لوگو انگلیش کلینیک
یادگیری زبان با آهنگ و ترانه برای کودکان

یادگیری زبان با آهنگ و ترانه برای کودکان

03/02/04 13 دقیقه برای مطالعه 1105

یکی از بهترین و می توان گفت کارآمدترین روش ها برای یادگیری زبان انگلیسی فارغ از سن زبان آموز گوش کردن به آهنگ ها و ترانه ها است. افرادی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود انتخاب می کنند به انجام بازی ها و فعالیت ها به زبان انگلیسی علاقه زیادی نشان داده اند. موسیقی یکی از همین فعالیت ها است که تعامل زبان آموزان را با فرایند یادگیری زبان انگلیسی بیشتر می کند. 

بر اساس تجربه آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق موسیقی یکی از بهترین روش ها برای آموزش زبان انگلیسی به حساب می آید و بازدهی آن حتی از روش های مرسوم مانند پاسخ فیزیکی کامل نیز بیشتر است. دلیل این امر نیز به ساختار شکل گیری مغز و روشی که برای پردازش اطلاعات استفاده می کند باز می گردد. کودکان همیشه اطلاعات را از طریق ریتم بهتر پردازش می کنند و از این رو بود که در دوران دبستان ما معلم ها الفبا را از طریق آهنگ به ما آموزش می دادند. در این مقاله ما به بررسی تاثیر موسیقی بر روی آهنگ نگاهی خواهیم انداخت. 

 

چرا موسیقی در آموزش زبان انگلیسی اهمیت دارد؟

هنگامی که به صورت کارآمد ما از ریتم و آهنگ برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم توجه زبان صد درصدی زبان آموز را به خود جلب کرده ایم و همین امر سبب می شود تا فرایند یادگیری مغز به نحوی پیش برود که زبان آموز اطلاعات دریافتی را به خوبی دسته بندی کرده و در کمترین زمان از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل شود. 

 

ریتم به یادگیری زبان کمک می کند

کودکان در هر سنی به طور طبیعی تمایل دارند تا اطلاعات خاصی را اگر با ریتم و موسیقی همراه باشد  و اینگونه به آنها ارائه شود، به طور موثرتری یاد بگیرند. به عنوان مثال، به دوران دانشجویی خود فکر کنید. داستان ها، قافیه های مهد کودک، و حتی الفبای زبان فارسی احتمالاً در یک ریتم موسیقی ارائه شده اند. برای یک لحظه چشم های خود را ببندید و تصور کنید الفبای زبان فارسی را بدون ریتم و با صورت تصادفی بخواهید بگویید آیا این امر انجام شدنی است؟ حتی در بزرگسالی، احتمال یادگیری کلمات یک آهنگ بسیار بیشتر از یادگیری کلمات یک سخنرانی است که چند بار می شنویم. چرا؟ به دلیل موسیقی و ریتم.

 

موسیقی توجه را جلب می کند

علاوه بر این، ابزار کمک آموزشی مانند یک آهنگ جذاب توجه زبان آموزان را به خود جلب می کند. شاید شما نیز به عنوان یک مدرس زبان انگلیسی با مشکل زبان آموزان خردسالی که امکان تمرکز صحیح را ندارند برخورد کرده اید. در این شرایط شما باید از روش هایی استفاده کنید تا زبان آموز تمام تمرکز خود را معطوف درس کنند. موسیقی دقیقا همین روش است ، زبان آموزان خردسال از طریق موسیقی راحت تر مفاهیم را درک می کنند که همین امر نیز به بازدهی آن ها بیشتر کمک می کند. 

 

آهنگ های مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

Montherena

یکی از بهترین آهنگ ها برای آموزش ماه ها به زبان انگلیسی که در تمامی دنیا نیز از آن برای آموزش استفاده می کنند. مادران و پدران می توانند ابتدا خود این آهنگ را یک مرتبه مطالعه کرده و سپس با ریتم آن را برای فرزندان خود بازگویی کند. آن دست از والدینی که به زبان انگلیسی و تلفظ آن آشنایی ندارند می توانند از وب سایت یوتیوب ریتم این آهنگ را دانلود کرده و برای فرزندان خود بازپخش کنند. 

 

Days of the Week Song,” from The Singing Walrus

یادگیری روز های هفته برای بسیاری از کودکان امری ضروری است ولی بسیاری از کودکان مخصوصا فارسی زبانان این روزها را اشتباه می گیرند که همین امر سبب می شود در مسیر یادگیری با مشکلات بسیاری همراه شوند. در این آهنگ کودکان می توانند تمامی روز های هفته را به خوبی و همراه با ریتم آموزش دیده و بخوانند. در فایل رسمی این آهنگ که در یوتیوب پخش شده است یک مرغ این آهنگ را می خواند. 

 

Good Morning Song for Kids,” by The Singing Walrus

ترانه سرای این آهنگ یعنی وارلوس یکی از پیشگامان ترانه سرایی برای آموزش زبان انگلیسی تلقی می شود و هر یک از آهنگ های او بیش از 50 میلیون بازدید کننده در یوتیوب داشته است. در این آهنگ ترانه سرا صبح بخیر و احوال پرسی های معمول را به کودکان آموزش می دهد و بسیاری این آهنگ را منبع مناسبی برای آموزش کودکان معرفی می کنند. 

 

I Have a Headache,” from Michael Sem

یکی از کتاب هایی که برای فرزندان 10 تا 14 سال آماده شده است و بیماری ها و حال بد افراد را توصیف می کند. این آهنگ مشکلاتی همچون تب ، سر درد ، آبریزش بینی را همراه با متن و تصویر آن شرایط آموزش می دهد. شخصیت اصلی این آهنگ یک پزشک 14 ساله هست و برای آموزش علائم بیماری ها بسیار عالی است. 

 

Head, Shoulders, Knees and Toes

آیا قصد دارید اندام بدن را به فرزندان و کودکان خود آموزش دهید؟ این آهنگ یکی از بهترین شعرهایی است که در زبان انگلیسی برای آموزش به کودکان ساخته شده است. این شعر با وجود اینکه تنها 8 عضو را آموزش می دهد ولی سبک بسیار عالی را برای این آموزش در پیش گرفته است.  آواز و ترانه رو برای کودکان خود بخوانید سپس همانطور که به خواندن ادامه می دهید، فقط اعمالی را که گفته می شود را انجام دهید. بچه ها کلمات را به خاطر می آورند و جاهای خالی را برای شما پر می کنند. از تصحیح بیش از حد در طول آواز بپرهیزید. اگر تلفظ نادرست شنیدید، ابتدا از آن عبور کنید سپس در دور مجدد خواندن اشتباهات را برای آن ها تصحیح کنید.  هنگامی که فرزندان شما چندین بار آهنگ را خواندند، به آنها کمک کنید تا شعر را بنویسند. این کار را می توانید با کمک فرزندان دیگر خود نیز انجام دهید. اگر یک فرزند دارید ابتدا صفحه تلویزیون را روشن کرده و سپس متن را بر روی آن قرار دهید از فرزند یا فرزندان خود بخواهید تا با توجه به صفحه موجود متن را یک بار نوشته و مجدد از آنها بخواهید تا از نوشته های خود بخوانند. 

 

?Do You Like Bananas

این آهنگ ممکن است برای بسیاری از انگلیسی زبانان بومی آشنا نباشد، اما "Do You Like Bananas?" در کشورهای خارجی برای آموزش واژگان غذا به زبان انگلیسی بسیار رایج است. این آهنگ نه تنها اصطلاحاتی را برای چندین غذای مختلف - به طور عمده میوه ها و سبزیجات - معرفی می کند، بلکه یک قالب اصلی برای آموزش یک عبارت مفید"دوست داری...؟" دارد. کودکان نه تنها یاد می‌گیرند که چگونه به سؤالات مثبت و منفی پاسخ دهند، بلکه کلمات «yum» و «yuck» را نیز یاد می گیرند که استفاده از آن‌ها برایشان بسیار سرگرم‌کننده است. (مراقب باشید که این موضوع در کلاس از کنترل خارج نشود!) هنگامی که دانش آموزان غذاهای ارائه شده در آهنگ را یاد گرفتند، می توانند از همان قالب برای ارائه واژگان غذایی جدید به سادگی با تغییر کلمات آهنگ یا ایجاد بندهای جدید استفاده کنید.

 

The Princess Pat

همیشه لازم نیست از آهنگ ها برای معرفی واژگان خاص استفاده شود. "The Princess Pat" یک آهنگ متداول پیشاهنگی دخترانه است که با حرکات دست همراه است، که می تواند برای بچه ها بسیار سرگرم کننده باشد و واقعا آنها را بلند کند و در کلاس حرکت کند. این آهنگ چند ساختار جمله سازی مفید مانند " live in a" و "What is that?" را به شما آموزش می دهد که با استفاده از آن می توانید جمله سازی های مختلفی داشته باشید. پیشنهاد می شود برای بهبود زبان انگلیسی و کم به جمله سازی فرزندان این آهنگ را برای آن ها بخوانید. این آهنگ بیشتر برای دختران خوب است. 

 

E-I-E-I-O (Old McDonald)

آهنگ‌های زیادی وجود دارند که برای معرفی واژگان حیوانات به بچه‌ها عالی هستند، اما شاید هیچ‌کدام به اندازه «Old McDonald» برای اهداف آموزش زبان انگلیسی عالی نباشد. مزیت انتخاب این آهنگ این است که "مک دونالد پیر" به خانواده اجازه می دهد تصمیم بگیرد که مک دونالد پیر در مزرعه خود چه حیواناتی دارد. به عبارت دیگر، شما می توانید از این آهنگ برای ارائه واژگان حیواناتی که دوست دارید آموزش دهید، استفاده کنید، حتی حیواناتی که در مزرعه حضور ندارند.  قبل از آموزش این درس به فرزندان خود، مطمئن شوید که روی تقلید صدای حیوانی خود مطالعه کنید. شما می توانید در این آهنگ با استفاده از بهترین روش تدریس برای کودکان لغات بسیار کاربردی را به آن ها آموزش دهید. پیشنهاد می شود این آهنگ را برای فرزندان خود بخوانید.

 

Six Little Ducks

یادگیری اعداد یکی از اصلی ترین دروسی است که ما باید به فرزندان خود آموزش دهید. "Six Little Ducks" یکی از آهنگ های پیچیده برای کودکانی است که قصد دارند زبان انگلیسی را یاد بگیرند، اما از آنجایی که این آهنگ تمرکز ویژه ای بر روی آموزش اعداد دارد منبع فوق العاده نیز به حساب می آید. پس از اتمام این آهنگ می توانید فرزندان خود را مجبور کنید تا یک مرتبه این آهنگ را بخوانند.  می‌توانید با کمی تغییر ، این آهنگ را کمی چالش‌ برانگیزتر (و سرگرم‌کننده‌تر) کنید تا روند کلاس خیلی یکنواخت نشود. کارت هایی با ارقام مختلف از 1 تا 9 که روی آنها چاپ شده است آماده کنید. وقتی فرزند شما می‌خواهند عدد موجود در آهنگ را بگویند، یکی را به‌طور تصادفی بالا نگه‌دارید - این عددی است که آنها باید بخوانند.

 

مطالب پیشنهادی

10 روش تقویت دامنه لغات انگلیسی کودکان در خانه

آموزش زبان انگلیسی به کودکان همراه با بازی

پادکست لغات و اصطلاحات مکالمه والدین و فرزندان

بهترین کتاب های مصور زبان انگلیسی برای کودکان


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic