لوگو انگلیش کلینیک
11 روش برای کنار گذاشتن ترس از انگلیسی حرف زدن

11 روش برای کنار گذاشتن ترس از انگلیسی حرف زدن

03/02/11 13 دقیقه برای مطالعه 1160

به عنوان کسی که سال ها با زبان آموزان مختلف در ارتباط بوده به شما توصیه می کنم هیچ وقت اجازه ندهید ترس از صحبت کردن به زبان انگلیسی مانعی برای یادگیری شما شود. در پیش رو برای شما زبان آموزان ترفندهایی را آموزش خواهم داد تا با استفاده از آن ها بتوانید ترس را کنار گذاشته و با اعتماد به نفس بالا در جمع انگلیسی صحبت کنید. 

به عنوان کسی که در کشور آلمان زندگی می کند و تلاش می کند زبان آلمانی را نیز یاد بگیرید، بسیاری از صحبت هایی که به زبان آلمانی انجام می دهم همیشه با نوعی ترس و واهمه اشتباه است: آیا این مطلب را درست بیان کردم؟ اون لغت دقیقا چی بود؟ آیا احمقانه به نظر می رسم؟ بسیاری از کسانی که به زبان دوم یا سوم صحبت می کنند گاهی اوقات جملاتی که بیان می کنند برای مخاطب آن ها احمقانه به نظر می رسد. 

همیشه به یاد داشته باشید هیمشه در آغاز مسیر یادگیری زبان جدید، صحبت کردن با احساس ترس، شک و اشتباه همراه هست. اما اگر قصد دارید واقعا به زبان انگلیسی صحبت کنید بهتر است این احساس را یک مرتبه برای همیشه کنار بگذارید. در این پست برای شما 11 تا از ترفندهایی که کمک می کنند این ترس را کنار بگذارید معرفی شده است. 

 

تمرین های اسپیکینیگی که ترس کمتری به همراه دارند. 

تمرین های بسیاری برای تقویت مهارت اسپیکینگ شما وجود دارند که نیاز به حضور فرد دیگری را ندارد یکی از بهترین این تمرین ، فن Shadowing یا صحبت با خود است. این دو روش به شما کمک می کنند تا بدون حضور فردی دیگر تمرین های اسپیکینگ را انجام داده و ترسی نسبت به اشتباه نیز نداشته باشید. پیش از این برای شما زبان آموزان در مورد مزایا و معایب این دو تمرین صحبت کرده ایم ولی باز هم بهتر است این روش را در برنامه ی یادگیری خود قرار دهید. 

 

تمرین های آنلاین 

یکی از کم استرس زا ترین تمرین های یادگیری زبان انگلیسی و یا به صورت خاص تمرین مهارت اسپیکینگ آغاز مکالمه از طریق پیام های نوشتاری است. در هنگام نوشتن شما زمان بیشتری برای فکر کردن بر روی متنی که می خواهید بنویسید دارید. حتی می توانید از دیکشنری نیز برای نوشتن متن مورد نظر استفاده کنید ولی هنگامی که در حال صحبت کردن هستید این امکان برای شما ممکن نیست. 

بنابراین ابتدا از صحبت های آنلاین شروع کنید!

شما می توانید از پلت فرم های مختلفی برای صحبت به زبان انگلیسی استفاده کنید. وب سایت My language exchange برای زبان آموزان این فرصت را فراهم کرده است تا شما از سرتاسر دنیا دوستان آنلاین پیدا کرده و مکالمه ی مورد نظر را با آن ها داشته باشید. اگر زبان آموزانی را که به دنبال فارسی زبانان هستند پیدا کنید یک قدم نسبت به دیگران جلو هستید. 

 

وارد گروه های آموزشی شوید 

یکی دیگر از راه های کنار گذاشتن ترس صحبت به زبان انگلیسی حضور در گروه هایی است که تمامی شرکت کنندگان به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستند بهترین پلت فرم ها برای این کار گروه های واتس اپ ، فیس بوک و فروم های زبان  هستند. این گروه ها می تواند پشتیبان مناسبی برای شما زبان آموزان باشد و کمک کنند ترس صحبت به زبان انگلیسی را به کلی کنار بگذارید. 

 

دوستانی که با آن ها راحت تر هستید انتخاب کنید 

گاهی اوقات صحبت با کسانی که شما از قبل با آن ها آشنا هستید مانند دوستان و آشنایان بسیار برای شما راحت تر  و ساده تر است از این رو بهتر است دوستان تمرینی خود را ابتدا از بین دوستان پیدا کرده سپس به سمت افراد غریبه بروید. شما هنگامی که با دوستان به زبان مادری خود نیز صحبت می کنید این حس آرامش را نسبت به دیگران بیشتر حس می کنید، همین حس یکی از عواملی است که کمک می کند آهسته آهسته ترس صحبت به زبان دوم را کنار گذاشته و با آرامش بیشتر زبان انگلیسی را صحبت کنید. 

 

مهارت های دیگر زبانی خود را تقویت کنید

گاهی اوقات ما از انگلیسی صحبت کردن می ترسیم چون در درون خود می دانیم که مهارت کافی برای صحبت کردن به زبان انگلیسی را نداریم. بنابراین یکی از راه هایی که بخواهیم ترس خود را کنار بگذاریم بالا بردن مهارت های مختلف زبانی است. تقویت مهارت اسپیکینگ البته خیلی مهم است ولی دیگر مهارت ها نیز از اهمیت مشابهی برخوردار هستند. : لیسنینگ ، ردینگ و رایتینگ 

به گفته فرضیه ی یادگیری Krashen، گوش کردن و خواندن متون زبان انگلیسی دو تا از بهترین راه های تقویت دانش زبان عمومی شما هستند. او در مقاله ی خود بیان می کند که شما پیش از آنکه بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید باید ورودی ها لازم را داشته باشید. این ورودی ها با مطالعه و گوش کردن به متون زبان انگلیسی برای شما میسر می شود. یکی از روش هایی که با گسترش تکنولوژی به بسیاری از زبان آموزان کمک کرده است گوش کردن به پادکست های زبان انگلیسی است. 

 

خیلی کمال گرا نباشید 

یکی از اصلی ترین مسائلی که ما در پست های آموزشی به آن اشاره می کنیم قبول کردن اشتباهات زبانی و تلاش برای برطرف کردن آن ها است. اشتباهات یکی از حیاتی ترین بخش های یادگیری زبان انگلیسی است. به عنوان یک استاد زبان انگلیسی همیشه به زبان آموزان بیان می کنم که اگر جرات اشتباه کردن را ندارید پس قادر به پیشرفت در زبان انگلیسی نیز نیستید. تغییر رویکرد و رفتار برای بسیاری از افراد دشوار است ولی اگر قصد دارید ترس های خود را کنار گذاشته و راحت تر صحبت کنید بهتر است این کار را از امروز شروع کنید. اگر شما متوجه شوید تا چه حدی اشتباهات شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک می کنند و ارزش آن ها را بدانید بدون شک از تکرار آن ها نه تنها ترسی نخواهید داشت بلکه آن ها را در یادگیری زبان انگلیسی ضروری تلقی خواهید کرد. 

 

از روش های روانشناسی برای آرامش استفاده کنید 

تصور کنید هم اکنون در یک مکالمه هستید و احساس ترس و ناآرمی به شما غلبه کرده است آیا باید کنار کشیده و مکالمه را کنار بگذارید؟ هرگز! روان شناسان برای این شرایط تعدادی از روش های کاهش استرس را پیشنهاد می دهند که با استفاده از آن می توان استرس خود را کاهش داده و بر روی متن مکالمه تمرکز کنید. 

نفس عمیق بکشید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط بسیاری از پزشکان و روان شناسان نفس عمیق می تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش داده ، ضربان قلب را پایین آورده و عرق کف دست شما را کامل خشک کند. اگر در مکالمه ای هستید که استرس به شما غلبه کرده بهتر است یک نفس عمیق بکشید. 

به فکر صحبت هایی که با خود داشتید بیافتید. به یاد صحبت هایی که با خود داشته اید بیافتید، این صحبت ها به شدت به شما کمک می کنند تا استرس را کاهش داده و به تفکرات خود مسلط شوید. شاید یک مرتبه شما با خود این مکالمه را داشته اید.  

تفکرات منفی خود را به چالش بکشید. شاید در برخی از مکالمات شما اشتباهی داشته باشید ولی لازم نیست به فکر آن اشتباه باشید و فکر خود را مشغول آن کنید، آن را کنار گذاشته و به فکر جملات بعدی خود باشید. 

 

خنده 

شاید ابتدا باور این مسئله سخت باشد ولی از نظر علمی ثابت شده است که رفتار شما به حس شما نسبت به شرایط کمک می کند. یکی از مشهورترین آزمایش های روان شناسی متقاضیان را به دو دسته مختلف تقسیم کرده و از آن ها خواسته شده تا بین دندان های خود مدادی قرار دهند تا خنده به صورت اجباری بر روی صورت آن ها نقش ببندد. و ازگروه دیگر خواسته شده تا یک مداد را با بینی و لب بالایی نگه دارند تا سبب شود چهره ی آن ها غمناک و اندوهگین به نظر برسد. پس از آزمایش های مختلف و مصاحبه های عمیق مشخص شده که گروه اول کارتون ها را خنده دار می دانند و خنده حس آن ها نسبت به محیط بیرونی را تغییر داده است. این تنها یک نمونه از تاثیر حس شما بر روی محیط بیرونی است

 

بر روی صحبت های رودرو تمرکز کنید

مهمانی ها، می توانند برای چنین تمرینی فوق العاده باشند، اما بحث های گروهی نیز کارآمد هستند. شاید در بسیاری از این بحث ها افراد به سرعت صحبت کرده و از بحثی به بحث دیگر بروند و یا صدای پیش زمینه شنیده شود ولی همیشه در ذهن داشته باشید که صحبت به صورت بحث و گروهی برای اینکه بتوانید ترس از صحبت کردن را کاهش دهید بسیار مفید است. 

 

کمی آرام صحبت کنید

 در مکالمه هایی که شما با سرعت پایین انجام می دهید کمک می کند تا شما بتوانید ترس خود را غلبه کنید. یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا سرعت مکالمه ها را کم کنید این است که از مخاطب خودتان این درخواست را داشته باشید. اما کار بهتری نیز برای انجام دادن هست و آن نیز پایین آوردن سرعت صحبت های خود است. 

 

همیشه به صحبت کردن ادامه دهید

 یکی از دوستان من که در رشته ی روان شناسی بالینی مشغول به فعالیت است توضیح می داد که یکی از بهترین روش ها برای کاهش ترس و نگرانی ها درمان مواجه است. این روش با یک روش سیستماتیک افراد را در با ترس های خود روبرو می کند تا آهسته آهسته ترس خود را کنار بگذارند. من به شما پیشنهاد نمی دهم که برای کنار گذاشتن ترس خود به روان شناس مراجعه کنید خیر، ولی از همین روش برای پایین آوردن ترس خود بهره بگیرید. به صورت مکرر با افراد مختلف صحبت کنید تا ترس صحبت کردن شما از بین برود. 

 

کلام آخر 

بر اساس سال ها تجربه ی من به عنوان مدرس زبان انگلیسی و زبان آموز زبان های جدید نشان داده است که افراد در هر سطحی که هستند در برخی از مواقع نسبت به یادگیری زبان جدید احساس خنگی دست پیدا می کنند. اما هرگز اجازه ندهید این حس شما به ترس تبدیل شده و از یادگیری زبان جدید شما را باز دارد ، این یک حس جهانی است و شما تنها فردی نیستید که آن را تجربه می کنید. اسپیکینگ یک از اصلی ترین بخش های دوره های آنلاین زبان است و تلاش کنید با کنار گذاشتن ترس خود این بخش از زبان را نیز مسلط شوید تا در آینده ی شغلی و شخصی خود موفق ظاهر شوید.

 

کلاس مکالمه آنلاین کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic