لوگو انگلیش کلینیک
تفاوت Miss-Mrs-Ms-Mr-Sir

تفاوت Miss-Mrs-Ms-Mr-Sir

03/02/07 13 دقیقه برای مطالعه 8236

شاید برای بسیاری از زبان آموزان نحوه خطاب به مخاطبین یکی از چالش برانگیزترین کارها به حساب بیاید و این مسئله زمانی چالش برانگیزتر می شود که شما بخواهید یک بانو را مورد خطاب قرار بدهید. وضعیت برای آقایان بسیار ساده است شما همیشه آن ها را با Sir و یا Mr. مورد خطاب قرار می دهید ولی زمانی که صحبت از بانوان در میان باشد داستان یک چیز دیگر است. چه زمانی یکی بانو را Miss. و چه زمانی Ms. مورد خطاب قرار می دهید؟ آیا تفاوتی میان Madam و Miss وجود دارد؟ در این پست ما قصد داریم به صورات کلی و جزئی حروف خطاب یا همان Titles ها را در زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهیم. 

 

فهرستی از تمامی القابی که پیش از اسم قرار می گیرند

القاب بانوان

مثال

القاب آقایان

مثال

Mrs.

Mrs. Brown’s Boys has picked up three National Television Awards

Sir

 Sir, can you help me with this math problem?

Miss

But that is exactly what we have with Tim Burton and MISS PEREGRINE’S HOME FOR PECULIAR CHILDREN

Master

Jack is as good as his master.

Madam

You have a choice madam , either you get what I am saying, or I am saying what you'll get

Mister

She moved back upstate and worked as a manager of Mister Brown's Pub at the famous five-star resort, The Sagamore, on Lake George

Ms.

Ms. Clinton is a Methodist girl raised up in her church.

Mr.

Three components of Mr. Trump’s platform and statements seem to be underlying such a view

Ma'am

That's my master plan, ma'am.

MX.

Dear Mx Brown

 

اشاره به مردان و پسران

اشاره به مردان و پسران یکی از راحت ترین و مستقیم ترین روش ها برای مورد خطاب قرار دادن افراد در زبان انگلیسی به حساب می آید. ما فارغ از شرایط تاهل مردان به آن ها از القاب "Mr." و یا "Sir" استفاده می کنیم. از نقطه نظر تاریخی مردان بر اساس تاهل در جامعه شناخته نمی شوند و اگر ازدواج نیز بکنند نام خانوادگی همسر را برای خود انتخاب نمی کنند از این رو ما برای آن ها لقبی برای شرایط پس از ازدواج انتخاب نمی کنیم. 

ولی در زبان انگلیسی معمولا برای صحبت در مورد پسر افراد اشرافی یا ثروتمند از لغت "Master" استفاده می کنند ولی این لغت برای افراد بالای 20 سال اصلا استفاده نمی شود. نکته ای که در به کار بردن "Mr" وجود دارد این است که شما در لهجه بریتیش بعد از Mr از نقطه استفاده نمی کنید ولی در آمریکن همیشه پس از Mr باید از نقطه استفاده کنید.

 

اشاره به دختران و زنان در زبان انگلیسی

پیش از اینکه بخواهیم به القاب زنان اشاره کنیم بهتر است ابتدا به تاریخچه خطاب قرار دادن بانوان نگاهی بیاندازیم. در زبان انگلیسی تا قرن 18 برای خطاب قرار دادن بانوان از لغت "Mistress" استفاده می کردند ، که دقیقا مونث شده لغت Mister است. در این لغت شما به شرایط تاهل بانوان اشاره ندارید و تنها او را فارغ از تاهل مورد خطاب قرار داده اید. ولی پس از قرن 18 میلادی و با افزایش مهاجرت به آمریکا این لغت معنای خود را از دست داد به نحوی که در آمریکای امروزه از آن به عنوان زنی که با مردان متاهل رابطه دارد استفاده می شود. به یاد داشته باشید به کار بردن این لغت در انگلیسی معنای توهین آمیزی دارد و از به کار بردن آن خودداری کنید. 

امروزه ولی خطاب قرار دادن خانم ها و بانوان در زبان انگلیسی متفاوت شده است و ما برای دختران ازدواج نکرده از لغت "Miss" استفاده می کنیم و برای مورد خطاب قرار دادن بانوان متاهل از لغت "Mrs." که مخفف "missus" است بهره می گیریم. در دهه 1950 تحولاتی در مورد خطاب قرار دادن بانوان رخ داد و زنان در راستای جنبش های فمنیستی تلاش کردند خود را با لقب "Ms." معرفی کردند تا نشان دهند فارغ از شرایط تاهل نیز هویتی دارند. امروزه به کار بردن Ms. نسبت به گذشته مخصوصا در آمریکای شمالی رایج شده است. 

 

زمان استفاده از " Miss"

ما از دختران جوان به عنوان "Miss." یاد می کنیم. گاهی اوقات زمانی که شما  شرایط تاهل بانوان را نمی دانید برای کسانی که میان 20 تا 30 سال هستند از "Miss." استفاده می کنیم. اما همیشه سعی کنید قبل از استفاده از عناوین در مکاتبات یا معرفی حضوری ، اولویت آنها را برای عناوین تعیین کنید.

 

چه زمانی از "Ms." استفاده کنیم

به ندرت ممکن است زمانی که از "Ms." استفاده می کنید بانویی از این کاربرد ناراحت شود. از آنجایی که زنان امروزی نیازی به متمایز شدن از نظر وضعیت تأهل ندارند ، خطاب کردن یک زن بالغ به عنوان " Ms." است. با این حال، به نفع شماست که از یک زن در مورد عنوان ترجیحی خود بپرسید ، به خصوص اگر از وضعیت تاهل او مطمئن نیستید.

 

زمان استفاده از "Mrs."

این لقب تنها برای بانوان متاهل به کار نمی رود ، خانم ها ترجیح می دهند حتی پس از طلاق ، فوت همسر  و متارکه نیز از این اصطلاح برای مورد خطاب قرار گرفتن استفاده کنند. بنابراین زمانی که شما برای مورد خطاب قرار دادن یک بانو از MRS. استفاده می کنید ضرورتا به این معنا نیست که او همسری دارد. 

 

استفاده از Madam

همانگونه که پیش از این گفتیم ما برای مورد خطاب قرار دادن بانوان از سه عبارات Mrs. ، Ms. و Miss. بهره می گیریم ولی شرایط وجود دارد که بر اساس آن ما نه تنها شرایط تاهل آن ها را نمی دانیم بلکه قصد داریم به او به صورت رسمی و محترمانه نیز خطاب کنیم که در این صورت زبان انگلیسی با وام گرفتن عبارت Madam از زبان فرانسه این خطاب را انجام می دهد. عبارت Lady نیز دقیقا به همین صورت به کار می رود ولی در بریتانیا از آنجایی که این لغت یک مقام اداری است کمتر برای مورد خطاب قرار دادن به کار می رود. 

 

استفاده از Mx.

پس از رسمی شدن جنسیت سوم در کشورهای اروپایی زبان انگلیسی نیز بر آن شد تا برای مورد خطاب قرار دادن این دست از افراد حرف خطاب جدیدی را نیز وارد زبان انگلیسی کند ، از این رو عامه مردن به استفاده از Mx برای صحبت با این جنس روی آوردند. علاوه بر این زمانی که شما جنسیت یک فرد را هنگام نامه نگاری نمی دونید نیز می توانید از این لقب بهره بگیرید. 

 

تفاوت مورد خطاب قرار دادن در بریتیش و آمریکن 

القاب در لهجه بریتیش و آمریکن در چند بخش با هم تفاوت دارند که به بررسی این تفاوت های می پردازیم: 

  • نقطه پس از القاب 

در لهجه بریتیش ما بعد از القاب از نقطه استفاده نمی کنید به مثال پایین دقت کنید 

Mr Rafiei

Miss Aliyari

Mrs Smith

 

این در حالی است که ما در لهجه آمریکن حتما باید پس از القاب از نقطه بهره بگیریم.

Mr. Riahi       

Miss. Janati

Mrs. Javadi 

 

  • لقب بودن Sir و Madam

تفاوت بعدی ای که در این بین وجود دارد لقب بودن دو لغت Sir و Madam در بریتیش است ولی در لهجه آمریکن این دو برای هر فردی که بخواهیم احترام بگذاریم به کار می رود. 

Can you read us the wording of your proposed amendment, sir? (American)

 

آقا می توانید متن اصلاحیه پیشنهادی خود را برای ما بخوانید؟

Sir. Alex Ferguson is a outstanding football coach (British)

 

مطالب پیشنهادی

تفاوت کاربرد about  و around در زبان انگلیسی

تفاوت و کاربرد little و a little و few و a few

تفاوت بین دو فعل make و Do


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic