لوگو انگلیش کلینیک
چگونه برای آزمون تافل TOEFL آماده شویم؟

چگونه برای آزمون تافل TOEFL آماده شویم؟

03/02/01 13 دقیقه برای مطالعه 2703

در سریال ¢¢Peanuts¢¢ شخصیت اصلی سریال چرالی بروان حرف  جالبی می گوید: ¢¢گاهی اوقات شب ها بیدار مانده و از خود می پرسم، ¢¢آیا زندگی یک آزمون تستی است یا یک آزمون صحیح و غلط؟¢¢

 

اما در تاریکی پاسخی را می شنوم که می گوید ¢¢متاسفم ، ولی باید بهت بگویم زندگی یک آزمون هزار هزار لغتی است. ¢¢

 

خوب ، برای شما خبرهای خوبی داریم. آمادگی برای آزمون تافل به پیچیدگی صحبت های چارلی براون نیست. بهضی وقتها آمادگی برای آزمون تافل می تواند به جذابیت خواندن داستان ها و دیدن سریال های تلویزیونی باشد. 

 

از آنجایی که بسیاری از شما می دانید آزمون تافل یکی از معتبرترین آزمون های سطح بندی دانش زبان انگلیسی می باشد، شاید اسم تافل برای بسیاری در ابتدا هراسناک باشد ، ولی با گذر زمان و با داشتن یک برنامه ی منسجم ، قادر خواهید بود در این آزمون قبول شوید ، شرکت در آزمون تافل را همیشه برای خود یک آزمون مفید و ضروری تلقی کنید و نه یک اجبار. 

 

 

به عنوان یک مدرس زبان انگلیسی ، همیشه تافل را از آن جهت که زبان انگلیسی روزمره در آن بکار می رود ، نسبت به آزمون های دیگر ترجیح می دهم ، آزمون تافل همانند دیگر آزمون ها خیلی با گرامرهای پیچیده و لغات دشوار درگیر نیست و بیشتر بر روی زبان انگلیسی رایج کار برد دارد. بنابراین هنگامی که برای آزمون تافل آماده می شوید ، خود را برای انگلیسی صحبت کردن به صورت عامیانه نیز آماده می کنید. 

 

چگونه خود را برای آزمون تافل آماده کنیم: ۱۲ ترفند برای موفقیت در آزمون تافل

 

1- با ساختار آزمون تافل آشنا شوید 

 

اگر دوست دارید در آزمون تافل شرکت کنید ، اولین قدم برای موفقیت ، آشنایی با آزمون تافل است. ابتدا به سایت رسمی آزمون تافل نگاهی بیاندازید تا اطلاعات لازم برای آزمون را دریافت کنید. 

 

یکی دیگر از منابع مفید برای حضور در آزمون تافل ، سایت Magoosh است. پیش از ثبت نام در آزمون تافل به شما توصیه می کنم به این وب سایت سری بزنید تا به صدها ویدیو از نحوه ی برگزاری آزمون دسترسی داشته باشید. یکی از بهترین بخش های این وب سایت برنامه ی آموزشی از مدرسین زبان است که سال ها سابقه تدریس تافل را دارند.

 

فارغ از اینکه شما کدام یک از أنواع آزمون های تافل را شرکت می کنید ، تمامی این آزمون ها از سه بخش تشکیل می شوند که برای شما توضیح می دهیم. 

 

آزمون اینترنتی (IBT)

 

آزمون اینترنتی تافل به این شکل می باشد:

 

 ریدینگ ۶۰-۸۰ دقیقه ۳۶-۵۶ سوال 
لیسنینگ ۶۰- ۹۰ دقیقه۳۴-۵۱ سوال 
استراحت کوتاه۱۰ دقیقه  
اسپیکینگ ۲۰ دقیقه۶ بخش 
رایتینگ۵۰ دقیقه۲ مقاله 

 

آزمون برگه ای 

 

لیسنینگ۳۰-۴۰ دقیقه ۵۰ پرسش
رایتینگ ۲۵ دقیقه ۴۰ پرسش
ریدینگ ۵۵ دقیقه ۵۰ پرسش 
 آزمون  TWE۳۰ دقیقه نگارش یا مقاله 

 

در ابتدا تصمیم بگیرید کدام یک از آزمون ها را شرکت خواهید کرد به این نکته دقت کنید که امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت آزمون ، برگه های کمتری استفاده می شود. 

 

2- از دلیل شرکت در آزمون تافل آگاه باشید 

 

بیش از ۹ هزار دانشگاه ، سازمان یا موسسات آموزشی در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا آزمون نافل را برای همکاری با شما ملزم می دانند. به منظور آمادگی در این آزمون ، دلیل شرکت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. 

از اصلی ترین دلایل شرکت در آزمون تافل می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • برای شرکت در یک موسسه آموزشی
  • استخدام در یک شرکت
  • مهاجرت به کشور دیگر (بیش تر آمریکا)
  • ثبت نام در یک دانشگاه

 

 

 

حتما پیش از شرکت در آزمون از دلیل شرکت خود اطمینان حاصل کنید. سپس از دیگر مسایل مربوط کمک بگیریم. 

 

3- برای خود حداقل نمره را در نظر بگیرید 

 

اهداف مختلف ، نیازمند حداقل نمره متفاوتی می باشند. در ابتدا ، از حداقل نمره مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. سپس نمره ای که خودتان دوست دارید بدست بیارید را نیز مشخص کنید. به عنوان مثال اگر برای حضور در ایالت آریزونا نیاز به نمره ۹۰ دارید نمره ایده آل شما باید حداقل ۹۵ باشد. 

 

یکی از بهترین کارهایی که به شما در رسیدن به هدف کمک می کند ، نوشتن نمره ی مورد نظر در جایی است بسیاری از زبان آموزان در صفحات آغازین کتاب ها یا در یادآوری گوشی ها خود این نمرات را یادداشت می کنند تا هدف آن ها برایشان تداعی شود. 

 

4- برای خود سه فضای مناسب جهت مطالعه ایجاد کنید 

 

به منظور دستیابی به اهداف درسی خود ، اولین موردی که باید در نظر داشته باشید ، مکان و فضای مطالعه شما می باشد. اگر بخواهم از روی تجربه شخصی برای شما صحبت کنم به این نکات دقت کنید: 

 

سه مکان مناسب برای مطالعه خود را مشخص کنید. مکان مناسب برای درس خواندن می تواند یک کافه ، کتابخانه و یا حتی اتاق خواب باشد ، ولی اصلی ترین مسئله ، راحتی شما است. شاید از خودتان بپرسید چرا سه جای مختلف؟ اگر در یکی از اتاق ها کسل شده یا حس ادامه ی درس خواندن را نداشته باشید ، بنابراین تغییر مکان درس خواندن برای شما بسیار مفید می باشد

 

یک منطقه ساکت برای خود ایجاد کنید. هنگامی که برای خود یک فضای مطالعه ایجاد می کنید ، از سکوت و کم صدا بودن آن اطمینان حاصل کنید. به همه بگویید که در حال مطالعه و درس خواندن هستید. 

 

مکان درس خواندن خود را تمیز و مرتب کنید. میز کار خود را همیشه مرتب کرده و کتاب های خود را در یک جا قرار دهید. همیشه برای خود یک برنامه و سیستم دسته بندی کتاب ها داشته باشید. 

 

اسنک ، زمان غذاخوردن و استراحت خود را برنامه ریزی کنید. با برنامه ریزی زمان ، بهتر می توانید بر روی مدت زمان مطالعه خود بهتر تمرکز کنید. بر اساس تجربه ی بسیاری از زبان آموزان ، تغذیه ی سالم نیز می تواند در بهبود یادگیری بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین به مقدار زیاد آب بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید. 

 

ذهن خود را باز کنید. بر اساس تحقیق های انجام گرفته بر روی افراد موفق در آزمون های زبان ، درس خواندن مستمر به تنهایی کافی نیست.  باید زمانی را صرف استراحت و آرام کردن ذهن خود کنید . بسیاری از بانوان تمرینات یوگا را برای این کار پیشنهاد می دهند. ولی با کارهای ساده تری مانند نفس عمیق ، نوشیدن یک چای یا قهوه نیز می توان ذهن خود را آزاد کرد. 

 

5- برای خود یک راهنما انتخاب کنید 

 

شاید با راهنماهای کنکور آشنا باشید ، یکی از متخصصین عرصه ی کنکور ، روند پیشرفت و درس خواندن شما را به صورت هفتگی چک می کند. اما در مورد تاقل داستان فرق می کند. شما خیلی به یک شخص نیاز ندارید در این آزمون می توانید به سایت ScoreNext مراجعه کرده و یک آزمون ماک تافل کامل را پشت سر بگذارید و این سایت نیز به شما نمره دقیقی بدهد. این روش یکی از بهترین و کارآمدترین کارها برای سنجیدن پیشرفت خود می باشد. 

 

ریدینگ. زیر ایده های اصلی خط کشیده و نکات مهم را در کنار کتاب یادداشت کنید. پس از انجام تمرین اشتباهات خود را چک کرده و برای برطرف کردن آن تلاش کنید. در حین تمرین می توانید از دیکشنری استفاده کنید. 

لیسنینگ. در هنگام گوش کردن به فایل ها در یک برگه کوچک نکته های اصلی را برای خود یادداشت کنید. توجه کنید نیاز به نوشتن کل جمله نیست. 

 

رایتینگ. ابتدا بر روی موضوع فکر کرده و سپس ایده خود را بنویسید. یک برنامه کلی را برای خود تجسم کنید سپس به نوشتن مقدمه مشغول شوید ، نکات کلیدی را در بدنه نوشته سپس نتیجه ی مناسب را از متن خود بگیرید. 

 

اسپیکینگ. همانند بسیاری از زبان آموزان نباشید .دقیقا سوالی را که از شما پرسیدند پاسخ دهید . از طفره رفتن بپرهیزید به اطلاعات اضافی شما کسی نمره اضافی نمی دهد. 

 

6- برای خود یک راهنمای یا استاد مشخص کنید

 

بسیاری از زبان آموزان برای تداوم مطالعه خود ،  حتما نیاز به یک راهنما و کمک بیرونی دارند تا آنها را در طی این مسیر راهنمایی کند. حتما به یاد داشته باشید فردی را که برای کمک و راهنمایی انتخاب می کنید ، دارای تجربه ی کافی بوده و در همه موارد شما را یاری دهد. 

 

زمانی برای انتخاب یک استاد مناسب باید به موسسات حضوری مراجعه کرده و با دانشجویان آنها در مورد اساتید صحبت می کردیم ، ولی امروزه با گسترش اینترنت ، به راحتی می توانید بهترین اساتید را به صورت آنلاین انتخاب کنید. ما در انگلیش کلینیک تلاش خواهیم کرد این امکان را برای زبان آموزان مهیا کنیم. 

 

برای تقویت زبان انگلیسی خود ،  نیاز به یک استاد ندارید،  اپ ها و سایت هایی هستند که به راحتی می توانید اشخاص انگلیسی زبان را پیدا کرده و با آنها به صورت روزمره انگلیسی صحبت کنید. بسیاری از افراد هستند که دوست دارند با فرهنگ های جدید آشنا شده و فرهنگ خود را نیز به دیگر کشورها انتقال دهند از این فرصت استفاده کنید. در فیس بوک می توانید از کلید واژه های مختلف استفاده کنید تا دیگر زبان آموزان را پیدا کرده و با آن ها در مورد نحوه ی آمادگی برای آزمون صحبت کنید. 

7- بر روی مطالعه ی موضوعات عمومی تمرکز کنید. 

 

برخلاف بسیاری از آزمون ها ، تافل خیلی در مورد مسایل و موضوعات فنی صحبت نمی کند ، همانطور که پیش از این گفتیم ، تافل بر روی دانش زبان عمومی شما تمرکز دارد.

 

اخبار – یکی از بخش های مورد علاقه ی من گوش کردن و خواندن اخبار است که برای بسیاری کارساز می باشد

 

آرشیو خبری- در وب سایت های خبری مانند سی ان ان و ESl می توانید به اخبار آرشیو شده دسترسی داشته باشید ، البته به یاد داشته باشید از منابع آمریکایی استفاده کنید. 

 

داستان های کوتاه- شما در وب سایت انگلیش کلینیک می توانید به کتاب های داستان کوتاه متعددی دسترسی داشته باشد. 

 

بعد از خواندن چند پاراگرف کمی صبر کنید از خودتان سوال کنید. به عنوان مثال، در چه مورد مطالعه کردید؟ ایده اصلی آن چه بود؟‌ در مورد داستان ها ، شخصیت های اصلی چه کسانی بودند؟ مجددا داستان را بخوانید. سپس شروع به خلاصه نویسی از داستان بکنید. 

 

دامنه لغات خود را تقویت کنید 

هنگامی که تمرین ریدینگ را انجام می دهید ، لغات جدید را خط بکشید و از دیکشنری معانی آن ها را چک کنید و در دفترچه یادداشت کنید. 

 

8- براساس اهداف خود به فایل های لیسنینگ گوش دهید. 

 

در بخش لیسنینگ ، به صحبت های افراد مختلفی گوش می دهید که امکان دارد برخی از این فایل ها،  صحبت های افرادی باشد که لهجه های نا آشنایی دارند. به همین منظور برای بخش لیسنینگ باید یک برنامه خاص را به همراه داشته باشید. پیش از گوش کردن به فایل ها این نکات را دقت کنید 

 

ایده اصلی: موضوع اصلی فایل چه چیزی می باشد؟‌

 

 هدف گوینده چیست؟ قصد دارد شما را آموزش دهد؟ نظر خود را می گوید؟ شکایتی دارد؟ 

 

تغییر موضوع. گوینده چگونه از یک موضوع به موضوع دیگر می رود؟ 

 

استرس و تکیه صدا. گوینده در کجای جمله بر روی لغات استرس می گذارد و تکیه می کند. 

 

همیشه در هر شرایطی به افراد انگلیسی زبان گوش دهید

 

به منظور تفویت مهارت لیسنینگ خود به مکالمه های افراد انگلیسی زبان گوش دهید:

 

افراد واقعی: از منابعی مانند سریال ، فیلم و اخباری که در بخش ۷ گفته شد ، استفاده کنید تا با لهجه های مختلف بهتر آشنا شوید ، پادکست های موجود در انگلیش کلینیک نیز به شما در این مسیر کمک بسزایی می کند. 

 

فایل های صوتی برای زبان آموزان. به فایل هایی که در وب سایت ESL است سر بزنید. این فایل ها برای زبان آموزان تهیه شده است و با استفاده از‌آن ها ، هر سه مهارت خود را می توانید تقویت کنید (البته تمرکز بر روی لیسنینگ می باشد.) 

 

فایل های صوتی برای افراد انگلیسی زبان. علاوه بر فیلم ها و سریال ها ، ۲ منبع بی نظیر که می تواند به شما در این مهارت کمک کند دو سایت TED و Youtube است که هر دو تا حد ممکن برای شما زیرنویس های انگلیسی و یا حتی فارسی را ارایه می دهند. 

 

یکی از بهترین روش هایی که شما را در بخش لیسنینگ کمک می کند ، این روش است. بعد از هر ۲ الی ۵ دقیقه فایل خود را نگه دارید و این سوالات را از خود بپرسید. موضوع فایل چیست؟ شخصیت های داستان چه کسانی هستند؟ موضوع اصلی داستان چیست؟ 

 

مجددا به پاسخ های خود نگاه بیاندازید. اگر بخشی را متوجه نشدید، دوباره به آن گوش کنید. هر لغت جدیدی را یادداشت کرده و بار دیگربه آن گوش کنید. و در انتهای تمرین لیسنینگ ، خلاصه ای از فایلی را که گوش کردید تهیه کنید تا هم لیسنینگ را تمرین کرده باشید و هم رایتینگ و اسپیکینگ را. 

 

9- پیش از آزمون رایتینگ زمان بندی شده را تمرین کنید. 

 

به یاد دارید در طی آزمون کنکور برای خود برنامه زمانبندی تهیه کرده و شروع به تست زدن می کردیم؟ برای آزمون رایتینگ نیز به همین زمان بندی و نوشتن نیاز دارید تا شبیه سازی آزمون را برای خود ایجاد کنید. ابتدا برای خود یک موضوع انتخاب کنید برای هر دو مقاله ۵۰ دقیقه زمان دارید .این بدان معنی است که برای هر تست ۲۵ دقیقه زمان است. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مطلبی را بنویسید ،سپس ۵ دقیقه را صرف بازنگری نوشته های خود کنید. بیشتر از همه به اشتباهات گرامری دقت کنید ، اصلی ترین اشتباه زبان آموزان ، اهمیت ندادن به علایم نگارشی مانند کاما است. 

 

10- اسپیکینگ را به صورت انفرادی و جمعی تمرین کنید 

 

قسمت اسپیکینگ آزمون تافل به ۶ بخش کوتاه تقسیم می شود (برخلاف آیلتس) شاید در ابتدا صحبت با یک سیستم کامپیوتری کمی برای شما عجیب به نظر برسد ، ولی اصلا نگران نباشید با تمرین انفرادی (صحبت با خودتان) این حس برای شما عادی خواهد شد. 

 

حتی اگر تنها نیز هستید باز هم انگلیسی صحبت کنید

 

هنگامی که تمرین اسپیکینگ می کنید ، پاسخ های خود را با صدای بلند گفته و با خود تمرین کنید .وقتی که زمزمه می کنید ، پاسخ ها فرقی با فکر کردن ندارد. 

 

  • با گلدان ها و حیوانات خانگی خود نیز انگلیسی صحبت کنید
  • روبروی یک آینه با خود تمرین کنید.
  • اگر با یک لغت مشکل دارید، تا زمانی که این مشکل را برطرف نکردید ، آن را کنار نگذارید
  • تلفظ های بین المللی IPA را از دیکشنری های معتبر مانند لانگمن و وبستر چک کنید.

 

11- از راهبردهای یادگیری پویا و منفعل استفاده کنید 

 

زمانی که به یادگیری درسی مشغول هستید ، به دو روش می توانید این کار را انجام دهید. روش اول مطالعه و خواندن درس ها است که عادی ترین روش یادگیری می باشد. روش دوم به صورت منفعل (مانند کتاب خواندن، سریال دیدن و صحبت روزانه) است که بدون هیچ گونه تلاشی ، زبان انگلیسی را یاد می گیرید. باید از هر دو روش به میزان یکسانی استفاده کنید تا در مسیر درست یادگیری قرار بگیرید. 

 

12- برای خود آزمون های مشابه و ماک درست کنید 

 

یکی از بهترین کارهایی که می توانید بکنید ، شبیه سازی شرایط آزمون در خانه است. پیشرفت خود را با انجام تست های ماک بسنجید. تافل به دلیل سابقه طولانی مدتی که دارد آزمون های شبیه سازی شده بسیاری را در اینترنت ایجاد کرده و شما می توانید از این پلت فورم های ایجاد شده به نحو احسنت استفاده کرده و در مسیر یادگیری مناسب قرار بگیرید. 

 

 

نکته آخر 

به صحبت های افراد مبنی بر اینکه شما حداقل باید تا این میزان تلاش کنید تا به نمره دلخواه خود برسید توجه نکنید ، برای یادگیری هیچ گونه حداقل و حداکثری ندارید ، از تمامی منابعی که شما را در این مسیر کمک می کند بهره بگیرید تا به هدف نهایی خود برسید. هرگز فراموش نکنید که تافل تنها یک آزمون برای ارایه به یک مرکز نیست ، بلکه مسیری است که زبان انگلیسی را تقویت می کند و تمامی مراحل زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

 

معرفی بهترین منابع برای آزمون تافل (toefl ibt)

بهترین کتاب های گرامر آزمون تافل (TOEFL)

آزمون ماک MOCK چیست؟

تکنیک های بهبود رایتینگ تافل (TOEFL)

دانلود کتاب های Toefl IBT Secrets  و IELTS Secrets

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic