لوگو انگلیش کلینیک
راهکارهای عالی برای زبان آموزان خجالتی

راهکارهای عالی برای زبان آموزان خجالتی

03/02/18 13 دقیقه برای مطالعه 1479

خجالت کشیدن یکی از مسائلی است که می تواند یادگیری زبان انگلیسی را برای بسیاری مختل کند. هنگامی که به عنوان یک استاد شروع به صحبت با زبان آموزها می کنم و از آن ها می خواهم که با افراد نزدیک به خود انگلیسی صحبت کنند اولین پاسخی که از آن ها می شنوم شوکه کننده است "خوب چطور صحبت کنم خجالت می کشم؟"  

بسیاری از اساتید زبان انگلیسی به زبان آموزان خود می گویند "تلاش کن تلاش کن می تونی صحبت کنی". ولی برای بسیاری از زبان آموزان این مسئله واقعا دشوار است آن ها نمی توانند مقابل افراد غریبه راحت انگلیسی صحبت کنند. در مدت زمانی که به عنوان یک استاد زبان مشغول فعالیت بودم مشکل خجالتی بودن را در بسیاری از افراد مشاهده کردم بنابراین تصمیم گرفتم مقاله ای را تهیه کنم که به بررسی این حالت پرداخته و روش های مقابله با آن را به زبان آموزان آموزش دهم.

 

چرا خجالتی هستید؟  

آیا خجالتی بودن بخشی از شخصیت شما است یا فقط هنگام انگلیسی صحبت کردن است که احساس ناامنی می کنید؟ اگر شما خجالتی هستید در این مقاله می خواهیم روش هایی را آموزش دهیم تا با استفاده از آن ها این مشکل را کنار بگذارید و به مسیر صحیح یادگیری زبان انگلیسی بازگردید ولی اگر هنگام انگلیسی صحبت کردن احساس ناامنی می کنید راه شما بسیار ساده تر است تنها با تقویت چهار مهارت اصلی زبانی خود می توانید این احساس را کنار گذاشته و به راحتی با افراد صحبت کنید.  

 

قدم اول  برای کنار گذاشتن خجالت  

ابتدا، اجازه دهید نگاهی به اولین قدم هایی که برای کنار گذاشتن خجالت افراد نیاز است بیاندازیم. کارهای بسیاری ساده ای وجود دارند که به افراد خجالتی تا حد زیادی کمک می کند تا بتوانند این حس را به صورت کامل کنار بگذارند.  

 

خنده  

آیا تا به حال توجه کرده اید برای اینکه از دید افراد به دور باشید و در مجالس دیده نشوید ترجیح می دهید کمتر بخندید؟ دلیل اصلی این کار دور شدن از افرادی است که کمتر خنده به لب دارند ولی دقت کنید خنده بخشی است که کمک می کند شما استرس خود را کنار گذاشته و در کنار افراد غریبه و آشنا راحت تر باشید. بنابراین هنگامی که می خواهید با دیگران به زبان انگلیسی صحبت کنید لطفا خنده ای بر روی لبان خود داشته باشید.  

 

نفس عمیق بکشید  

یکی دیگر از روش هایی که برای کاهش استرس فوق العاده مفید است نفس های عمیق مکرر است. هنگامی که ما نسبت به چیزی خجالت می کشیم نفس های کوتاه و بسیار آرامی می کشیم تا از دید افراد به دور باشیم ، اما بر اساس تحقیقات روان شناس ها به منظور فرار از احساسات منفی مانند حملات پنیک  و خجالت های آنی نفس های عمیق فوق العاده کارآمد می باشند. به عنوان مثال اگر قصد دارید ارائه را در کلاس داشته باشید و کاملا خجالت می کشید بهتر است قبل از اینکه کار خود را شروع کنید حداقل 5 تا نفس عمیق بکشید. اگر بخواهم از تجربه های شخصی خود بگویم هنگامی که حملات پنیک دست می دهد و هرگونه فعالیت ذهنی و بدنی مختل می شود نفس های عمیق تنها راه حلی است که به ذهن می رسد. تلاش کنید روزانه با نفس های عمیق ضربان قلب خود را کنترل کرده تا تمرینی شود برای کنار گذاشتن خجالت شما.  

 

اشتباهات در زبان انگلیسی خیلی هم بد نیستند

زبان آموزانی که خیلی خجالتی هستند اولین موضوعی که سبب می شود تا انها صحبت نکنند ترس از اشتباه است. اما اصلا نباید نگران این موضوع باشید ، حتی اساتید زبان نیز گاهی اشتباه های بسیار ساده ای می کنند. زبان آموزان خجالتی بر این باور هستند که انجام کوچک ترین اشتباه برای آن ها پایان دنیاست. اما به این مسئله از این دید نگاه کنید با هر اشتباه شما یک نکته ی جدید یاد می گیرید و دیگر آن اشتباه قبلی را انجام نخواهید داد. بنابراین اجازه ندهید اشتباهات باعث عقب نشستن شما شوند.  

قبل از اینکه ترس از اشتباهات سبب شود انگلیسی صحبت کردن را کنار بگذارید لطفا به این دو نظر خوب فکر کنید؛  

هنگامی که شما به زبان انگلیسی صحبت می کنید؛ افراد توانایی شما را مورد قضاوت قرار نخواهند داد همه می دانند که زبان انگلیسی زبان دوم شما است و ممکن است در صحبت کردن کمی با مشکل مواجه شوید بنابراین بسیاری از افراد نیز با شما دوستانه برخورد خواهند کرد و حتی ممکن است در صحبت کردن نیز به شما کمک کنند.  

نکته ی دومی که باید به آن توجه کنید این است که افراد انگلیسی زبان (به جز ایرلندی ها) کسانی هستند که کمتر در مورد سیاست و فلسفه صحبت می کنند بیشتر مکالماتی که شما در زندگی روزمره خواهید داشت صحبت های عامیانه و روزمره خواهد بود.  

 

آمادگی اصلی ترین وظیفه ی شماست  

حالا که با اصلی ترین مواردی که شما را آرام می کند آشنا شده اید بهتر است ذهن خود را آماده ی یک مکالمه ی ساده بکنید بیایید با هم نگاهی به کارهایی که می توان انجام داد بیاندازیم.  

 

نقاط قوت خود را پیدا کنید

یکی از مسائلی که به شما کمک می کند تا بهتر انگلیسی را صحبت کنید اتکا بر روی نقاط قوت خود است. معمولا افراد خجالتی در نگارش خلاق و ادبی فوق العاده قوی هستند و نظرات شخصی را بسیار عالی به رشته ی تحریر در میاورند. بنابراین اگر شما نیز در نوشتن خوب هستید همین حالا یک دفتر برای خود بردارید و تمام مواردی را که در ذهن دارید بنویسید. بعضی از زبان آموزان خجالتی نیز در لیسنینگ و ریدینگ خوب هستند اگر جزء این دسته از افراد هستید دیدن فیلم و سریال برای شما بسیار عالی است. همانطور که پیش از این به شما گفتم اجازه ندهید حس خجالت مانعی برای یادگیری زبان انگلیسی شود.  

 

اهداف شما چیست؟  

اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند شما از آموزش زبان انگلیسی چیست؟ دوست دارید تا سال آینده به کدام اهداف خود نسبت به زبان انگلیسی برسید؟ بسیاری از افراد اهداف نامشخصی را دنبال می کنند و می گویند "باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنم" همین صحبت با خود پرسش های بسیاری را به دنبال دارد "تا چه زمانی فرصت دارید؟" "چقدر حاضر هستید برای این هدف خود هزینه کنید؟  

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تعیین کردن اهداف کمی برای خود است به عنوان مثال می توانید به این صورت عمل کنید:  

"امروز دو جمله به زبان انگلیسی خواهم گفت  

فردا صبح سه جمله به این دو جمله اضافه خواهم کرد  

فردا از سه فرد مختلف سه سوال ساده خواهم پرسید"  

با استفاد از اعداد اهداف شما قابل لمس شده و می توانید به راحتی به آن ها برسید. اگر می خواهید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید بهتر است هر روز این اعداد رو افزایش دهید.  

 

استفاده از عبارات کلیدی

شما باید در ذهن خود همیشه عبارات کلیدی را داشته باشید که در شرایط مختلف بتوانید بر آن ها تکیه کرده ،استفاده کنید.  

یکی از ساده ترین این عبارات در احوال پرسی است "How are you?" گفتن این جمله در هنگام احوال پرسی تا چه حد دشوار است؟ برای اینکه استرس خود را کاهش دهید و بتوانید جرات جلو رفتن را به خود بدهید ابتدا بر روی عباراتی که از پیش آماده کرده اید تکیه کنید پس از آن کم کم می توانید عبارات دشوارتر را نیز بکار ببرید. اگر هنوز برای خود این عبارات را تنظیم نکرده اید پیش رو برای شما بخشی از این عبارات را مشخص خواهم کرد تا بتوانید برای خود منبعی از این عبارات درست کنید.  

 ?Hey, how’s it going

 (سلام، چطوری؟)  

?Wow, what about this weather, huh

 (واو، نظرت در مورد آب و هوا چیه؟)

!I’m starving! Let’s eat

(از گرسنگی دارم میمیرم! بیا یک چیز بخوریم!)

 

از مقایسه خود با دگیران دست بردارید!  

این کار یکی از مثال های بارز هدر دادن زمان است. تنها فردی که باید خود را با آن مقایسه کنید خود شماست! اگر فرد خجالتی هستید اغلب اوقات خود را با افراد برون گرایی مقایسه می کنید این کار بزرگترین اشتباهی است که می توانید مرتکب شوید. آن ها همیشه با اساتید و دوستان انگلیسی صحبت می کنند و تلاش می کنند خود را به همه نشان دهند. این توانایی انگلیسی صحبت کردن آن ها نیست آن ها اعتماد به نفس بالاتری نسبت به شما دارند! شما تا حدی جذب صحبت کردن آن ها شده اید که اشتباهات متعدد آن ها را اصلا نمی شنوید. یادتان هست که گفتم اشتباه خیلی هم بد نیست این افراد از اشتباه کردن نمی ترسند.  

 

از تکنیک تصویرسازی استفاده کنید  

یکی از تکنیک هایی که پیش از این به صورت مفصل در مورد آن صحبت شده است. در این تکنیک شما تصور می کنید در حال صحبت به زبان انگلیسی هستید. چشمان خود را ببندید و تصور کنید در کلاس درس با دوستان یا استاد خود در حال صحبت کردن هستید. از خود سوال بپرسید و پاسخ سوالات خود را نیز بدهید. شاید ابتدا کمی دیوانه وار به نظر برسد ولی این تکنیک واقعا جواب می دهد. بنابراین اگر ارائه ی درسی دارید که باید آن را انجام دهید پیش از آن حتما این تکنیک را انجام دهید.  

 

تمرین های کاربردی که در خانه می تواند انجام داد

تمرین های متعددی وجود دارد که در خانه می توانید آن ها را انجام دهید تا نه تنها حس خجالت را در خود کاهش دهید بلکه مهارت صحبت کردن خود را نیز تقویت کنید.  

 

استفاده از آینه  

این تکنیک یکی از روش های استاندارد و همچنین کاربردی برای کاهش استرس و تقویت مهارت اسپیکینگ است که نه تنها در خانه بلکه در هرجایی می توانید استفاده کنید. به راحتی جلوی آینه قرار بگیرید و با خود به زبان انگلیسی صحبت کنید. هر مرتبه که این کار رو می کنید موضوع مختلفی را صحبت کنید.  

 

تکنیک Shadowing

پیش از این در مورد این تکنیک صحبت کردیم. ولی اهمیت این تکنیک به حدی زیاد است که در تمامی پست های اسپیکینگ باید در مورد آن بحث کنیم. به منظور اینکه این تمرین را انجام دهید به یک گوشی هوشمند و هندزفری نیاز دارید. ابتدا یکی از پادکست های انگلیسی را گوش می کنید سپس برای دومین مرتبه که گوش می دهید آن را متوقف می کنید و مجدد صحبت های گوینده را تکرار می کنید.  

 

تمرین با افراد خانه  

تمامی زبان آموزان می دانند هدف از یادگیری زبان جدید مهارت اسپیکینگ است و دیر یا زود باید به زبان جدید صحبت کنند. برای آن دسته از زبان آموزانی که خجالتی هستند توصیه می کنم پیش از اینکه با افراد غریبه به زبان انگلیسی صحبت کنند با آشنایان خود که حس راحت تری دارند این مهارت را تمرین و صحبت کنند.  

 

افراد خجالتی دیگر  

یکی از افرادی که بینهایت می توانند در این مسیر به شما کمک کنند افراد خجالتی دیگر هستند. همه ی افراد اعتماد به نفس بالایی ندارند، تعداد کسانی که مثل شما خجالتی و درون گرا هستند کم نیستند تلاش کنید این افراد را که مثل شما هستند پیدا کنید و با آن ها تمرین های زبانی خود را انجام دهید. به یاد داشته باشید افراد برون گرا و با اعتماد به نفس بالا تنها کاری که می کنند پایین آوردن اعتماد به نفس شما است  

 

افراد هم نظر شما  

یکی از تمرین هایی که اعتماد به نفس شما را تا حد زیادی بالا می برد صحبت در مورد نظرات خودتان است. تصور کنید در آشپزی ، مطالعه و فوتبال خوب هستید و اطلاعات زیادی نیز دارید بنابراین صحبت در این مورد نه تنها شما را به ادامه ی صحبت مشتاق می کند بلکه باعث می شود از لاک خود بیرون آمده و دیوار خجالت را در هم بشکنید.  

 

سوال بپرسید  

یکی از روش های که کمک می کند شما قدم به قدم خجالت را کنار بگذارید اجازه دادن به دیگران است تا صحبت کنند برای انجام دادن این کار شما می توانید از آن ها سوالات متعدد بپرسید. WH Question ها سوالاتی هستند که به مخاطبین شما اجازه می دهند تا به صورت طولانی مدت صحبت کنند.  

 

کلاس آنلاین زبان

همانطور که بیش از این گفتیم یکی از دلایلی که افراد خجالتی کمتر به زبان انگلیسی صحبت می کنند ترس از اشتباه است این حس در کلاس های حضوری برای آن ها بیشتر می شود از این رو دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی یکی از بهترین روش ها برای مقابله با این حس است. ما در انگلیش کلینیک تلاش کردیم محیطی را ایجاد کنیم تا در آن زبان آموزان بدون هیچ استرسی بتوانند زبان انگلیسی را آموزش ببینند.

 

نتیجه گیری  

خجالت کشیدن یکی از حالاتی است که سبب می شود شما پتانسیل های فردی خود را کمتر ببینید و خود را از اجتماع عقب بکشید. اما اگر دوست دارید با این حس مقابله کنید بهتر است قدم هایی را بردارید تا نسبت به محیط خود آرامش داشته باشید و خوشبختانه در این پست روش هایی که پیش از این برای بسیاری از زبان آموزان مفید بوده است را معرفی کرده ایم.  

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic