لوگو انگلیش کلینیک
اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

03/02/07 13 دقیقه برای مطالعه 2791

دانستن زبان انگلیسی در زمان امروز نه تنها فقط یک مزیت است، بلکه از ملزومات زندگی در جوامع امروزی و مدرن می باشد. در گذشته دانستن زبان انگلیسی فقط برای سفر به کشورهای خارجی واجب بود ولی امروزه با توجه به گسترش شبکه ها ی ارتباطی و شکل گیری دهکده جهانی، انسان ها برای برقراری ارتباط موثر با جهان اطراف، یادگیری مهارت ها، کسب علم و ... نیاز به فراگیری زبان انگلیسی دارند. به عنوان مثال بارها برایتان پیش آمده که در زندگی روزمره حین کار کردن با کامپیوتر یا موبایل درچار مشکلی می شود و اولین کار در جهت رفع مشکل جستجو در اینترنت می باشد، در چنین مواقعی تسلط به زبان انگلیسی به شما کمک می کند که به جای سرچ کردن در منابع محدود فارسی، به دنیایی از اطلاعات کامل و دقیق انگلیسی دسترسی داشته باشید و بتوانید به راحتی مشکلتان را برطرف کنید. 

بنابراین بدیهی ست که دانستن زبان انگلیسی نه تنها برای افراد در جایگاه های بالای علمی، بلکه برای عموم جامعه، یک نیاز محسوب می شود. یادگیری زبان انگلیسی شیوه های مختلفی دارد که افراد با توجه به ویژگی های فردی، توان اقتصادی، زمان و ... از یک یا چند روش مناسب خود استفاده می کنند. گاهی اوقات افراد تلاش، وقت و هزینه بسیاری صرف یادگیری زبان انگلیسی می کنند ولی نتیجه چندان خوبی نمی گیرند. مثلا افراد بسیاری سال های زیادی در کلاس های زبان شرکت کرده اند یا انواع و اقسام کتاب ها را خوانده اند ولی در نهایت به زبان انگلیسی مسلط نیستند و به خصوص حین مکالمه و شنیدن، دچار اشکالات فراوانی می شوند.

 پس برای یادگیری زبان به روش موثر باید چه کنیم؟ ما در این مقاله به بررسی رایج ترین اشتباهات در یادگیری زبان انگلیسی می پردازیم و نحوه رفع این مشکلات را نیز توضیح می دهیم تا در نهایت با دوری از این اشتباهات، زبان انگلیسی را به شیوه ای موثر یاد بگیرید و بتوانید ظرف مدت کوتاهی شاهد پیشرفت خود باشید.

 

1. استفاده از روش های محدود برای یادگیری زبان

یکی از مهم ترین خطاهایی که معمولا زبان آموزان به آن توجه نمی کنند، محدود کردن خود فقط به یک شیوه برای یادگیری زبان انگلیسی است. مثلا فقط لغات و گرامر می خوانند و یا فقط در کلاس های زبان شرکت می کنند و هیچ تلاشی خارج از کلاس نمی کنند. در حالی که یادگیری زبان انگلیسی بسیار منعطف است و می توانید از انواع و اقسام شیوه ها برای آن استفاده کنید که علاوه بر تقویت زبان شما، بسیار سرگرم کننده نیز هستند و علاقه شما را به یادگیری زبان افزایش می دهند. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی باید فعالانه باشد تا مفید واقع گردد. علاوه بر این تکیه بر یک روش یادگیری، موجب محدود شدن توانایی زبانی شما می شود در حالی که برای تسلط به زبان انگلیسی باید در هر چهار مهارت ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ قوی باشید.

 برای این که چنین اتفاقی بیوفتند شما باید از چندین شیوه یادگیری استفاده کنید که تمام چهار مهارت انگلیسی را درگیر کند. یادگیری از طریق فیلم و سریال و پادکست، گوش دادن به اخبار انگلیسی، سرچ کردن به انگلیسی، خواندن مقالات عمومی و مجلات انگلیسی، نوشتن خاطرات روزانه، صحبت کردن با خودتان یا دوستانتان به انگلیسی، فکر کردن به انگلیسی و ... از جمله روش هایی هستند که در کنار هم موجب می شوند تا شما زبان را به نحوی کاربردی یاد بگیرید و بتوانید از آن در مواقع نیاز استفاده کنید.

 

2. صحبت نکردن به انگلیسی

یکی دیگر از مشکلات و خطاهای زبان آموزان در امر یادگیری زبان انگلیسی، ترس از صحبت کردن است. بسیاری از افراد تصور می کنند که باید زبان انگلیسی را کاملا بلد باشند تا صحبت کنند و یا به عبارت دیگر، فکر می کنند باید حتما بدون نقص صحبت کنند و از بروز اشکالات حین مکالمه انگلیسی می ترسند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است چون اگر از همان مراحل اولیه شروع به صحبت نکنید، هرگز به زبان انگلیسی مسلط نخوهید شد. در واقع چنین تصوری که می توانید انگلیسی را فقط با خوندن کتاب ها یاد بگیرید و بعد شروع به صحبت کنید کاملا غلط است و موجب می شود که شما همیشه از صحبت کردن ترس داشته باشید و هیچ گاه به زبان انگلیسی مسلط نشوید. بنابراین برای این که از همان ابتدا، در یادگیری زبان موفق باشید، باید حرف بزنید! و اصلا توقع نداشته باشید که بدون اشکال صحبت کنید. 

مکالمه به انگلیسی به شما کمک می کند که آنچه را که یاد گرفته اید به کار ببرید و به مرور ذهنتان در ساختن جملات و یافتن کلمات مناسب سریع شود تا جایی که دیگر بدون فکر انگلیسی حرف بزنید. پس برای اینکه این اتفاق بیوفتد باید به هر طریقی حتی با اشکالات گرامری و لغتی فقط صحبت کنید. به مرور این اشکالات برطرف خواهند شد. می توانید برای آشنایی با روش های موثر تقویت مکالمه انگلیسی به مقالات ما در این زمینه رجوع کنید.

 

3. گوش نکردن به منابع صوتی انگلیسی

خطای دیگر زبان آموزان حین یادگیری زبان انگلیسی، گوش نکردن به منابع انگلیسی می باشد. اگر زبان انگلیسی را تنها با استفاده از کتاب ها و حفظ گرامر و لغات و بدون شنیدن فعال فرا بگیرید، در نهایت حتی اگر قادر به صحبت کردن باشید، لهجه و آهنگ صحیحی نخواهید داشت. بیشتر زبان‌آموزان، هنگام صحبت به زبان انگلیسی، آهنگی غیر واقعی و نا صحیح و به اصطلاح ربات گونه دارند چون کمتر شرایط واقعی صحبت کردن انگلیسی را برای خود شبیه سازی کرده اند. بنابراین، برای اینکه زیبا و صحیح صحبت کنید و لهجه و آهنگ صحبت کردن شما به انگلیسی زبانان بومی نزدیکتر باشد، باید تا می توانید به منابع انگلیسی گوش کنید و از تکنیک شادویینگ یا سایه نیز در کنار آن استفاده کنید (برای آشنایی با این تکنیک و تاثیر آن روی یادگیری زبان، به مقاله¬ی ما در این خصوص رجوع کنید).

 گوش دادن به انگلیسی، علاوه بر بهبود تلفظ و آهنگ صحبت کردن شما، به یادگیری ضمنی زبان انگلیسی کمک می کند و موجب می شود شما پس از مدتی به طور نا خوداگاه حین صحبت کردن، جملات و کلمات مناسب استفاده کنید و دیگر نیازی به فکر کردن برای ساخت جملات نخواهید داشت و در نتیجه روان و صحیح صحبت خواهید کرد.  

 

4. تعیین اهداف غیرمنطقی در فرایند یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه می شود، انتخاب اهداف غیر منطقی برای یادگیری زبان است که این امر اغلب موجب سردرگمی، نا امیدی و خسته شدن افراد از یادگیری زبان و در نهایت رها کردن آن می شود. به عنوان مثال، زبان آموزان بسیاری مدت زمان کوتاهی را برای یادگیری زبان به صورت فشرده انتخاب می کنند و تصور می کنند یک دوره آموزشی فشرده مثلا 4 ماهه می تواند دانش زبان انگلیسی را تکمیل کند در حالی که نمی دانند یادگیری زبان پایانی ندارد و همیشه جای پیشرفت و بهبود دارد. 

بنابراین، بهترین روش یادگیری آهسته و مداوم است که در کنار آن، از فرایند یادگیری لذت هم ببرید. بنابراین هرگز خود را محدود به زمان نکنید مگر در موارد خاصی که برای آزمون ها از جمله تافل و آیلتس آماده می شوید. سعی کنید در یادگیری زبان اهداف واقع گرایانه و کوتاه مدت انتخاب کنید تا بتوانید به آن ها برسید و انگزه تان نیز تقویت شود.

 

5. وقفه در یادگیری زبان انگلیسی

همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، زبان باید به طور پیوسته یادگرفته شود. زبان انگلیسی فرار است و اگر میان یادگیری آن وقفه بیاندازید، فقط وقت خود را تلف کرده اید و هر بار باید از ابتدا شروع کنید. پس هر گاه که تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی می گیرید، ابتدا مطمئن شوید که تصمیم جدی دارید چون در غیر این صورت، رها کردن مطالعه زبان، زحمات شما را هدر می دهد. سعی کنید برای یادگیری زبان، به طور روزانه تمرین و مطالعه کنید آن هم در بازه های زمانی کوتاه: مثلا روزانه 1 ساعت مطالعه کنید و فراموش نکنید که تنوع را در تمرینات و مطالعه خود حفظ کنید، مثلا یک روز لغت بخوانید و روز دیگر با استفاده از لغاتی که یاد گرفته اید جمله بسازید و انشا انگلیسی بنویسید. حتی فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی و ... نیز جز تمرین و مطالعه زبان محسوب می شوند و می توانید آن ها را در برنامه روزانه زبان خود بگنجانید تا یادگیری زبان لذت بیشتری ببرید. بنابراین، اگر می خواهید یادگیری زبان برای شما موثر باشد، باید حتما پیوسته تمرین کنید.

 

6. ترجمه کردن زبان و فکر نکردن به انگلیسی

یکی از موارد مهمی که موجب اختلال در فرایند یادگیری زبان می شود و همین طور میان زبان آموزان نیز بسیار رایج است، فکر کردن به فارسی، و سپس ترجمه آن به انگلیسی است. به عبارت دیگر زبان اغلب زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی، دنبال معادل فارسی قواعد، جملات و کلمات هستند. فرایند فکر کردن به فارسی و ترجمه آن، موجب می شود جملاتی که می سازید به انگلیسی واقعی چندان شبیه نباشد و در مواردی منظور را نیز به درستی نرسانند. همچنین این پروسه در ذهن زمان می برد و موجب می شود شما حین صحبت مکث های زیادی داشته باشید و روان انگلیسی حرف نزنید. 

استفاده از دیکشنری های انگلیسی به فارسی و بالعکس، به این مشکل دامن می زند و فرایند یادگیری زبان را کند می کند. پس برای اینکه زبان را درست یاد بگیرید، باید سعی کنید به انگلیسی فکر کنید و دنبال معادل های فارسی نگردید. برای این کار، توصیه می کنیم حتما از دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید، زیاد فیلم ببینید، به انگلیسی زیاد گوش کنید و سعی کنید با دوستانتان و یا در صورت امکان با انگلیسی زبانان صحبت کنید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله به شش مشکل رایج زبان آموزان در فرایند یادگیری زبان، و همچنین ارائه راهکارهای مفید برای آن ها پرداختیم. بنابراین، اگر از یادگیری زبان نا امید شده اید و آن را رها کرده اید، همین امروز دوباره شروع کنید و سعی کنید این بار اشتباهات را به مرور از فرایند یادگیری خود حذف کنید.  باز هم تاکید می کنیم که یادگیری زبان انگلیسی نیاز به پشتکار، تمرین زیاد، تداوم در یادگیری و به کار بردن دانش از طریق صحبت کردن و ... دارد. با رعایت نکاتی که بررسی شد و به کار بردن راهکارهای پیشنهادی، قطعا در مدت زمان نه چندان کوتاهی شاهد پیشرفت خود خواهید بود و مطالعه زبان برایتان لذت بخش خواهد شد.

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic