لوگو انگلیش کلینیک
گرامر  Cleft Sentences در انگلیسی، آموزش کامل و کاربرد ها با مثال

گرامر  Cleft Sentences در انگلیسی، آموزش کامل و کاربرد ها با مثال

03/02/09 13 دقیقه برای مطالعه 447

فکر کنید در حال مکالمه با کسی هستید و قصد دارید بخشی از جمله ای را با تاکید بیشتری ادا کنید تا تاثیر آن بر روی مخاطب بالاتر برود. در این زمان، برای اینکه بتواید تاکید بر روی جمله را تغییر دهید، باید ساختار جمله را تغییر داه و جمله پیچیده ای را به دو جمله تقسیم کنید. مثلا به این جمله نگاهی بیاندازید Tom felt a sharp pain after lunch برای اینکه تاکید بر روی بخشی از جمله را بیشتر کنید می توانید از دو روش استفاده کنید؛

It was Tom who felt a sharp pain after lunch

It was after lunch that Tom felt a sharp pain.

 

در جمله اول که از it-cleft استفاده شده، تاکید بر روی شخص Tom هست، ولی در جمله دوم دردی را که تام حس کرده، نسبت به زمان آن یعنی after lunch از اهمیت کمتری برخوردار است. زبان انگلیسی دارای انواع مختلفی از ساختارهای cleft است، اما دو نوع اصلی آن it-clefts و wh-clefts هستند. حالا با هم قصد داریم نگاهی به ساختار این جملات انداخته و کمک کنیم جملاتی با کاربرد بیشتری داشته باشید.

 

کاربرد Cleft Sentences در زبان انگلیسی

زمانی که از Cleft Sentences صحبت می شود، دو نوع کاربردد بیان می شود، در ساختار بریتیش، دانشگاه کمبریج Cleft Sentences را بدین صورت تعریف می کند؛

در شرایطی که بخواهیم بخشی از جمله را که برای مخاطب مجهول است، به بخشی که برایش شناخته شده است ربط دهیم، باید از ساختار Cleft Sentences استفاده کنیم. در این جملات، گوینده تلاش می کند با استفاده از این ساختار، تاکید را بر روی بخشی قرار دهد که برای مخاطب مجهول بوده و از اهمیت آن نیز با خبر نیست. به مثال پیش رو توجه کنید

Jerry went to the movie yesterday.

در این مثال، گوینده به صراحت اعلام می کند که دیروز جری به سینما رفت. بسته به نظر گوینده و تاکیدی که بر روی بخش های مختلف دارد، این جمله می تواند به چند روش متفاوت نیز نوشته شود؛

It was Jerry who went to the movie yesterday.

این جری بود که دیروز به سینما رفت.

It was the movie that Jerry went to yesterday.

این سینما بود که جری رفت

It was yesterday that Jerry went to the movie.

دیروز بود که جری به سینما رفت.

در این جملات مشاهده می کنید که هر بخشی که بعد از It قرار گرفته، برای مخاطب مجهول بوده و گوینده با نحوه بیانش تاکید بیشتری بر روی آن دارد و بخش دومی که در جمله آمده برای هر دو معلوم می باشد. موسسه بریتیش کانسیل کاربرد Cleft Sentences را به نحو دیگری تعریف می کند؛

نظر این موسسه چنین است در صورتی که بخواهیم یک جمله پیچیده را به دو جمله ساده تقسیم کنیم، باید از ساختار Cleft Sentences در زبان انگلیسی استفاده کنیم.

It was you who invited me to the party yesterday.

در این ساختار، تاکید اصلی بر روی You است، ولی جمله اصلی you invited me to the party yesterday بوده که برای تاکید بیشتر به دو جمله تغییر یافته است.

It was yesterday that you invited me to the party.

تاکید: yesterday

It was the party that you invited me to yesterday.

تاکید: party  

 

انواع Cleft Sentences

به منظور اینکه جمله خود را با ساختار Cleft Sentences بیان کنیم، باید از دو عبارت It و What کمک بگیریم. در واقع زمانی که می خواهیم از این ساختار استفاده کنیم، باید یکی از دو روش ساخت آن را برای خود انتخاب کنیم. پیش از این تمامی مثال هایی که برای شما آوردیم، از ساختار It Cleft بوده ولی در ادامه هر دو ساختار را بهتر توضیح می دهیم.

 

جملات cleft Sentences همراه با It  

اولین ساختاری که برای ایجاد جملات cleft مورد استفاده قرار می گیرد، جملاتی هستند که با It شروع می شوند. در این جملات پس از اینکه جمله ای را که بر روی آن تاکید شده است بعد از It قرار دهید. در این ساختار، بعد از بخش اول که جمله قرار می گیرد از لغت That استفاده شده است (وجود این عبارت الزامی نیست) و سپس بعد از آن نیز از جمله غیر تاکیدی بهره می گیریم. برای درک بهتر این مبحث به چند مثال نگاهی می اندازیم؛

It was only last month that I decided to go back to school.

در این عبارت جمله ای که پس از It به کار رفته، جمله تاکیدی است و پس از آن نیز از That برای جدا کردن بخش اول و دوم استفاده شده. در اصل مخاطب از تصمیم فرد، برای بازگشت به مدرسه با خبر بوده، ولی زمان اتخاذ تصمیم را نمی دانسته که با تاکید مستقیم گوینده مشخص شده ماه قبل بوده

"It was my father who sent Dyer out to proselyte. It was my father who had the blue-ice eye and the beard of gold."

در این جملات گوینده به جای استفاده از That از جایگزین آن یعنی Who بهره گرفته که معنای کلی جمله دقیقا مانند بخش قبلی هست.

 

استفاده از that در it-cleft

در جملات بالا مشاهده کردید که وجود یک موصول برای جدا کردن بخش اول و دوم در یک عبارت Cleft ضروری است! از آنجایی که That می تواند به جای تمامی موصول ها به کار رود، از این رو می توانید از آن در هر شرایطی استفاده کنید. نکته ای که در مورد استفاده از That وجود دارد، این است که می توانید بنا با شرایطی که در آن هستید، آن را حذف کنید.

It’s not a cricket’s mouth that makes the chirping noise. It’s actually their legs or wings.

به این عبارت دقت کنید برای اینکه نظر مخاطب خود را نسبت به جیرجیرک تغییر دهد، ابتدا می گوید صدایش خیلی اذیت کننده نیست، بلکه بیشتر، پاها و بال هایش است.

 

جملات Wh-cleft

یکی از مشهورترین ساختارهای زبان انگلیسی، ساخت جمله cleft با استفاده از What است که نشان می دهد به دنبال چه چیزی بوده اید. بر عکس It-Cleft ، اگر از ساختار What استفاده می کنید، باید بعد از آن اطلاعاتی را بیاورید که مخاطب از آن با خبر بوده و سپس در جمله دوم راجع به مطلبی صحبت کنید که پیش از آن از آن صحبت نشده است. به عنوان مثال؛

What I needed was a weapon. Other people, hitchhikers, told me they always carried a little something, a knife or a can of Mace, and I'd laughed, thinking there was no greater weapon than the human mind. You idiot."

به مثال بالا دقت کنید، در این مثال بیان شده که فرد به یک چیز نیاز دارد (نیاز افراد یک امر بدیهی است) و سپس مسئله ای را که باید به آن اشاره بشود، اضافه می کند. در اصل، می دانیم هر فردی نیازهایی دارد ولی اینکه این نیاز ها چه مواردی هستند، برای ما مشخص نیست.

The game we played was what I liked the most.

در این مثال جمله What پس از عبارت مجهول به کار رفته که گاهی اوقات بسیاری از افراد این ساختار را با موصول ها اشتباه می گیرند.

 

کاربرد who به جای that در cleft Sentence

در بخش قبلی اعلام کردیم که می توانید از That برای متصل کردن دو جمله استفاده کنید. شرایطی وجود دارد که جمله دوم به یک فرد و شخص زنده اشاره دارد که در این شرایط، می توانید از Who به جای That استفاده کنید.

I believe it was Shel Silverstein who wrote The Giving Tree

در این جمله همه می دانند کتاب درخت بخشنده نوشته شده است ولی به دست چه کسی؟

 

فاعل جمع در it-cleft

یکی از مشکلات اصلی زبان آموزان در به کار بردن It-Cleft سازگاری It با ادامه جمله است. زمانی که فاعل جمله بعدی جمع باشد، باز هم نباید به ساختار IT+be که همیشه مفرد است، دست بزنید. به عنوان مثال در جمله پیش رو نباید از تبعیت فاعل و فعل BE استفاده کنید.

The fans stole the cup. → It was the fans who stole the cup.

 

کلام آخر

شما می توانید برای ساختن cleft Sentence از روش های مختلفی استفاده کنید، ولی نکته مهم بحث دید مخاطب به جملات است که باید به نوعی او را از مسئله ای با خبر کنید. این ساختار در مکالمه به کار می رود.

 

 مطالب مرتبط پیشنهادی:

گرامر however در زبان انگلیسی، آموزش کامل و کاربردها در جمله با مثال

تفاوت error و mistake در زبان انگلیسی و مثال کاربرد در جمله

 

 

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic