لوگو انگلیش کلینیک
اصل پارتو در یادگیری زبان انگلیسی

اصل پارتو در یادگیری زبان انگلیسی

03/02/18 13 دقیقه برای مطالعه 1925

یادگیری زبان دوم ، گاهی اوقات ، می تواند امری بسیار خسته کننده باشد. در اصل یادگیری هر چیزی دارای فراز و نشیب های غیر قابل تصور است، برخی از مواردی که ما سعی می کنیم یاد بگیریم به سادگی به حافظه ما منتقل نمی شود و باید این واقعیت را نیز به خود القا کنیم که تمامی مواردی که می خوانیم یاد گرفتنی نیست! در یادگیری زبان انگلیسی ما اغلب با مواردی همانند ساختارهای گرامری ، لغات دشوار و اصطلاحات پیچیده مواجه می شویم که یادگیری آن ها نه تنها شوق و اشتیاق ما را از بین می برد بلکه سبب می شود مفاهیم یاد گرفته شده پیشین نیز از خاطر ما بروند. اغلب ، متوجه می‌شویم که ورودی ما با خروجی ما برابری نمی‌کند – یا اینکه ما بازدهی عادلانه ‌ای از تلاش‌هایمان دریافت نمی‌کنیم. از طرف دیگر ، گاهی اوقات ما با تکنیک یا سبکی از یادگیری مواجه می شویم که به یادگیری ما سرعت بخشیده و سبب می شود سریع تر از گذشته مفاهیم را آموزش ببینیم. این مسئله از آنجایی که پیشرفت شما را به صورت عینی نشان می دهد می تواند یکی از رضایت بخش ترین نکات در یادگیری یک زبان باشد. عدم تعادل در ورودی و خروجی در امر یادگیری اصل پارتو نامیده می شود. در این پست نحوه استفاده از اصل پارتو در یادگیری زبان ابتدا با جزئیات توضیح داده شده و سپس 8 روش مناسب به منظور استفاده بهینه از این روش نیز معرفی می شود. 

 

اصل پارتو چیست؟ 

اصل پارتو که به نام اقتصاددان ویلفردو پارتو نامگذاری شده است، تصریح می کند که 80 درصد پیامدها از 20 درصد علل ناشی می شود. این اصل به عنوان یک یادآوری کلی عمل می کند که بیان رابطه بین ورودی ها و خروجی ها متعادل نیست. اصل پارتو به عنوان قانون پارتو یا قانون 80/20 نیز شناخته می شود. اولین مرتبه اصل پارتو در رابطه بین ثروت و جمعیت مشاهده شد. طبق آنچه پارتو مشاهده کرد ، 80 درصد زمین در ایتالیا متعلق به 20 درصد از جمعیت بود. پس از بررسی تعدادی از کشورهای دیگر ، او متوجه شد که همین موضوع در خارج از کشور نیز کاربرد دارد. در بیشتر موارد ، اصل پارتو مفهومی است بیان می کند اقلام یا مفاهیم در زندگی همیشه به طور مساوی توزیع نمی شوند.

اصل پارتو در یادگیری زبان انگلیسی به این معنی است که 20 درصد از مفاهیمی که یاد می گیرید 80 درصد از کل پیشرفت شما را شامل می شود. به عبارت دیگر، بسیاری از چیزهایی که یاد می گیرید تقریباً به اندازه تعداد معدودی منتخب مرتبط نیستند ، و در اصل مقداری ناچیزی از مفاهیمی که یاد می گیرید پیشرفت شما را شامل می شود. در واقع ، این مطالب بیان می کند اگر شما بر روی یادگیری این مفاهیم بیشتر تمرکز کنید یادگیری زبان انگلیسی شما سرعت بسیار بیشتری را به خود خواهد گرفت. 

 

80 درصد نامربوط

یک رویکرد غیر پارتو برای یادگیری زبان به این معنی است که قبل از صحبت کردن باید همه لغات ، همه ساختار و همه اصطلاحات را بدانید. به عنوان مثال اگر هنگام یادگیری زبان انگلیسی معنی aardvark را نمی دانید بنابراین یادگیری زبان انگلیسی شما کارآمد نبوده است. ولی ما بر این باور هستیم که در فرایند یادگیری زبان انگلیسی برخی از لغات به حدی نامربوط و غیر معمول هستند که دانستن یا ندانستن آن ها برای شما آن چنان تفاوتی را ایجاد نمی کند. کافی است شما به زبان فارسی خودمان نگاهی بیاندازید چند نفر از شما با لغت "فاجل" آشنا هستید؟ شاید کمتر از یک درصد از فارسی زبانان معنای آن را بدانند. زبان انگلیسی نیز دقیقا به همین صورت است. لغاتی وجود دارند که یاد گرفتن آن هیچ کاربردی برای ما نخواهد داشت. 

 

اعمال اصل 80/20 برای یادگیری زبان انگلیسی

با توجه به مواردی که پیش از این به شما گفتیم حالا زمان آن فر رسیده است که این اصل را در فرایند یادگیری زبان انگلیسی خود نیز بررسی کرده و مشخص کنیم تا چه حد از آن را در یادگیری خود دنبال می کنیم. آیا ما جزء آن دست از زبان آموزانی هستیم که 20 درصد اصلی را فراموش کرده و بیشتر به 80 درصد بی ارزش دقت می کنیم؟ 

 

چگونه 20% خود را پیدا کنیم

اولین قدم برای اینکه بخواهید در فرایند یادگیری زبان انگلیسی از این اصل بهره بگیرید مشخص کردن 20 درصد مفاهیم اصلی برای یادگیری است. "اما چگونه می توانم آن 20٪ را شناسایی کنم؟"

 

دوازده راه برای انجام تجزیه و تحلیل 80/20

تهیه لیستی از لغات پر تکرار

 اگر در سطح مبتدی هستید بهتر است ابتدا یادگیری لغات کلیدی را شروع کنید. در زبان انگلیسی دو لیست برای لغات پر تکرار وجود دارند. لیست اول 3000 لغت شایع دیکشنری لانگمن است که در انتهای دیکشنری آمده است و ما برای شما در انتهای همین مطلب قرار می دهیم. فهرست دوم نیز متعلق به دیکشنری تیزاروس است که فهرستی از 100 لغت پرکاربرد را در اختیار زبان آموزان قرار می دهد. ابتدا پیشنهاد می کنیم این دو فهرست را مطالعه کنید و پس از یادگیری تمامی آن ها به سمت لغات دیگر بروید.

 

تعیین اهداف

 تصور کنید باید به جایی سفر کنید - اما مقصد را نمی دانید. این احتمال وجود دارد که با پرسه زدن در اطراف به نوعی به آنجا برسید، اما زمان و تلاش زیادی از شما خواهد گرفت. سفر به جایی بدون دانستن مقصد ممکن است عجیب به نظر برسد. یادگیری زبان بدون تعیین هدف دقیقاً مشابه است. بدون اهداف مشخص ، «در اطراف پرسه می‌زنید» ، کمی اینجا و کمی آنجا یاد می‌گیرید، شاید حتی کمی پیشرفت کنید. اما تسلط واقعی بر زبان مقصد بدون اهداف مشخص غیرممکن است. "من می خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم" هدف خوبی نیست - هیچ درک روشنی از آنچه باید انجام دهید وجود ندارد، هیچ جدول زمانی وجود ندارد. اهدافی که به شما کمک می کند انگیزه خود را حفظ کنید و به طور موثر یاد بگیرید باید:

 

کوتاه مدت

برای هر ماه یا حتی هر هفته یک هدف تعیین کنید. چنین اهدافی به عنوان نقاط عطف عمل می کنند و حرکت از یک هدف به هدف دیگر آسان تر خواهد شد. شما می‌توانید اهداف بلندمدت نیز داشته باشید، اما بدون اهداف کوتاه‌مدت، آنها دست نیافتنی به نظر می‌رسند و وسوسه به تعویق انداختن کارها ("اشکالی ندارد، من هنوز تمام سال را برای انجامش دارم!") بسیار قدرتمند عمل می کند. 

 

واقع بین

ارتقاء سطح زبان در چند ماه ممکن است امکان پذیر باشد - اگر چندین ساعت در روز را صرف یادگیری و تمرین کنید. برای اکثر افراد دارای شغل و خانواده، این مسئله غیرممکن است. بهتر است پیش از شروع یادگیری بر اساس شرایط خود اهداف واقع بینانه ای را مشخص کنید تا در مدت زمان مشخص شده بتوانید به آن ها برسید. 

 

قابل اندازه گیری

یکی از دلایلی که "یادگیری زبان انگلیسی" هدف خوبی نیست این است که خیلی مبهم است: به چه سطحی می خواهید برسید؟ چه چیزی می خواهید با یادگیری این زبان انجام دهید؟ می خواهید به چه موضوعاتی تسلط داشته باشید؟ اهداف قابل اندازه گیری به شما کمک می کنند تا پیشرفت خود را پیگیری کرده و کارآمدتر به جلو حرکت کنید.

 

یادگیری خود محور

برای تصمیم گیری هوشمندانه و استراتژیک باید بدانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. پس در مورد یادگیری زبان مطالعه کنیدیکی از وظایف اصلی زبان آموزان مطالعه مفاهیم عمومی است ، شما باید در 24 ساعت به صورت مکرر مفاهیم مختلف را مطالعه کنید. از پست های آموزشی ما شروع کنید و سپس به مجلات ریدرز دایجست یا اکونومیست مراجعه کنید. 

 

تجربه گذشته

به تجربیات قبلی مرتبط با یادگیری زبان انگلیسی ، چه در کشور دیگر یا در مدرسه، فکر کنید. آیا می توانید انگشت خود را روی نکته خاصی بگذارید که واقعاً به شما کمک کرده است؟ هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که آن تکنیک یا مورد را یک مرتبه دیگر تکرار کنید. 

 

عادت های مطالعه

به عادت های مطالعه خود نگاه کنید. آیا میان مطالعه مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی تعادلی ایجاد کرده اید؟ پیشنهاد می شود هر از گاهی در یک آزمون تعیین سطح شرکت کنید و مشخص کنید کدام یک از این چهار مهارت اصلی شما ضعیف هستند و با تغییر عدت های مطالعه خود بر روی آن مهارت بیشتر کار کنید. 

 

تمرین کنید - و لذت ببرید! 

تمرین موثرترین راه برای بهبود سطح زبان انگلیسی شماست. برای اینکه قانون 80/20 در یادگیری زبان عملی شود ، هر روز راه های مختلفی برای تمرین مهارت های کلیدی زبان پیدا کنید. اما فراموش نکنید که از خودتان نیز لذت ببرید! برخی از کارهایی که از انجام دادن آنها در یادگیری زبان انگلیسی لذت می برید ممکن است در بین 20 درصد مؤثرترین آنها نباشند. با این حال، یادگیری زبان به این سادگی نیست. احساسات ما نقش کلیدی در یادگیری بازی می کنند و زمانی که از این فرآیند لذت می بریم معمولاً خیلی بهتر یاد می گیریم. بنابراین، کلمات و عبارات پر تکرار یاد بگیرید، اما فراموش نکنید که راه‌های سرگرم‌کننده برای تمرین آنها بیابید: تماشای فیلم، خواندن کتاب ، شرکت در گروه های زبانی ، چت کردن با مردم، مرور وب... لذت را در یادگیری زبان خود بیاورید. به اصل پارتو کمک کنید تا جادوی خود را انجام دهد.

 

با خودتان صادق باش 

خودتان را فریب ندهید تا فکر کنید به اندازه کافی تلاش کرده اید در حالی که این کار را نمی کنید. سعی نکنید خود را متقاعد کنید که یادگیری شما موثر است در حالی که اینطور نیست. کنار گذاشتن عادات قدیمی و امتحان روش های جدید برای یادگیری زبان انگلیسی ممکن است چالش برانگیز باشد. اما این یک چالش خوب است که شما را کمی تکان می دهد، به شما کمک می کند با انگیزه بمانید و یادگیری شما را موثرتر و سرگرم کننده تر کند. برعکس، پایبندی به روال‌های یادگیری قدیمی‌ فقط شما را به نقطه ای که هستید می‌رساند - یا تقریباً به جایی نمی‌رسد. از این گذشته، "اگر همیشه کاری را انجام دهید که همیشه انجام داده اید، همیشه آنچه را که داشته اید به دست خواهید آورد". چرا وقت و تلاش را برای چیزهایی که نتیجه نمی دهند تلف کنیم؟

 

عملگرا باشید

در مورد کارهایی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید،به جای اینکه اغلب به تئوری فکر کنید، روی تأثیر یادگیری خود در زندگی واقعی تمرکز کنید. زمانی که با زبان آموزان به صورت حضوری صحبت می کردن دقیقا نمی دانستند با یادگیری زبان انگلیسی به چه دستاوردهایی خواهند رسید. این مسئله سبب می شود که نسبت به یادگیری مصمم نباشند.

 

با ترس های خود روبرو شوید

نابرده رنج گنج میسر نمی شود! با چیزهایی که بیش از همه نگران آن هستید روبرو شوید. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، زبان آموزان نسبت به اسپیکینگ ترس دارند. صحبت کنید و از صحبت کردن نترسید! واقعا چیزی برای از دست دادن وجود ندارد! اکثر افراد بومی زبان از تلاش دیگران برای صحبت کردن به زبان آنها قدردانی می کنند.

 

کلام آخر 

اصل پارتو را می توان مانند بسیاری از زمینه های دیگر زندگی در یادگیری زبان انگلیسی نیز به کار برد. ما می توانیم اثبات این موضوع را زمانی ببینیم که از تعداد نسبتاً کمی از کلمات پرکاربرد برای اکثر متون استفاده کنیم و در موقعیت های مختلف ارتباط کلامی برقرار کنیم. از این مسئله ، می‌توانیم درک کنیم که تنها 20 درصد از تلاشی که انجام می‌دهیم ، مسئول بیشتر پیشرفت ماست.  یکی از بزرگترین نکات در مورد اصل پارتو در یادگیری زبان این است که اگر از آن آگاه هستید، می‌توانید روی مفاهیمی تمرکز کنید که بیشترین تأثیر را دارند و در واقع این درصد را تغییر دهید ، و از مواردی که بهره وری بالا دارند حداکثر استفاده را ببرید و مواردی که برای شما کاربردی ندارد را کنار بگذارید. حالا زمان آن رسیده است که از خود بپرسید آیا می خواهید زبان انگلیسی را با استفاده از روش 80/20 یاد بگیرید؟ اگر پاسخ به این سوال بله است پیشنهاد می کنیم به دمو اولین جلسه از دوره مکالمه زبان انگلیسی وب سایت ما نگاهی بیاندازید. در این دوره تلاش شده است با اتکا به اصلی ترین مفاهیم آموزشی ، بیشترین بازخورد را زبان آموزان داشته باشند. انگلیش کلینیک سال ها است با اتکا به اصل پارتو دوره هایی را طراحی کرده است که آموزش زبان انگلیسی را وارد مرحله جدید می کند. 

 

دوره های زبان انگلیسی کلینیک زبان رفیعی

 

مطالب پیشنهادی

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی (برای هر ۴ مهارت)

چگونه یک زبان جدید یاد بگیریم؟

عواملی که یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic