لوگو انگلیش کلینیک
اشتباهات رایج درباره آزمون آیلتس

اشتباهات رایج درباره آزمون آیلتس

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 1582

من بیش از 14 سال است که در حال تدریس و آماده سازی زبان آموزان برای امتحان آیلتس هستم و گاهی اوقات احساس می‌کنم در فیلمی قرار گرفته ام که بارها و بارها زبان آموزان اشتباهات مشابه را تکرار می کنند. آزمون آیلتس فارغ از اینکه به مهارت های زبانی و دانشی شما بستگی داشته باشد به تکنیک و هنر شما در نحوه بیان بستگی دارد. گاهی اوقات شاید شما نسبت به یک زبان آموز دیگر از دانش زبانی بالاتری برخوردار باشید ولی انجام برخی از اشتباهات سبب می شود تا شما نمره اورال بدتری نسبت به همان زبان آموز بگیرید. از این رو بر آن شدم برای شما زبان آموزان عزیز بر اساس تجربه خود اشتباهات رایجی را که زبان آموزان مرتکب می شوند را دسته بندی کرده و شما را نیز نسبت به آن ها آگاه سازم. 

 

بیش از حد صحبت کردن در طول آزمون اسپیکینگ/خودنمایی

برخی از زبان آموزان پیش از حضور در آزمون آیلتس بر این باور هستند که باید به تمامی سوالات بیشتر از حد مجاز پاسخ داده و یا اینکه پاسخ سوالات بعدی را نیز در همان سوال اول بگویند. این دست از زبان آموزان قرار است تا آنجا که ممکن است صحبت کنند و در هر فرصتی خودنمایی کنند. من زبان آموزانی را  داشتم که پرسیدن سوال بعدی تقریبا از او غیر ممکن بود، او در آزمون های ماک که از او می گرفتم قصد داشت در اولین سوال زندگی نامه خود را برای من بازگو کند، در حالی که من تنها از او پرسیدم "اسم شما چیست؟"

مشکل از اینجا سرچشمه می گیرد که  ممتحن نسبت به این رفتار اذیت می شود و ممکن است حتی سوالات بعدی را از شما دشوارتر بپرسد. نکته بعدی این است زمانی که شما زیاد صحبت می کنید به صورت ناخودآگاه ذهن خسته می شود و ممکن از با آوردن "اااا" یا حتی "اوم" سرعت و فصاحت بیان خود را از دست بدهید. سعی کنید کمی خودنمایی کنید و جزئیات را اضافه کنید - اما نه بیش از حد! در مورد اینکه چقدر باید صحبت کنید در این پست بیشتر به شما می گوییم. 

 

صحبت کردن خیلی کم در آزمون اسپیکینگ آیلتس

حتی بدتر از زیاد حرف زدن و خودنمایی این است که به دلیل خجالتی بودن سر خود را به پایین بیاندازید و اصلا صحبت نکنید. من متقاضیانی داشته ام که برای هر سوال با کلمات ساده یا یک جمله پاسخ داده اند. نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است که ممتحن باید توانمندی شما در پاسخ به سوالات را بسنجند و اگر شما به درستی نتوانید به پرسش ها پاسخ دهید او نیز نمره کافی را برای شما لحاظ نخواهد کرد. 

در آزمون اسپیکینگ آیلتس شما باید نشان دهید که توانایی استفاده از گرامر ، لغات و ساختارهای پیچیده را دارید و اگر صحبت نکنید ممتحن نمی تواند توانمندی های شما را به خوبی ارزیابی کند. اصلی ترین دلیل این موضوع خجالتی یا درون گرا بودن زبان آموزان است. پیشنهاد می کنیم در آزمون آیلتس کمی از لاک خود بیرون بیایید و به خوبی به تمامی پرسش های ممتحن پاسخ دهید. 

 

تمرکز بیش از حد بر روی حاشیه ها

برخی از رایج‌ترین سوالاتی که در مورد آیلتس از من می پرسند عبارتند از: «آیا می‌توانم به جای True/False  از T/F استفاده کنم؟» «چند نفر تست رایتینگ من را بررسی می‌کنند؟» «آیا ممتحن پس از ترک اتاق دوباره به ضبط من گوش می‌دهد. "آیا می توانم به جای Yes در listening و Reading حرف Y را بنویسم؟" آیا می توانم با حروف بزرگ بنویسم؟ میانگین نمره من چگونه است؟

این سوالات مهم نیست. در مورد چیزهای بی اهمیت استرس نداشته باشید. کلمه کامل را بنویسید - زمان اضافی نمی گیرد! من زبان آموزان زیادی را ملاقات می‌کنم که به‌جای سؤالات مهم مانند: چگونه گرامر خود را بهبود ببخشند؟ چگونه برنامه مطالعه برای خود داشته باشند؟ در چه سطح زبانی هستند؟ چگونه لیسنینگ یا ریدینگ خود را بهبود بخشند؟ سوالات حاشیه ای و پر ارزش را می پرسند. 

 

سخت درس خواندن (اما پیشرفت نکردن)

زبان آموزان بسیار زیادی هستند که سال به سال برای اخذ مدرک آیلتس هزینه می کنند اما به نظر می رسد در همان سطح همیشگی باقی مانده اند. آنها به سختی درس می خوانند اما پیشرفت نمی کنند. چرا؟ دلیل این مسئله چیست؟ دو دلیل وجود دارد. اولین مورد این است که زبان آموزان بر استراتژی آزمون تمرکز می کنند، نه بر بهبود زبان انگلیسی خود. به یاد داشته باشید با وجود اینکه تکنیک ها و استراتژی ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند ولی دانش زبانی شما همیشه مهم تر است. 

دلیل دوم این است که وقتی به سطح متوسط برسید، انگلیسی شما به نوعی متوقف می شود و به منظور رسیدن به سطح پیشرفته باید خیلی بیشتر از گذشته زمان صرف کنید. در این نقطه است که بسیاری از زبان آموزان از مطالعه دست می کشند و سعی می کنند به دنبال مسیر های فرعی و تقلبی بروند. 

 

حذف داده ها در رایتینگ تسک 1 آیلتس

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک زبان آموز در تسک 1 می تواند مرتکب شود حذف داده هایی است که در سوال آمده است. اگر داده‌های مهم را کنار بگذارید (به عنوان مثال، نمودارهای اصلی یا تغییرات عنوان شده)، بدون شک نمره ای بهتر از 5 را در این بخش کسب نخواهید کرد! این در حالی است که اگر شما برخی از اعداد و نکات نه چندان مهم را کنار بگذارید باز هم این امکان وجود دارد که به نمره 6 یا نزدیک به آن برسید. مطمئن شوید که تمام داده هایی را که در نمودار مشاهده می کنید به صورت دقیق توصیف کرده اید. 

 

ایده های اصلی بیش از حد در رایتینگ تسک 2 آیلتس

یکی از بدترین اشتباهاتی که یک فرد می تواند در نوشتن تسک 2 انجام دهد نوشتن چندین موضوع در کنار هم است. به این مثال توجه کنید: 

There are many reasons that banning smoking is a good idea. The first one is that it is harmful to people’s health. Moreover, it is also harmful to other people who may inhale second hand smoke. Another reason is that it costs a lot of money that could be better spend on other things. The final reason is that it is has a negative impact on the environment.

در این پاراگرف هر خط شامل یک ایده مجزا می شود ، به نحوی که شما در یک پاراگراف 4 جمله ای، چهار ایده مجزا را بیان کرده اید! نهایت نمره ای که در این بخش به شما می دهند نمره 5 است. بهتر است در این بخش از آزمون یک ایده کلی را بیان کنید و سپس با استفاده از جملات مختلف آن ها را بسط دهید. این روش بدون شک برای شما نمره بالا تر از 7 را به ارمغان خواهد آورد. 

 

عدم بهبود تلفظ به اندازه کافی

بسیاری از زبان آموزان زمان زیادی را برای بهبود گرامر و واژگان خود تلف می کنند در حالی که باید زمان کافی را نیز بر روی تلفظ لغات و لحن بیان جملات بگذارند. مهم نیست که گرامر و واژگان شما کامل باشد اگر کسی نتواند شما را درک کند هزاران ایده را نیز بیان کنید هیچ تاثیری بر روی نمره شما نخواهد داشت. دقیق چنین مسئله ای در بخش رایتینگ نیز وجود دارد. اگر شما به اندازه کافی خوش خط نباشید و کسی نتواند متن شما را بخواند نوشته های شما ارزش کافی را نخواهید داشت.  دلیل این اتفاق این است که تلفظ دقیقاً مانند سایر مهارت ها نیست. شما می توانید گرامر و واژگان خود را بهبود ببخشید ولی از آنجایی که تلفظ رابطه مستقیمی با ماهیچه های فک و دهان دارد تقویت آن به مراتب کار دشواری است. 

 

سوء تفاهم سوال برای رایتینگ تسک 2 آیلتس

درست همانطور که بزرگترین مشکل رایتینگ تسک 1 مرور کلی است، بزرگترین مشکل برای نوشتن تسک 2 درک اشتباه سوال است. زبان آموزان کلاس من از آن جهت که این کار را بسیار چیپ و سطح پایین تلقی می کنند واقعاً دوست ندارند این مورد را تمرین کنند. این مسئله یک مهارت خواندن (و نوعی مهارت نوشتن) است. اما زبان آموزان باید بیش از هر چیز روی این موضوع تمرکز کنند. اگر سوال را اشتباه متوجه شده باشید، بسته به اینکه چقدر آن را بد انجام می دهید، نمره ای ما بین 3 تا 5 را دریافت خواهید کرد. همیشه به زبان آموزان می گوییم که پیش از پاسخ به سوالات تلاش کنید منظور سوال را درک کنید. 

 

خواندن کل متن در آزمون ریدینگ

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از زبان آموزان در آزمون ریدینگ مرتکب می شوند خواندن کل متن است. در این آزمون شما نزدیک به 60 دقیقه زمان دارید و باید در این مدت زمان به 40 پرسش پاسخ دهید. این مسئله زمانی دشوار می شود که شما باید سه متن را که هر یک دارای 700 لغت است مطالعه کرده و سپس به این 40 سوال پاسخ دهید. اگر هر سه متن را با دقت بخوانید آیا فرصت پاسخگویی به سوالات را خواهید داشت؟ بهترین روش به منظور برطرف کردن این موضوع خواندن کلی و بازنگری متن است. در آمادگی آزمون آیلتس تکنیکی وجود دارد به نام scan and skim که در آن شما تنها باید بر اساس لغات کلیدی به دنبال پاسخ سوالات مد نظر باشید. 

 

اشتباه در ریدینگ آیلتس

عدم یافتن کلمات کلیدی

کلمات کلیدی اصلی ترین مواردی هستند که برای پاسخ دادن به سوالات به کار می روند. اما رایج ترین اشتباهاتی که شرکت کنندگان در ماژول ریدینگ آیلتس انجام می دهند، نادیده گرفتن «منفی سازها و کلمات انتقالی» است. این بدان معناست که سوال یا پاسخ را با غفلت از کلماتی مانند NOT و EXCEPT اشتباه می گیرید. این دو کلمه منفی ساز هستند و اگر در جمله بیایند معنی جمله تغییر می کند.

 

نتیجه گیری

در سال های اخیر آزمون آیلتس به تنهایی به یکی از سدهای اصلی ادامه تحصیل و مهاجرت به کشورهای خارجی تبدیل شده است و زبان آموزان به منظور دریافت نمره قبولی در این آزمون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. اگر زبان آموزان بخواهند با اشتباهات کوچک شانس خود را برای کسب نمره بالاتر به خظر بیاندازند نه تنها اعتماد به نفس خود را از دست می دهند بلکه هزینه زیادی را نیز بر روی تکرار آزمون آیلتس باید صرف کنند. از این رو ما در ادامه آموزش و آماده سازی زبان آموزان برای آزمون آیتلس تلاش کردیم رایج ترین اشتباهات زبان آموزان را در یک پست بیان کرده و به شما کمک کنیم از انجام دادن آن ها اجتناب کنید. 

 

صفحه دوره آموزش آیلتس

 

مطالب پیشنهادی

آمادگی برای آیلتس بدون کلاس امکان پذیر است؟

روش های بهبود رایتینگ آیلتس (IELTS)

روش های طلایی تقویت ریدینگ آیلتس (IELTS)


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic