لوگو انگلیش کلینیک
بهترین شبکه های رادیویی برای یادگیری زبان

بهترین شبکه های رادیویی برای یادگیری زبان

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 12983

گاهی اوقات نیاز است برای اینکه یک کار را به بهترین نحو انجام دهید از ابزار و وسایل قدیمی (Retro Style) استفاده کنید.شاید شما نیز افرادی را مشاهده کرده اید که برخی از زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی آهنگ های دهه ی 60 و 50 میلادی را گوش می دهند و یا فیلم های کلاسیک آن دوره را مشاهده می کنند. یکی دیگر از این روش های قدیمی  و سنتی که در کشور ما کم کم رو به فراموشی می رود استفاده از رادیو است که بازدهی بسیار بالایی را برای زبان آموزان در بر دارد. امروزه با وجود گسترش غیر قابل فناوری های ارتباط جمعی هنوز نیز ایستگاه های رادیویی در سرتاسر دنیا مشغول به فعالیت هستند و شنونده های بسیاری را نیز دارند. دسترسی به این رادیوها به لطف ظهور اینترنت و فناوری تلفن های هوشمند راحت تر شده است و افراد برای اینکه بتوانند به این ایستگاه ها دسترسی داشته باشند تنها کافی است نرم افزار مورد نظر را نصب کرده و یا از طریق یوتیوب به آن ها گوش دهند. 

 

ایستگاه های رادیویی مخصوص زبان آموزان 

یکی از اشتباهاتی که زبان آموزان در طی فرایند یادگیری زبان انگلیسی مرتکب می شوند استفاده از منابعی است که مناسب آن ها نیست به عنوان مثال در اینترنت بیش از 1000 ایستگاه رادیویی به زبان انگلیسی است ولی تمامی آن ها مناسب یک زبان آموزش نیست. وظیفه ی زبان آموز در ابتدا درک سطح زبانی و سپس پیدا کردن ایستگاهی بر اساس نیاز و علاقه ی خود است. اگر شما در سطح متوسط هستید برنامه هایی که مختص افراد نیتیو و یا سطح بالا است برای شما مناسب نمی باشد و سبب می شود شما از یادگیری زبان انگلیسی خسته شده و آن را کنار بگذارید. در این بخش ما قصد داریم بر اساس لهجه، سطح آموزش و سرعت صحبت کردن برای شما عزیزان چند ایستگاه رادیو را معرفی کنیم. 

 

“Learning English Broadcast” (Voice of America)

صدای آمریکا یکی از شناخته شده ترین منابع آنلاین برای یادگیری انگلیسی به لهجه ی آمریکایی است. "Learning English Broadcast" آنها یک برنامه رادیویی است که به صورت خاص برای زبان آموزان مبتدی و متوسط ​​طراحی شده است.

در این برنامه رادیویی، مجریان همیشه با صدایی بسیار آهسته تر و واضح تر از برنامه های رادیویی که مخصوص افراد بومی است صحبت می کنند. واژگان نیز به طور ویژه انتخاب شده است تا زبان آموزان بتوانند به راحتی معنی کلمات استفاده شده در برنامه را متوجه شوند.

محتوای هر قسمت معمولاً مربوط به رویدادهای روز دنیا است. موضوعات شامل سرگرمی، سیاست، جنگ، علم، فرهنگ و اینترنت است. به عنوان مثال در یکی از پر بازدیدترین قسمت ها، آنها در مورد جوایز اسکار (که "اسکار" نیز نامیده می شود) صحبت می کنند. هر قسمت حدود 30 دقیقه است و برای تمرین لیسنینگ انگلیسی یک منبع جامع و رایگان تلقی می شود

مبتدیان باید هر قسمت را با وقفه هایی گوش دهند زیرا اگر در یک جلسه به تمامی فایل ها گوش دهند ممکن است به خاطر سپردن کلمات سخت باشد.

 

“Adept English”

هدف "Adept English" این است که زبان آموزان، زبان انگلیسی را مانند زبان مادری آموزش ببینند. هر قسمت از این نمایش رادیویی حدود 9 تا 15 دقیقه طول می کشد، که این میزان را برای تمرین مبتدی عالی می کند.

این برنامه به موضوعات فنی و حقایق عمومی، رویدادهای فرهنگی و اخبار می پردازد. موضوعات فنی شامل اصطلاحات، گرامر، نکات یادگیری، کلمات تخصصی و غیره است. برخی از موضوعات کلی‌تر که در این نمایش پوشش داده می‌شوند شامل درختان کریسمس، تناسب اندام و سلامتی، آلودگی و سایر مواردی است که به طور کلی به کشورهای انگلیسی زبان مربوط می‌شوند. این برنامه به جنبه های فرهنگی مکالمه انگلیسی و آنچه در شرایط مختلف قابل قبول است توجه ویژه ای دارد.

مجری برنامه " Adept English" لهجه بریتیش دارد تا سخنرانان بتوانند از طریق این برنامه نسخه انگلیسی بریتیش را بیاموزند.

 

6 Minute English

همانطور که از نام آن پیداست، این برنامه ی رادیویی برنامه های کوتاه 5 تا 6 دقیقه ای را برای تقویت لیسنینگ انگلیسی ارائه می دهد. مطالب گفته شده در این برنامه برای زبان آموزان سطح متوسط ایده آل هستند. گوینده مانند هر برنامه رادیویی دیگری با زبان انگلیسی ساده تر صحبت میکند. در انتهای هر برنامه فعالیت ها، سوالات تمرینی و لیستی از کلمات به همراه معانی آنها وجود دارند که می توانید از آنها برای تقویت دایره لغات خود استفاده کنید.

صفحات اجتماعی و وب سایت نمایش رادیویی نیز مکالمه را به صورت متنی ارائه می دهند، به این معنی که می توانید درک مطلب خود را نیز با این برنامه تمرین کنید. اما از آنجایی که رونوشت (متن مکتوب یک سخنرانی یا یک مکالمه شفاهی) به طور کامل با محتوای صوتی مطابقت ندارد، بهتر است زبان‌آموزان ابتدا به برنامه ی صوتی گوش دهند و سپس متن را بخوانند.

 

استفاده از تکنیک Shadowing و گوش کردن به رادیو 

پس از گوش دادن به یک قسمت خاص از یک برنامه، باید سعی کنید مجدد با استفاده از تکنیک Shdowing مطالب ارائه شده را برای بازگو کنید. Shdowing تکنیکی برای تقویت مهارت لیسنینگ و در عین حال تقویت اسپیکینگ است که زبان آموز آنچه را که می شنود را مجدد برای خود تکرار می کند. تمرکز بر تلفظ صحیح و بازآفرینی صداهای مانند افراد بومی از اصلی ترین بنیان های این تکنیک به حساب می آیند. 

 

برای شروع، بخش پنج دقیقه ای از برنامه ی رادیویی مورد علاقه خود را از یکی از نمایش های بالا انتخاب کنید. ترجیحاً باید با قسمت هایی تمرین کنید که معنی کلمات را متوجه نشدید یا تلفظ آنها برایتان دشوار بود. هنگامی که تکنیک Shdowing را پیاده می کنید، صدای خود را نیز ضبط کنید (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح دهید) و بعد از تمرین Shdowingبه آن گوش دهید.

در بخش دوم تمرین باید صدای خود را با صدای گوینده در قسمت اصلی رادیو مقایسه کنید. هر اشتباهی را یادداشت کنید یا کلماتی را که هنوز متوجه نشده اید در اینترنت جستجو کنید. باید تمرین را تکرار کنید تا زمانی که احساس کنید مطابق با استانداردهای خود پیشرفت کرده اید و قادر به درک بهتر محتوا هستید.

 

Repeat Player

Repeat player یک اپ ضبط صدای فوق العاده برای سیستم عامل اندروید است که برای زبان آموزان طراحی شده است. می توانید قسمت هایی از یک فایل صوتی را انتخاب کنید که باید روی آنها تمرکز کنید. برنامه قسمت انتخاب شده را تکرار می کند تا بتوانید درک بهتری از محتوا کسب کنید. همچنین می توانید سرعت پخش را طوری تنظیم کنید که با نیازهای لیسنینگ شما مطابقت داشته باشد.

 

تمرین صدا با نرم افزار Repeat Recorder

نرم افزاری بی نظیر برای گوش کردن به مطالبی که آن را ضبط کرده اید. این برنامه وقتی می شنود که صحبت شما تمام شده است ضبط را متوقف می کند - بدون نیاز به ضربه زدن - و سپس فوراً فایل ضبط شده را پخش می کند. به منظور استفاده از تکنیک Shadowingبا رادیو، باید برنامه های بسیاری را ضبط کنید و این ابزار می تواند به شما کمک کند به جای بازی با تلفن همراه ، بر روی تمرین خود تمرکز کنید.

 

ایستگاه های رادیویی برای زبان آموزان سطح پیشرفته 

پس از تسلط بر اصول اولیه و آشنا شدن با زبان انگلیسی، بهتر است شروع به گوش دادن به برنامه های رادیویی کنید که مخصوص افراد بومی هستند.

بارزترین تفاوتی که در این ایستگاه ها مشاهده می کنید این است که سرعت گفتار اغلب بسیار سریعتر از ایستگاه هایی است که برای زبان آموزان انگلیسی ایجاد شده است. بنابراین بهتر است تمرین گوش دادن خود را با انتخاب مجموعه کوچکی از برنامه هایی که می توانید به طور مکرر به آنها گوش دهید شروع کنید.

واژگان، قالب، سرعت و سبک صحبت کردن با توجه به ژانر و موضوع ایستگاه متفاوت است. این امر باعث می شود که زبان آموزان تصمیم بگیرند که چه نوع لهجه و لحنی را برای صحبت به زبان انگلیسی یاد بگیرند. 

ما طیف وسیعی از ایستگاه های رادیویی را انتخاب کرده ایم که محتوای عالی برای زبان آموزان انگلیسی با علایق مختلف دارند.

 

ایستگاه های ورزشی

 

ESPN Radio

ESPN یکی از معتبرترین ایستگاه های خبری ورزشی در جهان است. ESPN به طور انحصاری ورزش را پوشش می دهد و دارای تفسیر زنده، برنامه های بحث و گفتگو با ستاره های مختلف ورزشی است. از انگلیسی آمریکایی استفاده می کند زیرا در ایالات متحده واقع شده است. در این ایستگاه رادیویی اغلب بر روی موضوعاتی تاکتیکی و فنی رقابت ها پرداخته و تحلیلی از رقابت ها ارائه می دهد. به همین دلیل است که زبان آموزان باید به برنامه هایی گوش دهند که در مورد بازی هایی که قبلاً با آن آشنایی دارند صحبت می شود. ممکن است ایده خوبی باشد که با تماشای یک بازی شروع کنید و سپس به تفسیر همان بازی گوش دهید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. این برنامه برای زبان آموزان سطح متوسط ​​پیشنهاد می شود.

 

BBC Sportsworld

"BBC Sportsworld" برنامه ای است که به جرات می توان گفت تمامی بازی ها و رقابت های مهم ورزشی را پوشش می دهد. برای تمام محتوای خود از انگلیسی بریتیش استفاده می کند. تقریباً همه ورزش‌ها، از فوتبال گرفته تا بسکتبال و کریکت را پوشش می‌دهد. این ایستگاه همیشه در بازی های مهم خبرنگارانی دارد. BBC Sportsworld دارای تفسیر زنده آمیخته با بحث، تحلیل، مصاحبه و برنامه های گفتگو است. این ایستگاه رادیویی تمام رویدادهای مهم ورزشی جهان مانند المپیک، بازی های مشترک المنافع، جام جهانی و غیره را پوشش داده و بنا به نظر کارشناسان مهمترین برنامه ی ورزشی دنیا تلقی می شود

شما می توانید گوش دادن زنده به ایستگاه را انتخاب کنید یا می توانید از وب سایت آن برای گوش دادن به قسمت های از پیش ضبط شده استفاده کنید. این ایستگاه همچنین دوست دارد از طریق شبکه های اجتماعی و تماس های تلفنی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

 

ایستگاه های فرهنگی 

 

WNYC

WNYC یک ایستگاه رادیویی عمومی معروف است که در نیویورک، ایالات متحده واقع شده است و برنامه های رادیویی با موضوعات عمومی را برای مخاطبان آمریکایی ارائه می دهد.

برنامه های این ایستگاه رادیویی معمولاً بر سیاست هایی متمرکز است که بر زندگی روزمره مردم و مشکلات اجتماعی تأثیر می گذارند و باید حل شوند. از کارشناسان دعوت می کند و با سیاست گذاران مصاحبه می کند تا متوجه مشکلات فرهنگی رایج در جامعه آمریکا شوند.

برنامه‌های محبوب WNYC که این موضوعات را پوشش می‌دهند شامل «1A» و «The Brian Lehrer Show» هستند که هر دو نمایش‌هایی به سبک بحث و گفتگو هستند که برای زبان‌آموزان متوسط ​​تا پیشرفته یکی از بهترین منابع به حساب می آیند.

رادیو WNYC همچنین میزبان برنامه هایی در مورد موسیقی، کتاب و سایر رویدادهای فرهنگی است. همچنین با سرویس جهانی بی بی سی برای ارائه اخبار بین المللی به شنوندگان آمریکایی خود همکاری می کند می‌توانید از وب‌سایت آن‌ها برای گوش دادن به برنامه ها به صورت زنده استفاده کنید یا لیست کامل نمایش‌های WNYC را در آنجا مشاهده کنید. این ایستگاه برای زبان آموزانی که می خواهند فرهنگ آمریکایی را به طور جدی یاد بگیرند، فوق العاده مهم است.

 

“The Debaters” (CBC)

The Debaters یک برنامه معروف کانادایی است که توسط کمدین استیو پترسون برگزار می شود. اگرچه افراد در این نمایش در مورد موضوعات مختلف بحث می کنند، ولی اتفاق های خنده دار و کمدی چاشنی اصلی این برنامه به حساب می آید. برخی از موضوعاتی که تا به امروز به آن رسیدگی شده به این صورت می باشد: آیا انسان ها باید سگ ها را همه جا ببرند؟ آیا گاوها از مرغ ها پر سودتر هستند؟ آیا شب تحویل سال بدترین شب تاریخ به حساب می آید یا خیر؟ 

این برنامه به زبان آموزان کمک می کند تا جنبه های روزمره زندگی را کشف کنند. محتویات این برنامه برداشتی غیر جدی در مورد مسائلی است که هر انگلیسی زبان بومی ممکن است در کشور خود با آن مواجه شود. هر قسمت معمولاً 15 دقیقه طول می کشد و برای زبان آموزان متوسط تا پیشرفته خوب است.

 

“Pop Culture Happy Hour” (NPR)

همانطور که از نام آن پیداست، این برنامه بر روی هر چیزی که در زمینه فیلم، موسیقی، کتاب یا به طور کلی فرهنگ مورد توجه است تمرکز دارد. معمولاً مجریان برنامه در مورد یک نمایش، رویداد یا روندی که اخیراً مشاهده کرده اند، با یکدیگر تبادل نظر می کنند. آنها همچنین با نویسندگان، فیلمسازان، موسیقیدانان و دیگر شخصیت های مشهور بحث و گفتگو می کنند

اگرچه بخشی از NPR، یک ایستگاه رادیویی آمریکایی است، محتوای این نمایش برای عموم مردم انگلیسی زبان جذاب است. آنها آثاری را از سراسر جهان انتخاب می کنند که ممکن است به زبان آموزان کمک کند تا بیشتر با این برنامه ارتباط برقرار کنند. معمولاً سخنرانان از انگلیسی آمریکایی استفاده می کنند، اما بسته به مهمانی که برای صحبت دعوت شده است، این مسئله می تواند تغییر کند.

 

“The Documentary” (BBC)

اگر قصد دارید سبکی رسمی تر و جدی تر از زبان انگلیسی را یاد بگیرید، بنابراین این برنامه برای شما مناسب است. این مستند شامل داستان هایی از سراسر جهان در مورد تاریخ، رویدادهای جاری و افراد خاص است. اگرچه این برنامه توسط بی بی سی تولید می شود و مجری برنامه از انگلیسی بریتیش استفاده می کند، اما تمرکز آن بر روی رویدادهای جهان است. 

قالب نمایش همچنین برای تمرین لیسنینگ ایده آل است زیرا معمولاً فقط یک نفر داستان را به روشی واضح روایت می کند. آن شخص می تواند مجری برنامه باشد یا متخصصی که در مورد موضوع خاصی تحقیق کرده یا شاهد آن بوده است. این نمایش همچنین برای افرادی که در حال یادگیری زبان انگلیسی برای کار در نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل هستند یا می خواهند تاریخ یا روابط بین الملل مطالعه کنند مفید خواهد بود. "Documentary" از زبان پیچیده ای استفاده می کند و فقط برای زبان آموزان پیشرفته مفید است.

 

کلام آخر 

یکی از اصلی ترین عواملی که موفقیت شما را در یادگیری زبان انگلیسی تضمین می کند تقویت مهارت لیسنینگ است. همانطور که در دوره های آنلاین خود نیز اعلام کردم اگر قصد دارید زبان انگلیسی بدون اشتباه صحبت کنید ابتدا باید به منابع صوتی خوب گوش کنید. اولین قدم برای صحبت کردن به زبان انگلیسی گوش کردن است. از این رو تلاش شد برای شما زبان آموزان عزیز یکی از بهترین منابع برای تقویت مهارت لیسینینگ را معرفی کرده و شما را برای تمرین های آتی آماده کنیم.

 

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic