لوگو انگلیش کلینیک
7 تفاوت اصلی میان آزمون آیلتس و دولینگو

7 تفاوت اصلی میان آزمون آیلتس و دولینگو

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 2083

آیا شما نیز مانند بسیاری از زبان آموزان هنوز هم تفاوت های میان آزمون آیلتس و دولینگو را نمی دانید؟ دولینگو یکی از آزمون هایی است که تازه وارد سیستم آموزشی زبان انگلیسی شده است و کشورهای محدودی آن را به عنوان ارزیابی سطح زبان انگلیسی قبول می کنند. دقیقا برعکس آزمون دولینگو، آزمون آیلتس یکی از آزمون هایی است که خوبی در میان زبان آموزان رایج شده و تقریبا تمامی کشورهای دنیا آن را به عنوان معتبرترین آزمون ارزیابی سطح زبان انگلیسی افراد قبول دارند. در اصل امروزه آزمون آیلتس به حدی مشهور شده است که حتی برای کشورهایی که زبان انگلیسی زبان اصلی آن نیست به یک ضرورت برای مهاجرت بدل شده است. در این بخش ما قصد داریم برای شما 7 تفاوت اصلی آزمون آیلتس و دولینگو را بیان کرده و سپس در انتهای مقاله معادل نمره ی آیلتس را در دولینگو به شما بگوییم.

 

ماهیت دو آزمون 

یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می شود زبان آموزان به سمت آزمون دلینگو بروند و آن را بهتر از آیلتس بدانند ماهیت برگزاری این آزمون است. آزمون آیلتس سال ها است که به صورت برگه ای و حضوری انجام می شود ولی چند سال گذشته آیلتس ماهیت خود را تغییر داده و آزمون های آنلاین را نیز برگزار می کند ولی این در حالی است که دولینگو از ابتدا به صورت آنلاین بوده و متقاضیان با استفاده از کامپیوتر در این آزمون شرکت می کنند. 

 

این آزمون ها چه زمانی برگزار می شوند؟ 

آزمون آیلتس در بهترین شرایط و در کشورهایی که برگزار کننده ی اصلی این آزمون هستند در آزمون های حضوری در طول یک سال 48 مرتبه برگزار می شوند ولی اگر آزمون ها به صورت آنلاین برگزار شوند هفته ای 5 مرتبه نیز برگزار می شوند. در کشور ما ایران در بهترین شرایط، آزمون آیلتس سالانه 36 مرتبه توسط  سازمانهای مربوطه برگزار می شود. 

در مورد آزمون دولینگو داستان متفاوت است شما می توانید وارد وب سایت شده اطلاعات خود را وارد کنید و پس از پرداخت هزینه ی آزمون می توانید در کمتر از 30 دقیقه در آزمون شرکت کرده و سطح زبان انگلیسی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. 

 

محل برگزاری آزمون ها 

آزمون آیلتس در محل های مشخص شده ای برگزار می شود و اگر شما در شهرها و مکان هایی هستید که این آزمون در آنجا برگزار نمی شود باید به نزدیک ترین مرکز برگزاری رفته و در آنجا آزمون را شرکت کنید ولی این موضوع در مورد دولینگو صادق نیست. زبان آموزان به هیچ شرکت یا برگزار کننده ی ثانویه نیاز ندارند ، شما می توانید از خانه به وب سایت آزمون مراجعه کرده و تنها با پرداخت هزینه در آزمون شرکت کنید. 

 

هزینه ی آزمون ها 

آزمون آیلتس در سرتاسر دنیا 210 دلار است که این میزان در کشور ما با دلار 25 هزار تومنی در مراکز برگزاری آزمون تا 6 میلیون و 300 هزار تومان حساب می شود. ولی ازمون آیلتس دقیقا 49 دلار است که با توجه به اینکه هیچ شرکتی واسطه شما و سازمان دولینگو نیست هزینه ی مازادی برای شما به همراه نخواهد داشت. 

 

ساختار آزمون 

شاید کمتر زبان آموزی باشد که با ساختار برگزاری آزمون آیلتس آشنا نباشد ، ولی باز هم ما این آزمون را به صورت خلاصه توضیح می دهیم؛ آزمون آیلتس برای بررسی سطح زبان انگلیسی در چهار مهارت است. لیسنینگ ، ریدینگ و رایتینگ به صورت برگه ای برگزار می شود؛ ولی آزمون اسپیکینگ به صورت حضوری و رو به روی یک مصحح انجام می گیرد و پس از ضبط شدن مورد تصحیح قرار می گیرد. در دو بخش اسپیکینگ و رایتینگ نظرات شخصی مصحح دخیل است ولی در دو بخش ریدینگ و لیسنینگ نمره ی شما بر اساس جواب های تستی هستند. 

در آزمون دولینگو ساختار آزمون کمی متفاوت است ، زبان آموزان باید تمامی موارد را به صورت ترکیبی پاسخ داده و موارد آزمون از آسون به دشوار می رود. این بدان معنی است که زبان آموزان ابتدا پاسخ های ساده را داده سپس به پرسش های دشوار برسند. 

 

روش های بهبود رایتینگ آیلتس (IELTS)

روش های طلایی تقویت ریدینگ آیلتس (IELTS)

 

مدت زمان آزمون 

آزمون آیلتس از نظر زمانی به 3 قسمت تقسیم می شود، آزمون اسپیکینگ 11 تا 14 دقیقه به طول می انجامد ولی این زمان در آزمون لیسنینگ به 30 دقیقه نیز می رسد. در دو بخش رایتینگ و ریدینگ برای هر یک از آن ها شما 60 دقیقه زمان دارید. 

آزمون دولینگو در کل 60 دقیقه به طول می انجامد ، 5 دقیقه ابتدایی را شما برای معرفی اولیه خود اختصاص می دهید 45 دقیقه را شما باید بر روی پاسخ دادن به پرسش های آزمون زمان بگذارید و درنهایت در انتها نیز باید به مدت 10 دقیقه رو به روی دوربین صحبت کنید. 

 

انواع سوالات 

در آزمون آیلتس به شما آزمون ریدینگی داده می شود و شما باید موارد را به صورت تستی پاسخ بدهید و هنگامی که به بخش رایتینگ می رسید باید متنی را بنویسید که شامل 250 لغت می شود. این در حالی است که در آزمون دولینگو شما تنها باید در آزمون رایتینگ ما بین 50 تا 100 لغت را بنویسید که همین مسئله برای برخی از زبان آموزان دولینگو را ساده تر می کند. 

 

معادل آزمون آیلتس در دولینگو 

آزمون دولینگو به منظور ارزیابی دقیق سطح زبان انگلیسی طراحی شده است این آزمون چهار مهارت اسپیکینگ ، لیسنینگ ، رایتینگ و ریدینگ را از طریق یک تحلیل هالستیک مورد بررسی قرار می دهد. 

امتیاز

توصیف

10-55

  • می تواند کلمات و عبارات اساسی انگلیسی را درک کند
  • می تواند اطلاعات ساده را درک کند و بافت های آشنای منظور خود را برسانند

60-85

  • می تواند نکات کلیدی گفتار یا نوشتار را در مورد مسائل معمول مانند مدرسه و محل کار درک کند
  • می تواند جاه طلبی ها ، نظرات ، برنامه و تجربیات را توصیف کند ، اگرچه با کمی تردید

90-115

  • می تواند به خوبی ارتباط برقرار کرده و حتی در موضوعات نا آشنا نظر بدهد
  • می تواند ایده های کلیدی نوشتن انتزاعی و مفهومی را درک کند
  • می تواند به راحتی با سخنرانان ماهر ارتباط برقرار کند

120-160

  • می تواند انواع مختلف زبان نوشتاری و گفتاری از جمله برخی از شرایط تخصصی را درک کند
  • می تواند زبان تخصصی ، ادبی ، استعاری و استفهامی را درک کرده و به کار ببرد
  • می تواند در موقعیت های آکادمیک ، اجتماعی ، و اهداف شغلی به کار ببرد.

 

معادل آزمون دولینگو در آیلتس 

  • می تواند کلمات و عبارات ساده ی انگلیسی را درک کند.
  • می تواند اطلاعات ساده را درک کند و با استفاده از ساختارهای آشنا منظور خود را برسانند.

آیلتس

دولینگو

1.5

10

2

15

2.5

20-25

3

30-40

3.5

45-50

  • می تواند نکات کلیدی گفتار یا نوشتار را در مورد مسائل معمول مانند مدرسه و محل کار درک کند
  • می تواند جاه طلبی ها ، نظرات ، برنامه و تجربیات را توصیف کند ، اگرچه با کمی تردید

آیلتس

دولینگو

4

55-60

4.5

65-70

5

75-80

  • می تواند به خوبی ارتباط برقرار کرده و حتی در موضوعات ناآشنا نظر بدهد.
  • می تواند ایده های کلیدی نوشتن انتزاعی و مفهومی را درک کند.
  • می تواند به راحتی با سخنرانان ماهر ارتباط برقرار کند

آیلتس

دولینگو

5.5

85-90

6

95-100

6.5

105-110

7

115-120

  • می تواند انواع مختلف زبان نوشتاری و گفتاری از جمله برخی از شرایط تخصصی را درک کند.
  • می تواند زبان تخصصی ، ادبی ، استعاری را درک کرده و به کار ببرد.
  • می تواند در موقعیت های آکادمیک ، اجتماعی ، و اهداف شغلی به کار ببرد.

آیلتس

دولینگو

7.5

125-130

8

135-140

8.5

145-150

9

155-160

 

سوالات مرتبط با آزمون دولینگو 

 

آیا دولینگو بهتر از آیلتس است؟ 

همانطور که پیش از این به شما توضیح دادیم آزمون دولینگو یکی از آزمون های ارزیابی سطح دانش زبان انگلیسی متقاضیان است و برای سنجش چهار مهارت اصلی آن ها برگزار می شود. از نظر محتوایی با آیلتس آن چنان تفاوتی ندارد ولی از نظر زمانی تفاوت زیادی دارد. از نظر بهتر بودن یا نبودن آزمون آیلتس می توان گفت آیلتس در مراکز بیشتری معتبر است و دانشگاهها بیشتر از شما آیلتس را می خواهند. 

 

آیا دولینگو ساده تر از آیلتس است؟ 

یکی از داستان های خرافی که شایع است این است که دولینگو راحت تر از همتایان خود مانند IELTS و TOEFL است که صحت ندارد. دولینگو هم همانند دو آزمون پیشین برای ارزیابی مهارتهای زبانی طراحی شده است و از نظر دشواری هیچ تفاوتی با دیگر آزمون ها ندارد.

 

آیا دولینگو می تواند جایگزین آیلتس شود؟ 

به دلیل همه گیری COVID-19 ، مراجعه به مراکز آزمون برای انجام آزمون های استاندارد دشوار شده است. دوولینگو را می توان با کمک اینترنت و بدون خارج شدن از خانه انجام داد و مهم تر از آن اینکه این آزمون مورد قبول بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز است. 

 

آیا آزمون دولینگو معتبر است؟ 

برخلاف باور عمومی که می گویند دولینگو اعتباری در مراکز آموزشی ندارد باید گفت به این صورت نیست و با ظهور ویروس کرونا آزمون دولینگو دانشگاه هایی مانند Yale, California, Arizona در آمریکا ، دانشگاه بیرمنگام ، کویین ، بریستول و .... در انگلستان و بسیاری از دانشگاه های ژاپن ، نیوزلند ، استرالیا ، آلمان و کانادا این آزمون را معتبر دانسته و آن را قبول دارند.  

 

کلام آخر 

از آنجایی که آزمون دولینگو یکی از نو ظهورترین آزمون های ارزیابی سطح است ولی به خوبی توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک آزمون معتبر در مراکز پیدا کرده و خود را به عنوان یکی از 3 آزمون معتبر در سرتاسر دنیا معرفی کند. ما در انگلیش کلینیک تلاش می کنیم با آموزش دوره های مکالمه و همچنین آموزش تکنیک های موفقیت در آزمون دولینگو و آیلتس شما را برای این دو آزمون آماده کنیم. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic