لوگو انگلیش کلینیک
مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدامند؟

مهم ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدامند؟

03/01/08 13 دقیقه برای مطالعه 1553

یکی از ضروری ترین مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های معتبر دنیا کسب مدرک معتبر و بین المللی زبان انگلیسی است. با وجود اینکه بسیاری از زبان آموزان بر این باور هستند آزمون آیلتس معتبرترین تعیین سطح زبان انگلیسی به حساب می آید ولی این باور آن چنان صحیح نمی باشد. هر یک از آزمون های زبان انگلیسی بنا به شرایط و موقعیت های خاص طراحی شده و نیاز شما مشخص می کند کدام یک از آن ها برای شما مورد نیاز است. به عنوان مثال دانشجویانی که قصد دارند در رشته های فنی مهندسی ادامه تحصیل بدهند ، فارغ از نمره بالا در آزمون آیتلس باید در آزمون GRE نیز شرکت کرده و نمره مد نظر دانشگاه مقصد را نیز کسب کنند. 

یکی از متداول ترین پرسش های زبان آموزان از اساتید زبان انگلیسی این است " تا چه زمانی می توانم آزمون آیلتس را پاس کنم؟" این پرسش شاید در ابتدا از نظر آن ها بسیار صحیح و معقول باشد ولی یک بخش اصلی را نادیده گرفته است. شما هدف از گرفتن آزمون آیلتس را برای مدرس زبان انگلیسی مشخص نکرده اید. تمامی آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی در راستای هدفی مشخص شده اند و این هدف است که نمره مد نظر شما را مشخص می کند. حالا که ما با ساختار کلی آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی آشنا شدیم زمان آن فرا رسیده که نگاهی دقیق و جزئی به تمامی آزمون هایی که در سطح بین المللی برگزار می شود نگاهی بیاندازیم و مشخص کنیم هدف از برگزاری هر یک از این آزمون چه می باشد. 

 

آیلتس یا سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی

آیلتس در اصل آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی افراد غیر بومی می باشد. بدون شک این آزمون مشهورترین آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی در سرتاسر دنیا است که از کشور استرالیا فعالیت خود را آغاز کرد. این آزمون برای مهاجرت ، کار و ادامه تحصیل در بسیاری از کشورها ضروری است و نشان می دهد شما تا چه حدی به زبان انگلیسی تسلط دارید. این آزمون چهار مهارت اصلی لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ را شامل می شود. 

آزمون آیلتس به صورت کلی به دو صورت برگزار می شود؛ آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. هر یک از این دو آزمون اهداف ویژه ای را دنبال می کنند و شما باید بر اساس نیاز خود آزمون مد نظر را شرکت کنید. هر دو آزمون از مقیاس 1 تا 9 برگزار می شود ، به این معنی که نمره 1 پایین ترین سطح زبان انگلیسی بوده و نمره 9 بالاترین آن به حساب می آید. هر یک از چهار مهارت مورد ارزشیابی قرار گرفته در این آزمون نیز از این روش نمره دهی پیروی می کنند. دو بخش ریدینگ و لیسنینگ معمولا به صورت کامپیوتری تصحیح می شود به این معنی که سلیقه افراد در نمره دهی تاثیر ندارد ولی در مقابل دو بخش رایتینگ و اسپیکینگ کاملا بر عکس بوده و مصحح در نمره دهی بسیار تاثیرگذار است. 

براساس معیارهای جهانی نمره 5 در آزمون آیلتس نشان می دهد زبان انگلیسی شما در سطح متوسط بوده و برای بالا بردن تسلط نیاز به تمرین بیشتر دارید. نمره 6.5 تا در آزمون آکادمیک بیانگر سطح خوب  و پیشرفته شما می باشد و با کسب این نمره می توانید در دانشگاه های معتبر ادامه تحصیل بدهید. سوالی که برای بسیاری از زبان آموزان در حین آمادگی برای آزمون آیلتس پیش می آید تفاوت میان آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال است. 

 

آزمون آیلتس جنرال 

آزمون IELTS General  برای کسانی که متقاضی تحصیل در سطح کارشناسی ، مدرسه یا کالج انگلیسی زبان هستند مناسب است. این آزمون همچنین برای افرادی که قصد دارند برای تجارت و کار به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت کنند نیز مناسب است. برای مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان، آزمون عمومی آیلتس الزامی است. این آزمون شامل مهارت های روزمره زبان انگلیسی است که در محیط های اجتماعی و محیط کار به آن نیاز خواهید داشت.

 

آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک برای کسانی که می خواهند در محیط های انگلیسی زبان یا دانشگاه (تحصیلات عالی) تحصیل کنند مناسب است. این آزمون نسبت به آزمون آیلتس جنرال متفاوت بوده و نشان می دهد شما به لغات آکادمیک و دانشگاهی آشنا هستید. روش برگزاری این آزمون نیز تا حدودی مشابه به آزمون جنرال است و تفاوت اصلی آن در بخش رایتینگ است. 

 

کدام آزمون آیلتس مناسب است؟ 

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه بگوییم ، چنانچه هدف از شرکت در آزمون آیلتس ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان است به شما پیشنهاد می دهیم تنها بر روی ازمون آیتلس تمرکز کنید ولی اگر برای مهاجرت و کار به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت می کنید نیازی به شرکت در آزمون آکادمیک ندارید و آزمون جنرال نیز شما را به هدفتان می رساند. 

 

آزمون تافل یا آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی

آزمون تافل یکی از اولین آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی در سرتاسر دنیا به حساب می آید که اولین مرتبه در سال 1964 برگزار گردید. این آزمون نیز همانند آیلتس چهار مهارت گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن را مورد بررسی قرار می دهد و براساس عملکرد زبان آموزان به آن ها نمره ای از 0 تا 30 برای هر بخش اختصاص می دهد. این آزمون نیز همانند آیلتس مختص به زبان آموزان غیر بومی است و بالاترین نمره آن 120 است. دقیقا همانند آیلتس دو بخش ریدینگ و لیسنینگ بدون دخالت انسان صورت می گیرد ولی در اسپیکینگ و رایتینگ سلیقه مصحح نیز دخیل است. 

حدود ده روز بعد از جلسه آزمون، نسخه دیجیتال کارنامه شما در حساب ETS شما قرار می گیرد که به راحتی می توانید آن را به صورت فایل PDF دانلود کنید. حدود دو هفته بعد از تاریخ آزمون، نسخه اصلی هم برای دانشگاه های مورد نظر شما و هم برای خودتان ارسال می شود. در صورتی که مراکز دریافت کننده (مانند دانشگاه یا سفارت) گزارش آزمون در داخل ایالات متحده آمریکا هستند، برای دریافت نمره خود باید بین 7 تا 10 روز صبر کنید. اگر آنها خارج از ایالات متحده هستند، باید 4 تا 6 هفته صبر کنید.

 

آزمون کاغذی تافل Pbt

این سبک از آزمون اولین نوع آزمون تافل بود که به مدت بیش از 45 سال به عنوان سبک رایج آزمون تافل شناخته می شد. همانگونه که از اسم آن مشخص است زبان آموزان باید پاسخ های خود را بر روی برگه نوشته و در نهایت به مرکز برگزاری آزمون تحویل می دادند. در آزمون کاغذی سه مهارت لیسنینگ ، ساختار زبان و خواندن همراه با رایتینگ مورد ارزیابی قرار می گیرد و داوطلب نمره ای بین 310 تا 677 را کسب می کند. 

 

آزمون اینترنتی Ibt

تقریبا از اواخر سال 2004 بود که زمزمه های آغاز به کار آزمون تافل اینترنتی به گوش می رسید و در نهایت یک سال بعد یعنی از دسامبر 2005 آزمون مبتنی بر کامپیوتر تافل جایگزین آزمون مبتنی بر دفترچه شد. این آزمون ابتدا به عنوان تست در آمریکا ، کانادا ، فرانسه و آلمان مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از نتایج مثبت اولیه از سال 2006 دیگر نقاط دنیا نیز این آزمون را جایگزین آزمون کاغذی کردند. موفقیت آزمون CBT منجر شد برگزار کنندگان آزمون به روش های نوینی دست زده و آن را با IBT که آزمون مبتنی بر اینترنت بود جایگزین کنند. از سپتامبر سال 2006 بود که دنیا با سبک نوینی از آزمون که بر بستر اینترنت قرار داشت آشنا شد و آن را به عنوان اصلی ترین نوع آزمون تافل پذیرفتند.

 

هزینه آزمون تافل

هزینه برگزاری این آزمون بر اساس هر کشور متفاوت است ولی به صورت کلی این هزینه ما بین 160 تا 250 دلار هزینه دارد. هزینه این آزمون در داخل کشور 245 دلار است که در شهرهای مختلف و تحت نظر سازمان های متفاوت برگزار می شود. 

 

GRE یا امتحان ورودی بعد از لیسانس 

GRE  فقط یک آزمون تعیین سطح زبان نیست بلکه بیشتر، یک آزمون تعیین سطح منطق است. ربطی به آیلتس و تافل ندارد و نمی‌توانیم آن را مستقیماً به ‌عنوان یکی از آزمون‌های تعیین سطح مهارت زبان انگلیسی در نظر بگیریم. دو نوع آزمون GRE وجود دارد، General و Subject. این آزمون از شش بخش تشکیل شده است که در آنها با سوالات نوشتاری ، شفاهی ، کمی و تحلیلی مواجه خواهید شد. آزمون GRE شما را در سه موضوع مورد آزمایش قرار می دهد: استدلال کلامی، استدلال کمی و ارزیابی نوشتاری تحلیلی (AWA).

این تست بسیار وقت گیر است. شما بیش از 4 ساعت درگیر فرآیند کلی امتحان خواهید بود. نحوه محاسبه نمره GRE به صراحت مشخص نیست و بر اساس الگوریتم هایی است که در دسترس زبان آموزان قرار نگرفته است. آزمون GRE مبتنی بر کامپیوتر است و پاسخی که به بخش اول هر بخش می دهید، دشواری بخش دوم را تعیین می کند.آزمون GRE معمولاً در مقایسه با سایر آزمون های مشابه دشوارتر تلقی می شود ولی می توانید چند نکته و همچنین منابع عالی را برای موفقیت در این آزمون را در مقالات ما پیدا کنید. هزینه شرکت در این آزمون به غیر از چند کشور 205 دلار است و در شهرهای زیادی از کشور ما برگزار می شود.

 

GMAT یا آزمون کارشناسی ارشد مدیریت

مانند GRE، GMAT نیز در اصل یک آزمون زبان نیست، بلکه یک آزمون تعیین سطح منطق است و ما نمی توانیم آن را مستقیماً به عنوان یکی از آزمون ها تعیین سطح مهارت زبان انگلیسی در نظر بگیریم. این آزمون برای پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان در برنامه های MBA طراحی شده است. دانشگاه ها و دانشکده های مدیریت از GMATبه عنوان بخشی از فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه ها استفاده می کنند. GMAT دارای چهار بخش است، از جمله ارزیابی نوشتاری تحلیلی، استدلال یکپارچه، استدلال کمی و استدلال کلامی.

بخش‌های استدلال کمّی و شفاهی آزمون GMAT هر کدام با سؤالی از درجه سختی متوسط ​​شروع می‌شوند. به گفته کارشناسان، سپس، سختی سوالات به طور مداوم بسته به دقت متقاضی متفاوت است. بنابراین، اگر آزمون‌دهنده سؤالی را به درستی درک کند، معمولاً یک سوال چالش‌ برانگیزتر در مرحله بعدی ظاهر می‌شود. با این حال، اگر نتوانید به سوالی به درستی پاسخ دهید، سوال بعدی ساده تر خواهد بود. در پایان امتحان، رایانه بر اساس اینکه آیا آزمون‌دهنده می‌تواند به سؤالات سخت پاسخ دهد یا خیر، امتیازی را محاسبه می‌کند. این فرایند GMAT مبتنی بر کامپیوتر نامیده می شود.

 

PTE یا آزمون استاندارد زبان پیرسون

آزمون PTE یک آزمون استاندارد برای ارزیابی مهارت انگلیسی داوطلبانی است که می خواهند در خارج از کشور در یک کشور انگلیسی زبان ادامه تحصیل داده ، کسب و کار خود را راه اندازی و مهاجرت کنند. برای تکمیل آزمون PTE و کسب نمره، باید در مرکز آزمون پیرسون شرکت کنید. در این مراکز از کامپیوتر و هدست برای گوش دادن، خواندن و پاسخ به سوالات استفاده خواهید کرد.

در طول جلسه آزمون PTE، سه بخش اصلی وجود دارد: صحبت کردن و نوشتن همراه با هم، گوش دادن و خواندن. PTE مانند آیلتس یک آزمون آکادمیک ارائه می دهد، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. تفاوت اصلی این است که آیلتس کاملا به صورت برگه ای است، اما آزمون PTE تماماً مبتنی بر رایانه است و توسط یک ماشین مشخص می شود. بخش اسپیکینگ آیلتس یک گفتگوی رو در رو با ممتحن است، اما شما در آزمون PTE با کامپیوتر صحبت می کنید.

 

آزمون دولینگو

آزمون انگلیسی Duolingo (DET) یکی از جدیدترین آزمون های مهارت زبان انگلیسی در سراسر جهان است که می توانید آن را در رایانه شخصی خود نیز شرکت کنید. در این آزمون هر چهار مهارت زبان از جمله خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن مورد ارزیابی قرار می گیرد. همه‌گیری کووید-19 مراکز آزمون را در بسیاری از کشورها تعطیل کرد و آزمون‌های مهمی از جمله تافل و آیلتس انجام نشد. Duolingo آزمونی که حتی در خانه نیز قابل برگزاری است و بنابراین بسیاری از دانشگاه ها شروع به پذیرش نمرات آن به عنوان معیاری برای سنجش مهارت انگلیسی متقاضیان کردند.

آزمون انگلیسی Duolingo یکی از آزمون هایی است که در قالب جدید برگزار می شود که همین امر ممکن است برای شما عجیب باشد. بخشی از این آزمون شامل پیدا کردن لغات و یا عبارات صحیح ، نوشتن جملات درست و پر کردن لغات جا افتاد می شود. زبان آموزان می توانند با خواندن کتب سطح بالا، گوش دادن به پادکست و مطالعه مقالات علمی و آکادمیک برای آزمون دولینگو آماده شوند.

 

آزمون CAE

آزمون پیشرفته کمبریج C1 که پیش از این ، آن را  با نام CAE می شناختیم، آخرین امتحان در مجموعه آزمون های انگلیسی کمبریج است. این آزمون معمولاً اصلی ترین آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان حضور در دانشگاه های انگلستان به حساب می آید. مانند تمام آزمون‌های انگلیسی کمبریج، C1 Advanced یک آزمون قبولی/عدم قبولی است و برای کسانی که قبول می‌شوند، گواهینامه‌ای ارائه می‌کند که منقضی نمی‌شود. آزمون CAE می تواند یک آزمون کاغذی یا یک آزمون کامپیوتری باشد. در هر دور، این آزمون 235 دقیقه طول می کشد.

 

آزمون FCE

آزمون FCE که در اصل مخفف اولین گواهی زبان انگلیسی در انگلستان به حساب می آید تا پیش از ظهور آزمون آیلتس همراه با تافل به عنوان اصلی ترین آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی به حساب می آمد. این آزمون نیز همانند CAE مدرک مادام العمر به زبان آموزان می دهد که در تمام دانشگاه های کشور انگلستان مورد قبول است. این  آزمون شامل پنج بخش می شود: 

خواندن (۶۰ دقیقه)

نوشتن (شامل ۲ انشاء - ۸۰ دقیقه)

کاربرد انگلیسی (۴۵ دقیقه)

گوش کردن (۴۰ دقیقه)

مکالمه

 

برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP)

یکی از جدیدترین آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی که برای متقاضیان مهاجرت به کانادا تنظیم شده است. این آزمون نیز همانند آیلتس شامل دو بخش است ، آزمون CELPIP جنرال و CELPIP-LS. در این آزمون نیز 4 مهارت اصلی زبان آموزان یعنی لیسنینگ ، ریدینگ ، اسپیکینگ و رایتینگ مورد ارزیابی قرار می گیرد و تنها در اداره مهاجرت کشور کانادا این آزمون ارزش حقوقی دارد. این آزمون نسبت به آزمون آیلتس ساده تر و کاربردی تر است و آن دست از متقاضیانی که توانایی آمادگی برای آیلتس را ندارند. هزینه برگزاری این آزمون به ترتیب 190 و 280 دلار است و هر بخش از آزمون به 5 بخش مجزا تقسیم می شود. 

 

کلام آخر

شرکت در آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی امروزه به یکی از دشوارترین کارها برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت شده است. ما در انگلیش کلینیک تلاش داریم پایه های زبان انگلیسی شما را به سطحی برسانیم که برای حضور در هر یک از این آزمون ها دغدغه ای نداشته باشید. از این رو ما بر اساس آخرین متودهای تدریس زبان انگلیسی دوره های آنلاین مکالمه ای را طراحی کرده ایم که نیازهای اصلی شما را برآورده کرده و شما را برای دشوارترین آزمون ها نیز آماده می کند. 

 

مطالب پیشنهادی

معرفی آزمون های بین المللی کمبریج

مدرک زبان برای اپلای تحصیلی

آزمون ماک MOCK چیست؟

راهنمای جامع آزمون (PTE) پی تی ای

معرفی آزمون زبان انگلیسی پزشکی OET

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic