لوگو انگلیش کلینیک
چگونه هنگامی که وقت ندارید انگلیسی خود را تقویت کنید

چگونه هنگامی که وقت ندارید انگلیسی خود را تقویت کنید

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 670

زمان یکی از دغدغه های اصلی زبان آموزان به حساب می آید، هنگامی که با زبان آموزان در مورد معیارهای آن ها برای یادگیری زبان انگلیسی صحبت می کنیم دو عامل هزینه و زمان جزء اصلی ترین مواردی هستند که آن ها برای ما ذکر می کنند. ولی آیا ترفندی وجود دارد که براساس آن بتوان یادگیری زبان انگلیسی را در کوتاه‌ترین زمان انجام داد؟ و اگر زمان کافی برای یادگیری زبان انگلیسی نداریم کدام فعالیت ها می توانند به ما کمک کنند تا بهترین بازدهی را داشته باشیم؟ در این پست ما قصد داریم برای شما زبان آموزان عزیز فعالیت هایی را معرفی کنم که زبان آموزانی که فرصت کمی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند می توانند از آن ها برای تقویت مهارت های چهارگانه ی خود استفاده کنند. 

 

مشخص کردن اهداف و الویت ها 

از مواردی که ما فارسی زبانان نسبت به آن غافل هستیم اولیت بندی مواردی است که قصد داریم آن ها را یاد بگیریم. اگر هدف شما تنها یادگیری مکالمه و صحبت به زبان انگلیسی است، الویت شما با زبان آموزی که برای آزمون آیلتس آماده می شود متفاوت است. پیش از اینکه فرایند یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنید به چند سوال پاسخ دهید 

برای چه هدفی می خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید؟

زمان بندی یادگیری شما به چه صورتی است؟ 

آیا یادگیری زبان اصلی ترین اولیت شما به حساب می آید؟ 

آیا قصد دارید در آزمون آیلتس یا سلپیپ شرکت کنید؟ 

 

برای خود زمان کافی بگذارید 

حالا که به این پرسش ها پاسخ دادید و مشخص شد که زبان انگلیسی الویت اصلی شما است زمان آن نیز فرا رسیده که برای خود برنامه ریزی آموزشی نیز تدوین کرده و به یادگیری ادامه دهید. زمان بندی و اختصاص دادن زمان مشخص برای فرایند یادگیری از مواردی به حساب می آید که موفقیت شما را در این عرصه تضمین می کند. 

همیشه از زبان آموزان می خواهم برای خود یک زمان مشخص را تعیین کنند و در این زمان شروع به یادگیری یکی از مهارت های اصلی کنند. ولی در روزهای ابتدایی باید مدت زمان های بسیار کوتاه را اختصاص بدهند. سپس با گذر زمان زمانی را که برای یادگیری اختصاص می دهید بیشتر کنید. اهمیت این موضوع از آن جهت است که وقتی شما یادگیری را با زمان طولانی شروع می کنید در ابتدا ممکن است این فرایند بسیار خسته کننده به نظر برسد ولی زمانی که در فواصل زمانی کوتاه انجام گیرد نه تنها این حس برای شما ایجاد نمی شود بلکه سبب می شود شما در ادامه با جدیت بیشتری یادگیری را ادامه دهید. علاوه بر این، یادگیری زبان انگلیسی به صورت روزانه به مراتب بازدهی بیشتری نسبت به مطالعه ی جست و گریخته دارد.  

 

فعالیت های روزانه را به انگلیسی انجام دهید

یکی از پیشنهادات عملی که من به زبان آموزانم که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند می دهم این است که روش هایی را پیدا کنند تا با استفاده از آن ها فعالیت روزانه را به زبان انگلیسی انجام دهند.

به عنوان مثال، شاید شما قبلاً هر شب یک برنامه ی تلویزیونی را به صورت مکرر به زبان فارسی مشاهده می کردید. یا شاید شما معمولاً روزها شبکه های اجتماعی را بالا پایین می کنید برای یادگیری زبان انگلیسی بهتر است شما تنها سریال هایی که به زبان انگلیسی پخش می شود را مشاهده کنید و یا در صفحات اینستاگرامی ای زمان صرف کنید که به آموزش زبان انگلیسی مشغول هستند.  همانطور که مشاهده می کنید این دست از فعالیت ها بسیار ساده هستند ولی در یادگیری زبان انگلیسی بازدهی بسیار بالایی را به همراه دارند. 

اگر شما مانند من علاقه ی زیادی به مطالعه ی مجلات و روزنامه ها دارید خبر خوب این است که زبان انگلیسی مملو از مجلات و روزنامه هایی است که در مورد مطالب گوناگون به زبان انگلیسی صحبت می کنند. 

 

فعالیت هایی که برای شما جذاب است را انجام دهید

پیشنهاد دیگری که به زبان آموزانی که زمان کافی برای یادگیری زبان انگلیسی ندارند، می‌کنم این است که سعی کنند از مواردی استفاده کنند که به آنها علاقه دارند و آنها را به فعالیت‌های یادگیری زبان تبدیل کنند.

ما اغلب در تخصیص زمان برای سرگرمی هایمان مشکل نداریم. پیدا کردن زمان برای انجام کارهایی که دوست داریم انجام دهیم امر آنچنان دشواری نیست. در واقع، گاهی اوقات ما آنقدر علاقه مند به انجام سرگرمی های شخصی خود هستیم که زمان که باید بر روی فعالیت حرفه ای و کار صرف کنیم نیز فراموش می کنیم و آن را به کارهای مورد علاقه ی خود اختصاص می دهیم. اگر بتوانید علایق خود را به فعالیت های یادگیری زبان انگلیسی تبدیل کنید، متوجه خواهید شد که نه تنها یادگیری زبان انگلیسی فعالیتی بسیار جذاب است بلکه اگر به درستی برنامه ریزی شود می تواند بخش اصلی زندگی شما باشد. بهترین مثالها برای این کار: 

  • اگر واقعاً به آشپزی علاقه دارید، می توانید از آشپزی به عنوان راهی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید.
  • اگر عاشق گوش دادن به موسیقی جدید هستید، سعی کنید به دنبال موسیقی از هنرمندان انگلیسی زبان باشید که واقعاً بتوانید از آن لذت ببرید.
  • اگر عاشق بازی های ویدیویی هستید، آن ها را به زبان انگلیسی بازی کنید.

با پیشرفت تکنولوژیکی انجام این کارها به زبان انگلیسی بسیار ساده تر از گذشته شده است. شما به راحتی می توانید دستور العمل ها، موسیقی، بازی های ویدئویی، کتاب ها، درس های عکاسی، برنامه های تلویزیونی و موارد دیگر را به زبان انگلیسی به صورت آنلاین پیدا کنید.

 

دو کار را در یک زمان انجام دهید

هنگامی صحبت از یادگیری زبان انگلیسی در میان باشد من خیلی طرفدار مالتی تسکینگ (چند وظیفه ای) نیستم، اصلی ترین دلیل برای این مخالفت نیز سیستم مغزی ما است. ذهن ما به نحوی طراحی شده است تا در فرایند یادگیری زبان تنها بر روی یک فعالیت بتواند تمرکز کند و ما اگر بخواهیم در یادگیری زبان دو فعایت را به صورت هم زمان انجام دهیم این امر غیر ممکن خواهد بود. به عنوان مثال هنگامی که شما به در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید دیدن فیلم به صورت همزمان غیر ممکن است شما مجبور هستید کانون توجه خود را از یک کار به دیگری باید انتقال دهید از این رو انجام هر دو غیر ممکن است. ولی با این وجود گاهی اوقات دو فعالیت می توانند به صورت هم زمان انجام شوند و زبان آموز در هر دو نیز موفق ظاهر شود: 

به عنوان مثال شاید شما قصد دارید یک فیلم را ادیت کنید ولی با این کار خیلی آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می دهد به جای اینکه به فایل های آموزشی فارسی زبان مراجعه کنید بهتر است به منابع و فیلم های تصویری مراجعه کرده و همراه با یادگیری ادیت فیلم، اصطلاحات انگلیسی این فعالیت را یادگرفته و از طرفی نیز لیسنینگ خود را نیز تقویت کنید. مثال های بیشتر: 

  • شاید شما در حال یادگیری عکاسی هستید. می توانید یک دوره آنلاین به زبان انگلیسی پیدا کنید که عکاسی را آموزش می دهد.
  • شاید شما در یک گروه کتاب خوانی هستید. می توانید ترجمه انگلیسی کتاب را بخوانید و یا کمی دل به دریا زده و نسخه ی انگلیسی را دانلود کرده و شروع به مطالعه ی آن کنید.
  • شاید بخواهید مرتباً با دوستان یا خانواده ارتباط برقرار کنید. سعی کنید تماس تلفنی یا قرار قهوه با شریک مکالمه خود را به زبان انگلیسی داشته باشید.
  • شاید شما در حال حاضر دوستیابی آنلاین انجام می دهید. چرا شروع به چت با شرکای بالقوه به زبان انگلیسی نمی کنید؟

 

گوش کنید 

من به صورت عجیبی روی لیسنینگ حساس هستم و بهتر بگویم وسواس خاصی دارم. دلیل این امر این است که لیسنینگ در یادگیری زبان انگلیسی فوق العاده مؤثر است - ما می دانیم که ورودی قابل درک بخش اساسی اکتساب زبان دوم را شامل می شوند. همچنین این تمرین ها به راحتی در هر مکانی انجام می شوند، تقریبا رایگان هستند و می توانند همزمان با فعالیت شما انجام شوند. انجام فعالیت‌های شنیداری (لیسنینگ) در حالی که کارهای دیگر را انجام می‌دهید، راهی عالی برای یادگیری زبان انگلیسی به حساب می آید.

 

یادگیری پویا را در برنامه داشته باشید

ما در پست های آموزشی خود در مورد یادگیری فعال صحبت می کنیم. دلیل اصلی ما برای انجام این کار نیز این است که: یادگیری غیرفعال روش چندان مؤثری برای یادگیری زبان نیست.

هنگامی که شما زمان و فرصت یادگیری زبان انگلیسی به صورت پویا را دارید دلیلی ندارد که زمان خود را صرف مطالعه ی منفعل (Inactive learning) کنید. ولی گاهی اوقات یادگیری پویا برای همه مناسب نیست افراد نیاز دارند بدون تمرکز کردن بر روی فرایند یادگیری، روند یادگیری خود را دنبال کنند. زبان شناسان ثابت کرده اند یکی از بهترین روش ها برای این دست از تمرین ها استفاده از منابع لیسنینگ یا همانطور که پیش از این گفتم پادکست است. 

 

وارد گروه های هم صحبتی شوید

تا حالا بر روی تاثیر دیگران در فرایند یادگیری زبان انگلیسی دقت کرده اید؟ ما زمانی یادگیری زبان انگلیسی در الویت قرار می دهیم که قادر با صحبت با دیگر افراد نباشیم، و یا یک عامل خارجی مانند آزمون آیلتس ما را مجبور به مطالعه ی این زبان کند. در هر دو صورت افراد دیگر بر روی فرایند یادگیری زبان انگلیسی ما تاثیر بسزایی دارند. 

زمانی که ما می خواهید یادگیری زبان را به نحو احسنت انجام دهیم نیز افراد دیگر بر روی یادگیری ما تاثیر می گذارند. براساس تحقیقات صورت گرفته توسط زبان شناسان مختلف یادگیری زبان مخصوصا فرایند تقویت مهارت اسپیکینگ، با وجود یک هم صحبت یا پارتنر بسیار راحت تر خواهد بود. شاید شما با خود بگویید افرادی که قادر به صحبت به زبان انگلیسی هستند را در کنار خود نمی بینید ولی این بهانه ی خوبی به حساب نمی آید. راه های زیادی برای پیدا کردن یک پارتنر وجود دارد و شما می توانید با استفاده از آن ها افرادی را پیدا کنید تا با صحبت با آنها تمامی چهار مهارت خود را تقویت کرده و به سطح بالاتری برسانید. 

 

کلام آخر 

بعد از سال ها تدریس زبان انگلیسی به صورت حضوری و آنلاین شما زبان آموزان عزیز را کامل درک می کنم که گاهی ممکن است برای یادگیری زبان انگلیسی زمان نداشته باشید. ولی این امر سبب نمی شود که فعالیت روزانه خود را به زبان انگلیسی انجام ندهید. انگلیش کلینیک با برگزاری دوره های مدون زبان انگلیسی سال ها است تلاش کرده است تا زبان آموزانی که فرصت حضور در کلاس های حضوری را ندارند یاری کند. امید است زبان آموزان نیز با بهره گیری این از این فرصت و انجام تمرین های خاص بتوانند در فرایند یادگیری زبان انگلیسی موفق عمل کنند. 

 

بیشتر بخوانید : 

دوره آموزش زبان انگلیسی آنلاین


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic