمادگی کافی دارند یا خیر. معمولا والدین هنگامی که توانایی ها و استعدادهای کودکان را مورد بررسی قرار می دهند خیلی موضوع را بدون تعصب نگاه نمی کنند و همین مسئله سبب می شود تا آموزش فرزندان آن ها تحت تاثیر قرار بگیرد. ولی سوالی که برای تمامی والدین پیش می آید عواملی است که سبب می شود آمادگی فرزندان خود را محک بزنند؟ در این بخش ما به عواملی اشاره می کنیم که اگر در کودکان خود با آن ها روبرو شدید آموزش زبان انگلیسی را نباید شروع کنید و اگر شروع کرده اید در اولین فرصت آن را متوقف کنید؛ 

  • اگر فرزند شما هنگام صحبت به زبان مادری خود نیز اعتماد به نفس کافی ندارد (این اعتماد به نفس پایین معمولا همراه با تلفظ های اشتباه ، دامنه لغات محدود و استفاده از ساختارهای بی معنای زبانی هستند.)
  • اگر فرزند شما درک محیطی بسیار پایینی نسبت به هم سن و سال های خود دارد.
  • اگر خود شما از نظر روحی و روانی آماده ی این مسئله نیستید. ( به والدین پیشنهاد می شود پیش از اینکه فرزندان خود را برای یادگیری زبان انگلیسی آماده کنند ابتدا خود یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنند و حداقل بخش های مقدماتی را پشت سر بگذارند.)

گاهی اوقات تمامی عواملی که بیانگر آمادگی کودک برای یادگیری زبان انگلیسی است در او دیده می شود ولی هنگامی که در محیط یادگیری و کلاس قرار می گیرد احساس خستگی و بی حوصلگی می کند این حس معمولا در کودکان نشانه ی خیلی خوبی به حساب نمی آید. به گفته ی این روان شناسان هیچ وقت برای یادگیری زبان دوم دیر نیست ، کودکان می توانند این فرایند را حتی بعد از آغاز مدرسه نیز شروع کنند ولی تسریع در این فرایند سبب می شود کودکان نسبت به زبان انگلیسی دلسرد شده و از زبان انگلیسی برای خود یک غول بزرگ درست کنند (یکی از دلایلی که در بزرگسالی افراد به سمت یادگیری زبان انگلیسی نمی روند همین امر است.) 

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان: تکنیک های مدرن 

بدون شک کودکان در فرایند یادگیری زبان انگلیسی نسبت به بزرگسالان خیلی بهتر عمل می کنند. کودکان برخلاف بزرگسالان خود را خیلی درگیر سیستم ها و ساختارهای دشوار زبانی نمی کنند. آن ها همان چیزی را که می شنوند را تحلیل کرده و تلاش می کنند در شرایط مشابه از آن استفاده کنند. کودکان یادگیری زبان دوم را دقیقا مانند یک بازی تلقی می کنند ، بنابراین بهتر است ما هم از همین تکنیک برای آموزش زبان استفاده کنیم. 

برخلاف بزرگسالان که برای یادگیری زبان دوم نیاز دارند کلاس های سلسله وار و متعددی را شرکت کنند ، کودکان به کلاس نیاز ندارند آن ها به عامل درونی ای به نام انگیزه نیاز دارند تا بتوانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. برای کودکان ما باید فرایندی را در نظر بگیریم که بر اساس روحیه ی آن ها پویایی و تنوع لازم را دارا باشد. به منظور اینکه حس پویایی و تنوع را در کودکان خود ایجاد کنید می توانید ترفندهای زیر را انجام دهید؛  

  • بکار بردن اصطلاحات و کلمات احوال پرسی انگلیسی در صحبت های روزمره
  • استفاده از کاغذهای شکل دار برای توضیح لغات (برای توضیح ابزار ، رنگ ها و اقوام از این کارت ها استفاده کنید)
  • خواندن آهنگ های جذاب با ریتم بسیار گیرا به زبان انگلیسی
  • خواندن داستان های بسیار ساده به زبان مادری و انگلیسی به صورت همزمان

 

یادگیری زبان انگلیسی در سنین 4 تا 6 سال

کودکان در سنین 4 تا 6 سال معمولا نسبت به یادگیری لغات جدید و به کارگیری آن ها در صحبت های خود مشتاق تر هستند. این دست از کودکان معمولا از فیلم ها و کارتون ها استفاده می کنند تا دانش زبانی خود را تقویت کنند. اگر به صحبت های کودکان در این سن دقت کنید ترجیح آن ها استفاده از دیالوگ های کوتاه است ، آن ها بیشتر انرژی خود را صرف یادگیری لغات و اصطلاحات جدید می کنند و کمتر به ساختارهای زبانی دقت می کنند. 

 

آموزش گرامر به کودکان 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، آموزش گرامر به کودکان پیش از شروع دوران ابتدایی یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که مدرسین می توانند مرتکب شوند. هنگامی که کودکان وارد مدرسه می شوند فرایند یادگیری آن ها به کلی تغییر می کند آن ها دیگر برای یادگیری دانش جدید زبانی تنها نباید بر روی موارد بصری دقت کنند.  در عوض آن ها در این سن باید آهسته آهسته شروع به یادگیری مفاهیم گرامری کنند. در این بخش است که می توانند با کمک ابزارهای کمک آموزشی ساختارهای گرامری را آموزش داد؛ 

 

  • ارائه ها و آموزش های رنگارنگ
  • استفاده از ویدیوها برای نشان دادن قانون
  • استفاده از کتاب ها برای آموزش موارد منطقی
  • آزمون ها

همانطور که پیش از این به شما گفته شد کودکان مادامی که در شرایط مناسب قرار بگیرند و روش تدریس صحیح نیز بکار گرفته شود زبان انگلیسی را به سرعت یاد خواهند گرفت. یکی از عواملی که سبب می شود یادگیری کودکان با اختلال روبرو شود تفکرات اشتباه والدین است. والدین همیشه فرزندان خود را بدون بررسی های علمی و دقیق آماده ی حضور در کلاس ها می دانند ولی این مسئله می تواند صدمات بیش از حدی را در بر داشته باشد. ذهن کودکان همانند یک هارد کامپیوتر خالی عمل می کند اگر تلاش کنید اطلاعات متعدد را همزمان در آن وارد کنید نه تنها محتویات آن ها به سرعت انتقال پیدا نمی کند بلکه می تواند باعث اختلال در عملکرد هارد نیز بشود. فرایند یادگیری کودکان اگر در زمان خاص و با ابزار مناسبی همراه نباشد ممکن است فرایند یادگیری دانش های دیگر را نیز در بزرگسالی با اختلال همراه کند. 

 

مزیت های یادگیری زودهنگام زبان انگلیسی

  • کودکان در تمامی فرایند یادگیری زبان از استراتژی یادگیری زبان مادری ، حتی برای یادگیری زبان دوم خاص خود استفاده می کنند.
  • کودکان زمان کافی برای یادگیری زبان را از طریق بازی ، کارتون و فعالیت های مشابه دارند. آن ها زبان را از طریق بازی و فعالیت هایی که با خانواده دارند یاد می گیرند. آن ها در ابتدا معنای آن فعالیت را درک کرده و سپس زبان مشترک با خانواده را یاد می گیرند.
  • کودکان نیاز دارند زبان را از طریق کارهای تکراری و روتین روزانه یاد بگیرند ، نه اینکه مانند فعالیت های مدرسه مورد آزمون و تست قرار بگیرند و آهسته آهسته فرایند یادگیری به کلی مختل شده و از یادگیری زبان دوم دور شوند.
  • فرزندانی که در حین بزرگ شدن ، دو زبان را فرا گرفته اند در هنگام یاد گیری زبان های بعدی نیز مانند پروسه ی یادگیری زبان اول و دوم عمل کرده و ناخودآگاه ، زبان سوم را نیز فرا می گیرند.

 

مراحل یادگیری زبان انگلیسی

به یاد داشته باشید صحبت کردن برای کودکان همیشه به صورت ذاتی و طبیعی بوده که این فرایند دقیقا برعکس نوشتن و خواندن است. 

 

دوره سکوت در کودکان 

هنگامی که کودکان یادگیری زبان مادری خود را آغاز می کنند ، دوره ای وجود دارد که آن را "دوره سکوت" و یا Silent period می خوانند و آن زمانی است که کودک تنها گوش و نگاه می کند و با استفاده از حالات چهره ی خود ارتباط برقرار می کند. 

در طول این زمان ، خانواده ها نه باید فرزندان را مجبور کنند تا با تکرار لغات و حروف ، شروع به ارتباط کنند. صحبت های دیالوگی یا مکالمه ای باید یک سوی بوده و خانواده ها به فرزندان این فرصت را می دهند تا زبانی را فرا گیرند. در این بخش نیز می توان آموزش زبان دوم را با فرزندان شروع کرد. 

 

دوره آغاز یادگیری 

بعد از مدتی بنا به مدت زمانی که ما با فرزندان خود انگلیسی صحبت می کنیم ، کودکان (اغلب دختران از پسران سریع تر این کار را آغاز می کنند) شروع به گفتن چندین لغت ( Cat, House) و یا حتی جملات خیلی کوتاه مانند (What’s that?) می کنند. آن ها این لغات و جملات را حفظ می کنند و بدون فکر در مورد معنی و مفهوم آن دقیقا همان چیزی را که یاد گرفته اند ، تکرار می کنند. این فاز از صحبت کردن در کودکان تا چندین مدت ادامه دارد تا زمانی که کودکان قادر شوند جملات مخصوص خود را بسازند.

 

جمله سازی کودکان در زبان انگلیسی

بطور آهسته کودکان شروع به ساختن جملاتی می کنند که کلمات آن را از قبل حفظ کرده اند . توجه داشته باشید کودکان در این مرحله به لغاتی که حفظ کرده اند ، لغات خودشان را نیز اضافه می کنند و شاید برای شما کمی بی معنی باشد ، ولی بنا به مدت زمانی که شما با آن ها انگلیسی صحبت کردید و یا آن ها به زبان انگلیسی گوش کرده اند ، این اشتباهات کمتر می شود. 

 

تاثیر کارتون بر روی یادگیری زبان انگلیسی

بسیاری از والدین مخصوصا در داخل کشور بر این باور هستند محتویات کارتون آنچنان تاثیری بر روی یادگیری زبان دوم ندارد ، اما بر اساس یک تحقیق جامع که در دانشگاه های آفریقای جنوبی انجام شده ، نشان داده  کودکانی که روزانه 2 تا 3 ساعت به کارتون های زبان انگلیسی گوش داده اند ، در مقایسه با دیگر کودکان ، سریع تر صحبت کردن را آغاز کرده اند و این در کودکانی که دو زبانه هستند تاثیر بسیار بالاتری دارد و کودکانی که در معرض هنرهای بصری ( کارتون ، فیلم و سریال های کودکانه) بوده اند ، به مراتب در جمله سازی و دامنه لغات موفق تر عمل کرده اند. 

 

لغات و جملات انگلیسی برای یادگیری کودکان

  • Thank you   (متشکر) : یکی از بهترین لغاتی که به کودکان کمک می کند تا کودکان با لغات انگلیسی آشنا شوند ، همین تشکر کردن است.  این لغات آغازی برای یادگیری کودکان است. آن ها این لغت را به صورت مکرر به کار برده و همین امر به آن ها در یادگیری بسیار کمک می کند.
  • How can I help you? (چطور می تونم کمکتون کنم؟) یکی از بهترین راه کار ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان ، پرسیدن سوال از آن ها به این زبان است ، هنگامی که از آنها سوال می پرسید آن ها را وادار می کنید فکر کنند تا پاسخ شما را به انگلیسی دهند.
  • لغات دستوری : یکی از بهترین لغاتی که به کودکان کمک می کند تا زبان انگلیسی را راحت یاد بگیرند بکار بردن جملات دستوری برابر آن ها است. مادران از این دسته از لغات بسیار استفاده می کنند تا آن را به انجام کاری وا دارند و یا از انجام کاری نهی کنند.

 

Go straight   (مستقیم برو)

Don’t Go     (نرو)

Get up  (بلند شو)

Wake Up         (بیدار شو)

Give it up    (ولش کن)

Clean up         (تمیز کن)

Wait for me  (منتظرم باش)

Walk Ahead  (جلوتر برو)

Call him     (بهش زنگ زن)

Walk slowly  (آهسته برو)

Bolt the door  (درب رو قفل کن)

Don’t get up      (بلند نشو)

Don’t tell her      (بهش نگو)

Stay away        (بایست عقب)

Take only one     (فقط یک دونه بردار)

Don’t break       (نشکونش)

Take bath        (حموم برو)

Walk properly     (درست راه برو)

All are gone!      (همش تموم شد!)

Far from here             (از اینجا بسیار دور)

Don’t be shy      (خجالت نکش)

 

 

کلام آخر 

بسیاری از والدین بر این باور هستند یادگیری انگلیسی برای کودکان آن ها فرایندی بسیار دشوار ، زمان بر و هزینه بر است . در حالی که برای کودکان این امر بسیار متفاوت می باشد. آن ها زبان های دوم را همانند یادگیری زبان اول خود آغاز می کنند. ابتدایی ترین قدم برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان ، درک روند یادگیری کودکان و بکاربردن ابزار مورد نیاز است. شما می توانید با یک هزینه کم ،کودکان خود را در آموزش یادگیری زبان انگلیسی یاری دهید. انگلیش کلینیک در تلاش است این ابزار یادگیری را در دورهای خود به والدین آموزش دهد. 

 

چرا کودکان باید زبان انگلیسی را یاد بگیرند؟

آموزش زبان انگلیسی به کودکان همراه با بازی

10 روش تقویت دامنه لغات انگلیسی کودکان در خانه


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic